Opět je tu závod 24 hodin Le Mans: 5 věcí, které byste o něm měli vědět

Start závodu je v sobotu v 15 hodin. V kategorii těch nejrychlejších speciálů LMP1 se letos představí pět vozů továrních týmů Toyota a Porsche, doprovodí je jeden soukromý tým.

1) Okruh

Klepněte pro větší obrázek

Už od roku 1923 se na poblíž města Le Mans jezdí tradiční vytrvalostní závod, při kterém závodní stroje krouží celých 24 hodin na trati dlouhé 13 kilometrů a 629 metrů. Ta z převážné části vede po silnicích, které jsou po zbytek roku používané pro běžnou dopravu. Okruh má 21 zatáček, z nichž je devět letovočivých a dvanáct pravotočivých. Nejrychlejší z nich jsou Porsche Curves, kde současné nejvýkonnější stroje LMP1 jedou rychlostí 245 kilometrů v hodině.

Na konci rovinky Mulsanne, která je od roku 1990 rozdělena šikanami, jezdci sníží na 190 metrů rychlost o celých 200 kilometrů v hodině. Nejpomalejší zatáčkou je však Arnage, jíž se projíždí rychlostí jen 85 kilometrů v hodině.

Nejdelší úsek pro akceleraci je po Tertre Rouge na rovince Mulsanne a měří 1940 metrů.

[---] 

2) Rekordy

Klepněte pro větší obrázek

Naftové Audi v roce 2010 zvládlo ujet 5410,7 kilometru během 397 kol

Při kvalifikaci na letošní ročník stanovil Kamui Kobajaši nový rekord na kolo se speciálem Toyota TS050 Hybrid. Hodnota času je 3:14,791. Je o 2,096 sekundy rychlejší než ten předchozí, který tu před dvěma lety zaznamenal Neel Jani se speciálem Porsche.

Absolutně nejrychlejší čas na kolo během dosavadních 84. ročníků ovšem stanovil Jackie Oliver během testovacího dne v roce 1971. Tehdejší okruh měl délku 13,469 km a Oliver na něm dosáhl s vozem Porsche 917 času 3:13.6 min (průměrná rychlost 250,457 km/h). Ve stejném roce zajel nejrychlejší čas na kolo v závodě výkonem 3:18.4 min (průměrná rychlost 244,387 km/h).

Největší vzdálenost v závodě ujeli jezdci Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller v roce 2010 při svém celkovém vítězství v barvách týmu Audi. Celkem to bylo 5410,713 km (397 kol, průměrná rychlost 225,228 km/h).

Nejvyšší rychlosti dosáhl za volantem prototypu 919 v závodě v roce 2016 Brendon Hartley – 333,9 km/h na rovince Mulsanne v 50. kole.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků