Opět je tu závod 24 hodin Le Mans: 5 věcí, které byste o něm měli vědět

Start závodu je v sobotu v 15 hodin. V kategorii těch nejrychlejších speciálů LMP1 se letos představí pět vozů továrních týmů Toyota a Porsche, doprovodí je jeden soukromý tým.

1) Okruh

Klepněte pro větší obrázek

Už od roku 1923 se na poblíž města Le Mans jezdí tradiční vytrvalostní závod, při kterém závodní stroje krouží celých 24 hodin na trati dlouhé 13 kilometrů a 629 metrů. Ta z převážné části vede po silnicích, které jsou po zbytek roku používané pro běžnou dopravu. Okruh má 21 zatáček, z nichž je devět letovočivých a dvanáct pravotočivých. Nejrychlejší z nich jsou Porsche Curves, kde současné nejvýkonnější stroje LMP1 jedou rychlostí 245 kilometrů v hodině.

Na konci rovinky Mulsanne, která je od roku 1990 rozdělena šikanami, jezdci sníží na 190 metrů rychlost o celých 200 kilometrů v hodině. Nejpomalejší zatáčkou je však Arnage, jíž se projíždí rychlostí jen 85 kilometrů v hodině.

Nejdelší úsek pro akceleraci je po Tertre Rouge na rovince Mulsanne a měří 1940 metrů.

[---] 

2) Rekordy

Klepněte pro větší obrázek

Naftové Audi v roce 2010 zvládlo ujet 5410,7 kilometru během 397 kol

Při kvalifikaci na letošní ročník stanovil Kamui Kobajaši nový rekord na kolo se speciálem Toyota TS050 Hybrid. Hodnota času je 3:14,791. Je o 2,096 sekundy rychlejší než ten předchozí, který tu před dvěma lety zaznamenal Neel Jani se speciálem Porsche.

Absolutně nejrychlejší čas na kolo během dosavadních 84. ročníků ovšem stanovil Jackie Oliver během testovacího dne v roce 1971. Tehdejší okruh měl délku 13,469 km a Oliver na něm dosáhl s vozem Porsche 917 času 3:13.6 min (průměrná rychlost 250,457 km/h). Ve stejném roce zajel nejrychlejší čas na kolo v závodě výkonem 3:18.4 min (průměrná rychlost 244,387 km/h).

Největší vzdálenost v závodě ujeli jezdci Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller v roce 2010 při svém celkovém vítězství v barvách týmu Audi. Celkem to bylo 5410,713 km (397 kol, průměrná rychlost 225,228 km/h).

Nejvyšší rychlosti dosáhl za volantem prototypu 919 v závodě v roce 2016 Brendon Hartley – 333,9 km/h na rovince Mulsanne v 50. kole.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků