Opel Vectra přetéká elektronikou

Umí naslouchat, pozorovat, čichat a hmatat, protože špičkovou bezpečnost a pohodlí cestování zaručují více než čtyři desítky citlivých senzorů.
Opel Vectra přetéká elektronikou

Jedním z vysoce citlivých zařízení je na přání dodávaná dvouzónová klimatizační jednotka. Upravuje svoji činnost na základě vyhodnocení informací z několika senzorů. Jedno čidlo např. určuje výchozí parametry pro nastavení teploty v interiéru vozu. Další senzor pak kontinuálně proměřuje vnější teplotu a zjištěné hodnoty ukládá do paměti řídicí jednotky jako tzv. referenční teplotu. Řídicí jednotka bere při konečném rozhodování v úvahu i údaje o směru dopadajících slunečních paprsků a jejich intenzitě – tyto informace dodává sluneční senzor. Čidlo čistoty vzduchu vstupujícího do klimatizačního systému dokáže zaregistrovat okamžik, kdy znečištění vnějšího vzduchu překročí předem přesně definovanou míru a řídicí jednotka pak dá pokyn k přepnutí ventilační soustavy na vnitřní oběh.

Další skupina elektronických čidel aktivuje v případě havárie čelní, boční i průběžné hlavové airbagy a předpínače bezpečnostních pásů. Na přání mohou být vozy Opel Vectra vybaveny i senzory, které vyhodnocují, zda je sedadlo spolujezdce prázdné, obsazené, nebo je na něm upevněna dětská sedačka a podle toho aktivuje či deaktivuje patřičné airbagy.

K dosažení maximální míry aktivní bezpečnosti přispívají senzory zrychlení, které svými informacemi zásobují řídicí jednotku elektronického stabilizačního systému nové generace ESPPlus. Citlivá čidla také neustále sledují otáčky motoru a porovnávají, zda odpovídají rychlosti jízdy. Pokud by se některé z kol dostalo do situace počínajícího blokování, zasáhne ABS. Jestliže naopak hnací kola začínají prokluzovat, aktivuje se protiprokluzové zařízení, které dá pokyn ke chvilkovému snížení výkonu motoru.

O dokonalý kontakt vozu se silnicí se pečlivě starají také čidla tlaku vzduchu v pneumatikách, riziko vzniku náledí vyhodnocuje čidlo vnější teploty.

Do struktury bloku motoru jsou začleněny „elektronické uši“ – citlivé senzory, které rozpoznají okamžik vzniku detonačního spalování, které motoristé znají jako tzv. klepání motoru. Další čidla zásobují řídicí jednotku motoru informacemi o složení výfukových plynů, jiné senzory zase vyhodnocují kvalitu motorového oleje, takže okamžik jeho nutné výměny lze určit mnohem přesněji.

Jiná čidla a systémy sledují podélný náklon karoserie vozu při akceleraci nebo brzdění a řídí činnost systému rychlého přizpůsobování úhlu dopadajícího světelného paprsku. Díky tomu se výrazně snižuje riziko oslnění protijedoucích řidičů.

Další elektronické systémy pomáhají snižovat únavu a vypětí řidiče, nebo vyhodnocují na základě odrazu světelného paprsku na čelním skle intenzitu deště a podle toho upravují činnost stíračů. Jiné optické senzory zase vyhodnocují intenzitu světla dopadajícího na vnitřní zpětné zrcátko a na vnější zrcátko na straně řidiče a pokud by hrozilo oslnění řidiče, zrcátka se automaticky zacloní.

Klepněte pro větší obrázek

Ultrazvuková čidla vyhodnocují vzdálenost předmětů před a za vozem a informaci předávají pomocí akustického signálu - řidič tak má vždy dokonalý přehled o tom, zda před či za vozem nejsou jakékoli překážky.

Sofistikované senzory podporují i činnost satelitního navigačního systému GPS, který v kterémkoli okamžiku dokáže řidiči říci, kde se se svým vozem právě nachází. Signál satelitu se promítá do digitalizované mapy uložené na CD disku a k doladění přesné pozice vozu slouží informace získané za pomoci senzorů otáček kol, které podporují i činnost ABS.

U sedadla řidiče lze nastavovat osm parametrů. Aby nedošlo ke kolizní situaci, lze využít plný rozsah nastavování podélného posuvu, výšky sedáku a sklonu sedáku i opěradla pouze při rychlostech pod 10 km/h. Sedadlo lze samozřejmě nastavovat kdykoli i ve vyšších rychlostech, ale jen s využitím polovičního úhlu nastavení opěradla i podélného ustavení. Sedadlo řidiče se do zvolené pozice přestavuje za pomoci čtyř elektromotorů o velikosti plechovky s limonádou. Elektronické senzory slouží také pro uložení třech různých nastavení sedadla řidiče do paměti.

Rozbití některého z oken, otevření kterýchkoli dveří nebo naklánění vozu, svědčící o jeho zneužití nebo o násilném vniknutí do jeho interiéru, je signálem k aktivaci výstražného alarmu.

Elektronická čidla zabraňují také přílišnému zatížení akumulátoru vozu – pokud se akumulátor vybije - např. při parkování vozu - pod určitou mez, dojde k automatickému vypnutí některých spotřebičů, jako jsou např. parkovací světla.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků