Opel Vectra přetéká elektronikou

Umí naslouchat, pozorovat, čichat a hmatat, protože špičkovou bezpečnost a pohodlí cestování zaručují více než čtyři desítky citlivých senzorů.
Opel Vectra přetéká elektronikou

Jedním z vysoce citlivých zařízení je na přání dodávaná dvouzónová klimatizační jednotka. Upravuje svoji činnost na základě vyhodnocení informací z několika senzorů. Jedno čidlo např. určuje výchozí parametry pro nastavení teploty v interiéru vozu. Další senzor pak kontinuálně proměřuje vnější teplotu a zjištěné hodnoty ukládá do paměti řídicí jednotky jako tzv. referenční teplotu. Řídicí jednotka bere při konečném rozhodování v úvahu i údaje o směru dopadajících slunečních paprsků a jejich intenzitě – tyto informace dodává sluneční senzor. Čidlo čistoty vzduchu vstupujícího do klimatizačního systému dokáže zaregistrovat okamžik, kdy znečištění vnějšího vzduchu překročí předem přesně definovanou míru a řídicí jednotka pak dá pokyn k přepnutí ventilační soustavy na vnitřní oběh.

Další skupina elektronických čidel aktivuje v případě havárie čelní, boční i průběžné hlavové airbagy a předpínače bezpečnostních pásů. Na přání mohou být vozy Opel Vectra vybaveny i senzory, které vyhodnocují, zda je sedadlo spolujezdce prázdné, obsazené, nebo je na něm upevněna dětská sedačka a podle toho aktivuje či deaktivuje patřičné airbagy.

K dosažení maximální míry aktivní bezpečnosti přispívají senzory zrychlení, které svými informacemi zásobují řídicí jednotku elektronického stabilizačního systému nové generace ESPPlus. Citlivá čidla také neustále sledují otáčky motoru a porovnávají, zda odpovídají rychlosti jízdy. Pokud by se některé z kol dostalo do situace počínajícího blokování, zasáhne ABS. Jestliže naopak hnací kola začínají prokluzovat, aktivuje se protiprokluzové zařízení, které dá pokyn ke chvilkovému snížení výkonu motoru.

O dokonalý kontakt vozu se silnicí se pečlivě starají také čidla tlaku vzduchu v pneumatikách, riziko vzniku náledí vyhodnocuje čidlo vnější teploty.

Do struktury bloku motoru jsou začleněny „elektronické uši“ – citlivé senzory, které rozpoznají okamžik vzniku detonačního spalování, které motoristé znají jako tzv. klepání motoru. Další čidla zásobují řídicí jednotku motoru informacemi o složení výfukových plynů, jiné senzory zase vyhodnocují kvalitu motorového oleje, takže okamžik jeho nutné výměny lze určit mnohem přesněji.

Jiná čidla a systémy sledují podélný náklon karoserie vozu při akceleraci nebo brzdění a řídí činnost systému rychlého přizpůsobování úhlu dopadajícího světelného paprsku. Díky tomu se výrazně snižuje riziko oslnění protijedoucích řidičů.

Další elektronické systémy pomáhají snižovat únavu a vypětí řidiče, nebo vyhodnocují na základě odrazu světelného paprsku na čelním skle intenzitu deště a podle toho upravují činnost stíračů. Jiné optické senzory zase vyhodnocují intenzitu světla dopadajícího na vnitřní zpětné zrcátko a na vnější zrcátko na straně řidiče a pokud by hrozilo oslnění řidiče, zrcátka se automaticky zacloní.

Klepněte pro větší obrázek

Ultrazvuková čidla vyhodnocují vzdálenost předmětů před a za vozem a informaci předávají pomocí akustického signálu - řidič tak má vždy dokonalý přehled o tom, zda před či za vozem nejsou jakékoli překážky.

Sofistikované senzory podporují i činnost satelitního navigačního systému GPS, který v kterémkoli okamžiku dokáže řidiči říci, kde se se svým vozem právě nachází. Signál satelitu se promítá do digitalizované mapy uložené na CD disku a k doladění přesné pozice vozu slouží informace získané za pomoci senzorů otáček kol, které podporují i činnost ABS.

U sedadla řidiče lze nastavovat osm parametrů. Aby nedošlo ke kolizní situaci, lze využít plný rozsah nastavování podélného posuvu, výšky sedáku a sklonu sedáku i opěradla pouze při rychlostech pod 10 km/h. Sedadlo lze samozřejmě nastavovat kdykoli i ve vyšších rychlostech, ale jen s využitím polovičního úhlu nastavení opěradla i podélného ustavení. Sedadlo řidiče se do zvolené pozice přestavuje za pomoci čtyř elektromotorů o velikosti plechovky s limonádou. Elektronické senzory slouží také pro uložení třech různých nastavení sedadla řidiče do paměti.

Rozbití některého z oken, otevření kterýchkoli dveří nebo naklánění vozu, svědčící o jeho zneužití nebo o násilném vniknutí do jeho interiéru, je signálem k aktivaci výstražného alarmu.

Elektronická čidla zabraňují také přílišnému zatížení akumulátoru vozu – pokud se akumulátor vybije - např. při parkování vozu - pod určitou mez, dojde k automatickému vypnutí některých spotřebičů, jako jsou např. parkovací světla.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků