Opel Zafira CDTi: naftová pohoda (test)

Novou Zafiru jsme na AutoRevue.cz pečlivě otestovali už dříve, šlo o model s motorem 2,0 Turbo o výkonu 200 koní. Nyní jsme se podívali na zoubek slabšího a úspornějšího nafťáku 1,9 CDTi ve voze v provedení N1 s možností odpočtu DPH. Současně s vozem jako takovým se tedy podíváme i na výhody a nevýhody klasické en-jedničkové přepážky.
Opel Zafira CDTi: naftová pohoda (test)
Seznam kapitol
  1. Osm motorů v nabídce, variabilita vs. přepážka N1, motor a dynamika
  2. Zvuk motoru, pár poznámek k autu, plusy a minusy, parametry
  3. Kompletní fotogalerie

Osm motorů v nabídce

Nová Zafira se prodává celkem s třemi naftovými motory – všechny mají stejný objem 1 910 ccm, nicméně liší se výkonem a točivým momentem. Ten nejslabší má 74 kW, 260 Nm a na stovku zrychlí za 14 s. Prostřední dostal od konstruktéru nafoukáno 88 kW a 280 Nm, přičemž na stovku se dostane za 12,6 s. A konečně nejvýkonnější model má velmi dobrých 110 kW, 320 Nm a stovku zvládne za 10,4 s. Vidíte, že i ten nejvýkonnější nafťák má se Zafirou trošku problém – aby ne, když musí uvést do pohybu více než 1,5 tunový automobil. Ještě dodám, že slabší motory dosahují maxima výkona v 3 500 ot., zatímco nejsilnější motor má maximum výkonu v 4 000 ot.

Tip: Test Zafiry s motorem 2.0T

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová Zafira je boubelatější

Zafiru lze také pořídit s pěti benzinovými motory, 1.6 77 kW, 1.8 103 kW, 2.2 114 kW, 2.0T 147 kW a 2.0T 177 kW. V nejvýkonnější verzi OPC stojí Zafira téměř milion korun. Za tyto peníze ale dostanete sakra rychlé MPV, které zmákne stovku za nějakých sedm sekund. Základní model s benzinovou šestnáctistovkou pořídíte za zajímavých 552 tisíc, nicméně Zafira bude s tímto motorem poněkud dýchavičná. Jako optimální volba se mi jeví agregát 1.8 103 kW, se kterým stojí vůz 592 tisíc (výbava Essentia), stovku dá za 11,5 s a je o hrozivých 78 tisíc levnější než testovaný model s motorem 1.9 CDTi 88 kW a o 48 tisíc levnější než model se základním nafťákem. Podle ceníku by se skoro až zdálo, že Opel chce případné zájemce o naftové modely zcela odradit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedm míst. No, skoro...

Opel Zafira patří do segmentu kompaktní sedmimístných MPV, kam patří např. Renault Grand Scenic, Volkswagen Touran nebo Peugeot 307 SW – i když 307 SW se za MPV příliš považovat nedá, mezi konkurenty jej počítat díky možnosti odvézt až sedm cestujících musím. Právě Zafira byla při uvedení první generace průkopníkem v této kategorii, podobný vůz tehdy na trhu, pokud se dobře pamatuji, nebyl. Snad právě proto se první Zafira stala tak populární – a Opel by byl blázen, kdyby se tohoto segmentu pustil. Na délku měří Zafira téměř 4,5 m, nabízí rozvor 2,703 m, což bohatě stačí pro pohodlné převážené i delších lidí na prostředních sedadlech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Zavazadlový prostor je objemný, ale ta přepážka to vážně kazí

Zadní řada sedadel je standardně schována pod podlahou, v případě potřeby je lze vyklopit. Systém vyklápění je pohodlný a snadný a podrobně ho popisuje kolega Ondrášík ve starším testu. Já jen musím dodat, že kvůli instalaci přepážky N1 je v Zafiře třetí řada sedadel vlastně k ničemu. Je to daň za ušetřených 19 % ceny na DPH. I s touto přepážkou jsou sice sedadla posuvná vpřed, ale nelze zcela sklopit opěradla a omezená je i možnost separátního sklápění opěradel. Když např. chce mít cestující vlevo jinak sklopené opěradlo kvůli pohodlnějšímu cestování, musí ho míst ve stejné poloze i cestující vpravo. Krajní opěradla jsou totiž napevno spojena přepážkou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Když posunete sedadla vpřed, zvětší se objem zavazdlového prostoru

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Když je ale posunete ještě víc po odklopení sedáků, máte z auta dodávku

N1: variabilita omezena

Zcela sklopit tak lze pouze prostřední opěradlo, z něhož si můžete udělat loketní opěrku nebo malý stoleček. Omezenou variabilitu alespoň trošku vylepšují sklopné sedáky směrem k opěradlům, takže lavici lze posunout ještě více dopředu a zvětšit tak zavazadlový prostor. Převážení delších předmětů je přepážkou dost ztíženo: jedné z výhod, a sice sklopení opěradla spolujezdce, totiž nelze smysluplně využít. K tomu si ještě přidejte zatmavení zadních okének, které ještě více zhoršují výhled vzad, a možná si začnete říkat, zda ty ušetřené peníze skutečně stály za to. Ostatně, takovou otázku si dříve nebo později položíte u každé en-jedničky, "daň za daň" není malá...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Odklopení sedáků --- Přepážka brání sklopení operadel

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prostřední opěradlo lze využít jako loketní opěrku --- Sedadla jsou schována pod podlahou

Zavazadelník má v pětimístné verzi objem 645 l, což je velmi slušné; nutno ale poznamenat, že přepážka tento objem o něco snižuje. V sedmimístném provedení se pak zavazadlový prostor zmenší na 140 l, nicméně to vás nemusí trápit, v provedení N1 je třetí řada sedadel k ničemu. Pokud by přepážka chyběla a všechna sedadla byste sklopili, zvětšil by se objem zavazadlového prostoru až na 1 820 l. Jak už zmínil kolega Ondrášík, variabilita zavazadlového prostoru není úplně dokonalá. Se sedadly ve druhé řadě nelze manipulovat samostatně, nemůžete např. posunout jen levé sedadlo, ale vždy celou lavici. Druhou řadu sedadel není také možné zcela vyjmout, jak bývá u MPV dobrý zvykem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedadla vzadu jsou pohodlná

Motor dostačuje

Naftový motor 1.9 CDTi pochází ze spolupráce koncernu General Motors a Fiatu, takže není divu, že ho najdete jak ve vozech značky Fiat, tak u Opelu či Saabu. Výkon 120 koní mohu označit jako dostačující pro pohodovou jízdu, při plném naložení se už ale projevuje určitá dýchavičnost. Na to je nutné myslet zejména při předjíždění, kdy musíte podřadit na nižší rychlostní stupeň. Motor se sice hezky sbírá už od nějakých 1 700 otáček, nicméně v nich má velmi výrazný turboefekt a musíte dlouho čekat, než turbo „nafouká“ dostatečný výkon. Čím jsou otáčky vyšší, tím je samozřejmě turboefekt méně výrazný a auto reaguje na plyn lépe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Motor je tichý a průměrně výkonný

Motor má bohužel poměrně malý rozsah otáček, maxima výkonu dosahuje v 3 500 otáčkách, takže nemá příliš mnoho smyslu motor přes tyto otáčky „tahat“ – je lepší přeřadit na vyšší stupeň. Přesto ale není problém vytočit motor za hranici 4 500 otáček, cítíte však, že motor svou sílu ztrácí. Při rozjíždění jsem musel dát vždy více plynu, jinak auto škytlo a zdechlo; je také nutné citlivě zacházet se spojkou, je totiž poměrně tuhá a zabírá prudčeji. Motor bohužel nemá plynulý průběh růstu výkonu a při dynamičtější jízdě je to dost znát – kopance jsou zkrátka klasickým neduhem turbonafťáků. Vím, je to o zvyku, ale takový solidní benzinek – např. 1.8 16 V – bych pod kapotou ocenil více. Stejně jako snažší řazení. To je u dieselu velmi tuhé a vyžaduje dost síly, třeba u dvoulitrového turba převody zapadaly jako nůž do másla.

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 7,3 s; 4 st. 9,6 s
  • 80-120 km/h: 4 st. 10,3 s; 5 st. 12,4 s
  • 0-100 km/h: 13,4 s
  • 0-160 km/h: 34,9 s

Převody:

  • 40: 2 - 2400; 3 - 1500
  • 60: 2 - 3700; 3 - 2300; 4 - 1700
  • 80:               3 - 3100; 4 - 2250; 5 - 1750
  • 100:             3 - 3900; 4 - 2800; 5 - 2200; 6 - 1800
  • 120:                           4 - 3350; 5 - 2650; 6 - 2200
  • 140:                           4 - 3900; 5 - 3100; 6 - 2500

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Interiér má mnohé prvky okopírované z Astry

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Osm motorů v nabídce, variabilita vs. přepážka N1, motor a dynamika
  2. Zvuk motoru, pár poznámek k autu, plusy a minusy, parametry
  3. Kompletní fotogalerie

bazar

Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2012
Stav: 142 961 km
Cena: 260 000 Kč
Opel Corsa 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 63 580 km
Cena: 150 000 Kč
Opel Astra 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 195 855 km
Cena: 98 000 Kč
Opel Corsa 1,2
Rok výroby: 2004
Stav: 138 817 km
Cena: 51 000 Kč
Opel Zafira 1,8
Rok výroby: 2001
Stav: 193 983 km
Cena: 48 000 Kč
Opel Astra 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 91 697 km
Cena: 97 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků