Opel Zafira 2,0 Turbo: rodinný expres (velký test)

Opel Zafira 2,0 Turbo: rodinný expres (velký test)

Kapitoly článku:


Opel jak vyšitý

Jako v pravém Opelu se budete cítit, jakmile otevřete dveře a nahlédnete do interiéru. Pokud je u posledních modelů dost citelná unifikace základních prvků exteriéru, pak v interiéru je podobnost mezi modely ještě silnější. Je sice pravda, že určité diference zde jsou, ale že jste v Opelu určitě nezapochybujete ani na okamžik Je také otázkou, zda podobnost jednotlivých variant neubírá na prestiži těm luxusnějším. Na věc lze ale pohlížet i z druhé strany - unifikace může naopak prospívat levnějším modelům a je otázkou, zda jí budete v modelu Signum cítit jako hřích, nebo v Corse jako výhru.

Designu interiéru a hlavně palubní desky trochu ubírá německá strohost. Vše je sice na svém místě, vše je zpracované velmi dobře, bez jakýchkoli excesů v podobě špatného lícování, ovšem číší z ní mírný chlad. Pokud má interiér nabudit nějaké pocity a u sportovnějších verzí i emoce, pak je u Zafiry spojení pravidelných tvarů a tmavého barevného provedení velmi chladné. Velkou vinu na tom nese velká rovná plocha, bez jakéhokoli dekorování nebo profilování před spolujezdcem. Boční výdech ventilace a ani dekorační pás s imitací dřeva na tom nic nemění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kvalitní materiály a zpracování, ale strohost s pocitovým chladem provází celou palubní desku.

Hlavním prvkem je středový panel, který obsahuje všechny důležité ovládače audia, klimatizace a dalších prvků. Jednotlivé zásahy do ovládačů se pak zobrazují na informačním displeji v klasicky oranžovo-černém provedení. Za příplatek lze vybavit Zafiru i barevným LCD.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Středový panel je prosycen ovládači --- Informační display v opelovské barevné tradici.

Pochvalu si zaslouží tříramenný volant s výborným neklouzajícím věncem a ovládáním audia. Za ním je schováný rychloměr a otáčkoměr. Také zde by si Zafira zasloužila větší individualismus a nějaký náznak toho, co se skrývá pod kapotou. Absence sportovních dekorací není na místě. Pokud jsem v testu Astry Caravan upozornil, že móda, kdy se v autě nenachází teploměr chladící kapaliny, je velmi podivná, pak u verze s turbomotorem musím říct, že absence tohoto velmi důležitého prvku je doslova tristní. Není moc náchylnějších motorů, než těch s přeplňováním, na trápení neprohřátého agrégatu nebo naopak jeho nedostatečného ochlazení. Po nastartování si můžete pouze domýšlet, zda je již okamžik, kdy je motor dostatečně prohřátý, nebo ještě ne. Škoda.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za kvalitním volantem jsou strohé ukazatele rychlosti a otáček --- Téměř neomluvitelná je absence ukazatele teploty chladící kapaliny.

Světlomety se klasicky zapínají vlevo od volantu a zrcátka si nastavíte tlačítky na madle řidičových dveří. Malým překvapením byla absence el. ovládaných zadních oken. V autě za téměř 850tis. by měl být tento prvek standardem. Opět musím upozornit na tyčinkovitý typ ovládačů sklonu světel a intenzity osvětlení přístrojové desky. Pokud hodláte sklopit světlomety nebo změnit intenzitu osvětlení přístrojového panelu, musíte nejdřív "vycvaknout" otočný ovládač a teprve pak změnit nastavení. Pokud ovšem zapomenete vypínač zasunout zpět, může při troše nešikovnosti dojít k jeho ulomení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládače světel najdete vlevo od volantu --- Okna a zrcátka se ovládají na madle dveří.

V poslední době je zřejmě "in" mít v autě atypickou ruční brzdu. Přeborníkem je v tomto směru určitě Honda, která se řídí mottem "co model, to jiný systém", ale i Opel se snaží. U Zafiry je ruční brzda řešena velkou pákou na středovém tunelu. Ovšem daný systém je nejen estetický, ale také velmi praktický. Za ruční brzdu se velmi dobře tahá a díky tomu, že madlo páky je přes celou šíři středového panelu, není třeba se nijak kroutit při jejím použití. Řadička je umístěna na středovém tunelu poměrně vysoko. Svým umístěním je však skvěle po ruce a výborná je také její délka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ruční brzda je u Zafiry řešena atypicky, ovšem velmi prakticky --- Krátká řadička je "po ruce".

Jak jsem již zmínil, Zafira byla vybavena dvoudílnou panoramatickou střechou, která je uprostřed oddělena pruhem s odkládacími prostory. Proti slunci je posádka chráněna roletkou, která je elektricky ovládaná. Mezi jednotlivými segmenty okna je pak pruh, ve kterém jsou umístěny výklopné odkládací prostory. Nápad je to sice dobrý, ovšem o praktičnosti se dá dlouze diskutovat. Nehodí se určitě pro velké věci, ani takové, které by mohly lehce vypadnou. Pokud do nich umístíte klíče, budou při jízdě vydávat nepříjemné zvuky při pohybu po plastovém víku přihrádky a pokud do nich umístíte např. mapu, po otevření vám vypadne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Panoramatická střecha je chráněna elektricky ovládanou roletkou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mezi segmenty prosklené střechy jsou umístěny vyklápěcí odkládací prostory.

K vozům MPV určitě patří i nutné pohodlí. Jedním z prvků, které rozhodují o tom, zda po dlouhé cestě vystoupíte v dobré kondici, nebo se budete cítit pod psa, jsou i sedačky. Na druhou stranu u vozů, které disponují větším výkonem a svým způsobem se předpokládá i jakési sportovnější vyžití je nutné, aby sedačky dobře držely posádku na svých místech. Najít pak kompromis není jednoduché. Opel se s tímto problémem vypořádal velmi zdařile. Všechny sedačky jsou sice tvrdší, ale díky výbornému tvarování jsou velmi pohodlné a ani cesty na rozbitých českých silnicích, nebo při dlouhých dálničních přejezdech nijak neunaví. Přední sedačky pak dostaly boční vedení, které plní svou funkci velmi dobře. Pochvalu si zaslouží také opěrky hlavy, které jsou nejen výškově stavitelné, ale lze je naklánět i dopředu a dozadu. Mezi předními sedadly pak nejdete výdechy ventilace, které jsou určeny pro osoby na zadních sedačkách. Prostřední opěrku druhé řady lze sklopit a využít jako loketní opěrku a držák na nápoje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední sedačky s bočním vedením jsou tvrdší, ale pohodlné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Také zadní sedačky jsou velmi pohodlné --- Mezi opěradly předních sedaček se nachází výdechy pro zadní část vozu --- Prostřední opěradlo druhé řady lze využít jako loketní opěrku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výhled je ze Zafiry velmi dobrý, sloupky nijak nepřekáží.

Místa pro pět a něco

Přestože je Zafira koncipována jako MPV 2+3+2, tedy až pro sedm pasažérů, je třeba být upřímný a říci, že třetí řada sedadel, která je schována v podlaze zavazadelníku je spíše nouzová, nebo pro menší osoby. Na přiložených snímcích jde jasně vidět, jak je Zafira prostorná. Řidič s výškou 180 cm nemá problém usadit se pohodlně za volant a ani sám za sebe. Ovšem ve třetí řadě má již místa výrazně méně a koleny naráží do opěradel před sebou. Pomoci se sice dá tím, že se celá druhá řada posune dopředu, ale pak přijdou o místo zase jiní cestující. Pokud tedy hodláte vozit často vzrostlé dospělé osoby, musíte se podívat po jiném voze.

Přesto jsme jízdu alespoň v šesti dospělých lidech vyzkoušeli a cestující na zadních sedadlech nehovořili o několikasetkilometrové vyjížďce jako o noční můře. Alespoň ne ve smyslu komfortu a vnitřního prostoru, možná i proto, že ostřejší jízda dvousetkoňovým "autobusem" dokáže u slabších povah dobře přebít jiné pocity. Nejen o tom vypráví následující kapitola...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V prvních dvou řadách je místa dostatek i pro vzrostlé cestující --- Třetí řada již tolik místa nenabízí.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud