1. díl testu: Elektrizující prostor
Zkoušet elektromobily pouze necelý týden je sice běžnou praxí většiny medií, ale nám se to jeví málo. Elektrická auta jsou stále „novinkou“ na tuzemských silnicích, jejich technika se vyvíjí mílovými kroky a rozhodně nejde o věc, kterou v případě nespokojenosti odložíte a pořídíte si jinou. Elektromobil je velká investice, proto je vhodné až nutné si vozidlo před pořízením pořádně „ohmatat“. Budeme to tři měsíce provádět pro vás. Těšit se můžete na tři pokračování testu a zkušenosti z tisíců najetých kilometrů.
Dvoje akumulátory
Každý zájemce o elektromobil chce oprávněně co nejvíce informací o akumulátorech. Jak dlouho vydrží, jak daleko člověk dojede…? Zafira-e Life je v tomto velmi štědrá, nabízí dva druhy Li-on akumulátorů s kapacitou 50 nebo 75 kWh. Co to znamená?
Výrobce udává dojezd u slabší baterie 230 km, u silnější dokonce 330 km. Obě hodnoty jsou samozřejmě již podle přísnější metodiky měření WLTP. K této informaci je třeba dodat, že tato hodnota odpovídá jízdě bez topení, klimatizace atd., ale k tomu se dostaneme ve druhém dílu tohoto dlouhodobého testu. Zatím se spokojme s tím, že testovaný automobil používal větší akumulátory a rozhodně jsme toho nelitovali. Dokonce ani tehdy, když jsme se podívali na provozní hmotnost vozu 2389 kg. Na ostatní členy posádky a tašky zbývalo 676 kg, což pro sedm dalších průměrně vzrostlých cestujících včetně zavazadel stačilo téměř na kilogram.
Delší pro osm
Zkoušená Zafira-e Life měla kromě větších akumulátorů rovněž delší ze dvou karoserií M (4956 mm) a L s celkovou délkou 5306 mm. Vpředu se však nacházela dvojice samostatných křesel, takže celková obsaditelnost činila osm osob. Lze ještě získat tři místa vpředu a celkově devět, ale to opravdu byste měli využít všechna sedadla. Dvě křesla vpředu a celkových osm bylo pro nás báječných nejen co do komfortu.
Zafira-e Life také může posloužit jako luxusní shuttle, protože umí nabídnout uspořádání sedadel 2+2+2. Tím variabilita nekončí, ve druhé a třetí řadě sedadel lze kombinovat dvojici či trojici sedadel. Trojici tvoří samostatné křeslo a dvousedačka na pravé straně. My jsme v testu měli příplatková sedadla dokonce s koženým čalouněním, která se nacházela ve kvalitních podlahových kolejnicích s možností posunu i vyjmutí jednotlivých částí.
Z luxusního velkoprostorového vozu pro osm osob bylo možné během pěti minut vytvořit dvoumístnou dodávku s rovnou ložnou plochou. Opel se poučil z chyb některých konkurentů a kolejnicový podlahový systém zvolil kvalitní, aby sedadla do drážek zapadala lehce a sama.
Elektrický posun
Zatímco jen u luxusních MPV bývá elektrické ovládání bočních posuvných dveří, dokonce mnohé značky tento prvek nenabízejí ani za tučný příplatek, v případě Zafiry-e Life je máme ve vyšších výbavách standardně. Nejen to, stačí nohou podjet pod prahem a dveře se automaticky otevřou. Dost na úvod o štědré výbavě vozu, pojďme přejít k méně zábavnější činnosti, kterou tvoří dobíjení akumulátorů.
Až 100 kW
My jsme se nejdříve soustředili na rychlodobíjení DC stejnosměrným proudem, protože to je uživatelsky nejzajímavější. Nadchla, opravdu nás nadchla udávaná maximální hodnota dobíjení 100 kW. Běžné větší elektromobily mají obvykle maximum 50 kW (dobíječky ČEZ jsou takto postavené), ale Zafira-e Life s hodnotou 100 kW má obrovský přínos. Nejen v Praze se nacházejí nabíječky PRE s výkonem 75 kW, jedna nazvaný hypercharging dokonce 150 kW. Stokilowattové dobíjení je dvojnásobně rychlejší než klasických 50 kW. Samozřejmě nebudeme váhat a ultradobíječku co nejdříve vyzkoušíme, ale o tom až ve druhém dílu testu.
Pro začátek však ještě zmíníme dobíjení střídavým proudem. Zkoušený vůz byl vybavena palubní třífázovou dobíječkou (příplatek 15.041 Kč bez DPH) s maximálním příkonem 11 kW. Už se těšíme, jak ji využijeme například při dobíjení přes kabel Mennekes, protože dobíječek s tímto připojením je zejména v Praze cca dvojnásobné množství než rychlodobíjecích DC.
Elektrický pohon by byl hrozbou, pokud by na něj výrobce nadal pořádnou záruku. Opel na akumulátory v Zafiře-e Life ručí osm let nebo 160 000 km tak, že celková kapacita nesmí klesnout pod 70 %. To je dobrá zpráva, můžeme se v klidu pustit do najíždění tisíců kilometrů.
Pokračování 2 / 3
2. díl testu: Zábava, či starost?
Osobní elektrický vůz Zafira-e pro osm lidí potřebuje k pohybu pořádný kus energie. Zejména kvůli tomu, že prázdný váží téměř 2,4 tuny. Jak dobře z minulého dílu testu víte, značná pohotovostní hmotnost je způsobená největšími akumulátory o velké kapacitě 75 kWh. Příjemný důsledek velkých baterií však tvoří dlouhý dojezd přes tři stovky kilometrů.
Jen rychle?
Dobíjet téměř celou kapacitu akumulátorů 75 kWh by střídavým napětím přes kabel Mennekes trvalo spoustu hodin. Má to však smysl tam, kde rychlodobíjecí stanice se stejnosměrným napětím a přibližně pět až desetkrát vyšším výkonem není a vy si jdete nakoupit, něco vyřídit na úřad či na návštěvu. Těchto možností střídavého napětí najdete však velký počet zejména v Praze, kde je pomalejších nabíječek elektromobilů na desítky a možná brzy i stovky.
My jsme tuto příležitost rovněž vyzkoušeli. Při polovičním stavu akumulátorů činil dobíjecí výkon 11 kW, což nám po hodinovém zařizování navýšilo dojezd o příjemných cca 40 km. Samozřejmě tímto způsobem není možné jezdit delší trasy, ale pro pohyb po městě a využití kratšího parkování jde pro akumulátor o vítaný „přivýdělek“.
V hlavní roli stejnosměrný proud
Na delších trasách mimo město má smysl jen rychlodobíjení stejnosměrným proudem. Akumulátory samozřejmě mají také stejnosměrné napětí, takže dobíjený výkon proudí přímo do baterie a nepotřebuje měnič napětí. To je důvod, proč je nabíjení střídavým napětím přes koncovku Mennekes pomalejší. Měnič samotný něco váží, proto je koncipován většinou do 22 kW výkonu, aby kromě akumulátorů nezvyšoval zbytečně pohotovostní hmotnost elektromobilu.
Velmi rádi jsme navštěvovali nové rychlodobíjecí stanice společnosti PRE, které nabízejí běžně 75 kW, zatímco všechny rychlodobíječky ČEZ „umí“ 50 kW. Jde o vydatný rozdíl, protože dobíjení u těchto stanic PRE probíhá o polovinu rychleji. V Praze je dokonce rychlodobíječka PRE Hypercharging s výkonem 150 kW, což byla skvělá příležitost vyzkoušet maximum dobíjecích schopností Zafiry-e. Nikdy se nám však nepodařilo dosáhnout dobíjecího výkonu 100 kW ani na rychlodobíječce Hypercharging, protože dobíjení je závislé na několika faktorech. Rozhodně neplatí, že když elektromobil „papírově“ umí dobíjet 100 kW a nabíječka má napsaný výkon 150 kW, že vždy budete dobíjet 100 kW.
Venkovní teplota
Již je vcelku v podvědomí veřejnosti, že čím nižší teplota, tím jsou akumulátory schopné přijímat nižší výkon. Nejde o dramatické snížení, ale přesto citelné. Když máte zůstat během dobíjení v automobilu (pokud dobíječka není v blízkosti například nákupního centra, což mimo města nebývá), pak budete chtít nějaký komfort. V zimě, od kdy probíhá dlouhodobý test Zafiry-e, jste rádi, že si v autě zatopíte a přijde vhod dobrá kniha, poslech hudby či vytáhnete notebook a můžete pracovat či sledovat film.
Z našich zkušeností probíhalo rychlodobíjení cca o desetinu pomaleji již při teplotě kolem 5 oC, při nule již o pětinu pomaleji. Při minus deseti stupních klesl dobíjecí výkon na přibližně šedesát procent z maxima. Nebylo to omezeným výkonem dobíječky, ale sníženou „žízní“ akumulátorů z důvodu jejich životnosti.
Teplota akumulátorů
Původně jsme mysleli, že rychlost dobíjení omezuje jen nižší vnější teplota, ale nakonec jsme v průběhu dvouměsíčního ježdění a dobíjení zjistili další zajímavost. V podstatě shodou příznivých okolností jsme si všimli, že po krátké jízdě k dobíjecí stanici už při teplotě od plus pěti níže probíhá dobíjení pomaleji, než když při stejně vybitých akumulátorech přijedeme k dobíječce z větší dálky. Tuto závislost jsme několikrát prověřovali provozem dále, až nám vyšel jasný závěr a rada pro vás.
Když pojedete k rychlodobíječce při nižší teplotě než plus sedm stupňů, poslední kilometry vezměte spíše sportovním stylem. Akumulátory se vám odvděčí vysokým dobíjecím proudem. Úbytek například jedné kilowatty navíc vlivem svižné jízdy během posledních pěti kilometrů k dobíječce se vám během intenzivnějšího dobíjení vrátí během pěti minut s připojeným kabelem do auta.
Z této zkušenosti vyplývá rovněž důležitý závěr pro dobíjení za chladných a mrazivých dnů. Plánujte dobíjení na konec trasy se zahřátými akumulátory. Vyhněte se tomu, že do cílového místa přijedete s téměř prázdnými akumulátory a dobíjet budete například druhý den na samotném začátku další jízdy.
Topení atd.
Zafira-e je prostorný automobil, který k vyhřátí za mrazu vyžadoval cca 2-4 kW elektrického topení. Vyhřátí interiéru však ve srovnání s nároky pohonu na elektřinu vyžadovalo přibližně desetinu celkové spotřeby, takže bylo možné si v pohodě topit s výjimkou případů, kdy jsme si nebyli jistí, že k dobíječce ještě bezpečně dojedeme. Vždy jsme si nechávali aspoň čtyřicetikilometrovou rezervu pro nečekané situace jako například objížďky atd.
Pokračování 3 / 3
3. díl testu: Dojezd a vnitřní prostor
Zásadní parametr u elektrického vozu tvoří dojezd na jedno nabití. Vyzkoušeli jsme téměř maximum s nejrychlejším dobíjením.
První dvě otázky zájemce o elektromobil směřují k ceně a dojezdu. Pořizovací cenu nechme na vyjednávání u dealera. K tomu náklady na elektřinu při dobíjení jsou velmi závislé na střídavém či stejnosměrném napětí, takže jde také o velmi proměnnou veličinu. Nicméně proti verzím s konvenčním pohonem si při koupi výrazně připlatíte.
Alfa i omega
Kam ti to dojede, ptal se nás známý se služebním bavorákem. Překvapila jej odpověď, že dvě stovky v pohodě a že máme dobito na 200 km v ideálním případě za půl hodiny. Na trochu rýpavou otázku, co to znamená ideální případ, jsme mu posléze krátce shrnuli text druhého dílu testu Zafiry-e Life.
Když viděl, že mu otevřeně říkáme pravdu, tak s radostí přijal pozvání ke svezení. Překvapily jej dvě skutečnosti. Ticho větší než v jeho služebním vozu a extrémní dynamika při rozjezdu. Samozřejmě jsme nezapomněli zapnout režim Power, který při plném sešlápnutí akcelerátoru pustí do elektromotoru maximum 100 kW. Zrychlení do padesátikilometrové rychlosti je skvělé. Takový způsob jízdy však působí zkrácený dojezd, proto jsme po této „předváděcí“ jízdě kolébkovým voličem přenastavili režim Normal. Ten dovoluje maximum 80 kW, což pro běžnou jízdu v pohodě stačí i k předjíždění.
Dojezd v normální úrovni dynamiky býval většinou 290-320 km. Tato hodnota se skládala ze součtu skutečně ujeté vzdálenosti cca 220-240 km a údaji o dojezdu. Nikdy jsme si nedovolili „vyjet“ akumulátory až na doraz. Při dojezdu cca 5 km hrozí přepnutí vozidla do nouzového režimu, abyste velmi pomalu vyjeli případně z křižovatky. Na zdolávání stoupání k nabíjecí stanici chybí v nouzovém režimu výkon.
Dlouhý eco dojezd
Zafira-e nabízí tři režimy jízdy, dva z nich jsme již zmínili. Třetí nazvaný Eco výrobce popisuje jako optimalizaci dojezdu. V praxi to vypadalo tak, že klimatizace či topení pracovaly velmi omezeně, rovněž akcelerace probíhala rozvláčně. Výkon motoru je omezený jen na 60 kW, takže tento režim jsme použili jen dvakrát, když jsme si nebyli jistí, že v pohodě dojedeme až k nabíječce. Těžko by někdo byl ochoten snášet vedro v létě či chladno v zimě, když za automobil dá částku přes 1,5 milionu korun.
Přesilovka asistentů
Stejně jako dříve prodávaná Zafira s konvenčním motorem, také elektrická nabízí neobvykle bohatou škálu asistenčních systémů. Zvyšují komfort a zejména bezpečnost jízdy. Ocenili jsme head-up displej, který nám umožňoval stále sledovat situaci před vozidlem a zároveň mít před očima hlavní parametry jízdy. Na dálnici přišel vhod systém varování před nechtěným vybočením z jízdního pruhu. Stačilo se jen přiblížit dělicí čáře a už jsme vozidlo pěkně rovnali zpět.
Čtení dopravních značek je v současnosti velmi častou záležitostí u vozů střední a vyšší cenové hladiny. Bylo fajn zjistit, jestli omezená rychlost ještě platí, nebo jsme značku končící tento úsek přehlédli například přes velké vozidlo v blízkosti.
Do bezpečnostní výbavy také patřilo sledování bdělosti řidiče. Také během telefonního hovoru přes handsfree jsme byli po deseti minutách vyzváni více sledovat provoz.
Čtení okolí
Zafira-e Life nás nadchla ultrazvukovým sledováním okolí, abychom nádherný vůz ani náhodou nepoškrábali. Zejména zadní kamera s úhlem zobrazení 180o byla famózní. Je lepší dopřát si ji vozu při koupi, než se starat o opravy nárazníků. Díky pohledu na záď přes sedmipalcový barevný displej jsme mohli parkovat na centimetry. Nevěřili byste, kolikrát nám ve městě kamera umožnila zaparkovat do mezery, kterou bychom bez kamerového systému museli minout a hledat nějakou delší.
Jízdní informace
Samostatnou kapitolu tvoří soubor mnoha informací, které lze z displeje uprostřed přístrojové desky vyčíst. Kromě velmi oblíbeného sledování poměru mezi vydanou elektřinou a rekuperovanou jsme rádi pozorovali spotřebu elektřiny v toku času. Můžete rovněž si porovnat spotřebu energie na vytápění či klimatizaci. Ikonu auta s aktuálními toky elektřiny nedoporučujeme sledovat během jízdy, je totiž velmi poutavý a nemusela by jízda skončit šťastným koncem. Nechme spolujezdce kochat se barevnou „hudbou“ toků energie při akceleraci, brzdění, volné jízdě atd.
Ve volbě Electric lze také nastavit odložené nabíjení například když máte doma v průběhu dne různé sazby za elektřinu. Výhodu také tvořila možnost nastavení požadované teploty v interiéru na určitý čas. Usednete pak do pěkně vyhřátého vozu, ale zároveň musíte počítat s mírně omezeným dojezdem.
Opel Zafira-e Life: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.369.990 Kč (M, 50kW baterie/100 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.784.990 Kč (L, 75kW baterie/100 kW) |
Technické údaje: Opel Zafira-e Life
Rok • stupeň výbavy
2022 • Elegance
Nejvyšší výkon
100 kW (136 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 673 až 10 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
260 Nm při 300 až 3 673 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,3 s
Nejvyšší rychlost
130 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Hmotnost: provozní • celková
2 389 kg • 3 065 kg
Prům. spotřeba: komb.
26,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 627 mm • 1 600 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 306 × 2 010 × 1 890 mm
Standardní výbava: Přední airbag řidiče a spolujezdce, přední boční a hlavové airbagy, hlavové airbagy pro 2. a 3.řadu, asistent rozjezdu do kopce, varování před vybočením z jízdního pruhu, detekce ospalosti, LED denní svícení, mlhové světlomety přední, automatické zapínání světel a ovládání dálkových světel, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, elektricky ovládaná přední okna s jednodotykovým ovládáním, dešťový senzor, manuální klimatizace, klimatizace pro zadní část kabiny se samostatným ovládáním, vnější zpětná zrcátka elektricky stavitelná, vyhřívaná a sklopná, zadní parkovací senzory, odkládací prostory v předních dveřích, vhodné pro lahve o objemu 1,5 litru, uzavřený odkládací prostor před spolujezdcem, chlazený a osvětlený, uzavřený spodní odkládací prostor před spolujezdcem, kryt zavazadlového prostoru, 7" Audiosystém Multimedia, ovládání rádia na volantu, Digitální tuner DAB, Atermické akustické čelní sklo Solar Protect, zatmavená okna v zadní části, 70% tónovaní, posuvné dveře pravé a levé (s pevným oknem), posuvné dveře pravé a levé, s pevným oknem (pouze pro Zafira-e Life), Zadní prosklené výklopné dveře se stěračem a vyhřívaním, Dvě samostatná přední sedadla s loketními opěrami, Vyhřívání předních sedadel, Posuvná a sklopná lavice ve 2. řadě sedadel, dělená v poměru 1/3 a 2/3, Posuvná a sklopná lavice ve 3. řadě sedadel, dělená v poměru 1/3 a 2/3, Kolejnice pro posun sedadel (přes celou druhou a třetí řadu), Podlahový koberec s plastovým krytem nástupního stupně, 12 V zásuvky ve středové konzole, ve spodní odkládácí schránce a v 2. a 3. řadě sedadel vlevo, Čtecí lampičky v 1., 2. a 3. řadě, 6 kotvících bodů v zavazadlovém prostoru, 17" ráfky z lehkých slitin Diamond Cut, Sada na opravu pneumatik, Kontrola tlaku v pneumatikách, elektricky nastavitelná vyhřívaná a masážní sedadla řidiče a spolujezdce s loketními a bederními opěrkami, Kožené čalounění Carla Black, kůží potažený volant, LED čtecí lampičky v 1., 2. a 3. Řadě, koberce vpředu a vzadu, 7" navigační systém Multimedia Navi, 10 reproduktorů, 230V zásuvka v 2. řadě, bezklíčové a bezdotykové ovládání posuvných, bočních dveří, bezklíčové otevírání a startování PEPS, Solar Protect zatmavená okna v zadní části, 90% tónovaní, elektricky ovládaná ruční brzda, přední a zadní parkovací asistent, systém sledování mrtvého úhlu, xenonové světlomety (25 W), panoramatické střešní okno s elektrickou, sluneční clonou, otevíratelné okno zadních výklopných dveří, Opel Connect komunikační modul a další.