Opel Vectra míří znovu na vrchol

Modely Opel Vectra se na evropských silnicích vyskytují ve velkém množství, v posledním čase ale už technika, design i image přestaly konkurenci stačit. Nejpříhodnější čas proto, aby na svět přišla nová generace.
Opel Vectra míří znovu na vrchol
Pro modelovou obměnu ve střední třídě v případě Vectry takříkajíc dozrál čas. Oblé a ladné tvary, jimiž kdysi tento Opel tolik přitahoval, dnes ustupují ostře řezaným rysům, ale hlavně se zvyšují prostorové nároky zákazníků. V roce 1995, kdy se představila předchozí generace Opelu Vectra (někdy označovaná též písmenem B), stačilo 2637 mm mezi nápravami k vytvoření dostatečného vnitřního prostoru. Dnes jsou však zákazníci u konkurence hýčkáni rozvorem náprav kolem 2750 mm, takže v otázce prostornosti (dosavadní) Vectra hodně ztrácí.

Nová Vectra naživo

Třetí generace Vectry si svou výstavní premiéru odbývá v těchto dnech na autosalónu ve švýcarské Ženevě, my však měli možnost si nový vůz vyzkoušet pár dní předtím v rámci mezinárodní Klepněte pro větší obrázeknovinářské prezentace ve španělské Barceloně.

Nový Opel Vectra bude k dispozici nejdříve jako čtyřdvéřový sedan, jenž bude poháněn čtyřválcovými motory řady Ecotec o výkonech od 100 do 147 koní (zážehové agregáty), respektive od 100 do 125 koní (diesely). V nové Vectře automobilka Opel poprvé také představuje pětistupňovou samočinnou převodovku s možností manuální volby rychlostních stupňů.

K prvnímu svezení byly k dispozici (prozatím) nejvýkonnější benzínový čtyřválec o objemu 2,2 litru (147 koní) s oním pětistupňovým automatem, a nejvýkonnější turbodiesel 2,2 DTI s pětistupňovou manuální převodovkou.

Obecné dojmy

Designu aut střední třídy vládne konzervatismus a všichni jeho hlavní představitelé takovou podobu nosí. Je vlastní i nové generaci Opelu Vectra, přesto díky netypickým odlišnostem si uchovává dostatek originality a výlučnosti, že si ji s jiným autem na silnici nespletete. Zjednodušeně řečeno, design nové Vectry je výrazný a plně odpovídá nové filozofii značky, takže předznamenává podobu Opelů příštích let. Design nové Vectry je podle nás velmi zdařilý, i když napoprvé mezi přítomnými motoristickými novináři napoprvé příliš bodů nezískal. Nám se líbí především svou netypičností – kombinací oblých tvarů vpředu s ostře řezanými liniemi zadku. Buď jak buď, design bude určitě jednou z nejdiskutovanějších součástí nové Vectry – v souvislosti s tím byl Opel nejčastěji přirovnáván s nepříliš úspěšným Chryslerem Neon (?!).

Co nás ale obecně na nové generaci Opelu Vectra zaujalo nejvíce? Asi ticho. Tedy velmi dobré odhlučnění interiéru nejen od okolního světa, ale i od motoru a od okolo karosérie proudícího vzduchu. Ostatně v tomto směru dosahuje Opel Vectra velmi příznivých hodnot: součinitel odporu vzduchu činí pouhých cx = 0,28. Další zaznamenaným plusem vozu po prvních jízdách jeho jisté chování na silnici, a to i v případě velkých rychlostí a špatného povrchu silnice. Kladně hodnotíme rovněž posilovač řízení, který mění svou charakteristiku v závislosti na rychlosti a v neposlední řadě i v úvodu vzpomínaný automat, jenž reaguje na sešlápnutí plynu velmi pohotově, ale přitom „sleduje“ styl jízdy (zbytečně třeba nepodřazuje při každém sebemenším sešlápnutí).

Vzhled

Nejvýraznější části vzhledu má nový vůz netradičně dvě. Kromě přední masky si novou Vectru nespletete s jiným autem ani díky provedení zádě. Celkově jej lze shrnout pod termín dynamika. To podporují především boční linie vozu, kdy křivka boků zřetelně stoupá od nízké přídě kolem výrazných lemů podběhů předních kol a končí vyvýšenou zádí. Lichoběžníková maska chladiče je vpředu čistě začleněna do kapoty motoru, mřížka chladiče má chrómové orámování a masivnější střední lišta (také v chrómu) nese uprostřed velký znak Opelu. Hlavní světlomety jsou „dvoustupňové“ a jsou kryty jednodílným čirým sklem.

Zádi nového modelu dominují velkoplošná koncová světla, které zasahují až do boků vozu. Velmi efektním designérským záměrem bylo protažení horní části koncových světel až k samému obrysu zádi vozu. Pásek z leštěné oceli, upevněný v dolním okraji víka zavazadlového prostoru, opticky propojuje koncová světla a zvýrazňuje tak šířku a stabilitu nového modelu. Eleganci zvýrazňuje navíc to, že nikde na zádi nevidíte koncovku výfuku, která je zcela schována pod nárazníkem.

Interiér

V podobném výrazném duchu pokračuje design Vectry i uvnitř. Barevné sladění potahů sedaček a palubní desky jde dobře dohromady. Ze všech částí asi nejvíce zaujme čtyřramenný volant, který svým ztvárněním ale možná trochu nepatřičně vyčnívá z celkové koncepce. Přístroje jsou dostatečně velké a přehledné. Při mezinárodní prezentaci ve Španělsku jsme dokonale využili a prověřili navigační systém, jehož grafika se znázorňovala na displeji uprostřed středového panelu. Jediným komponentem, který při jízdách potřeboval větší pozornost, byl ukazatele změny směru. Funguje na pouhý dotyk, takže se lehce stane, že vůbec neblikáte (stlačili jste páčku málo), nebo že zase blikáte pořád (silné stlačení). Co je na druhou stranu potěšitelné - směrovky blikají nejméně třikrát i tehdy, když by u normálního vozu blikaly jen jednou. Bohužel, ovládání směrovek chce tedy cvik a možná až nadbytečnou kontrolu.

Jinak ve voze je hodně místa a nikdo z pěti přepravovaných osob se zde necítí nijak omezován ve všech směrech. Zavazadlový prostor je i v případě sedanu slušný (objem činí 500 litrů), avšak vstupní otvor má své limity. Možná by zde přišla vhod i síťka, která by bránila „cestování“ zavazadel po podlaze zavazadelníku.

Motory

První zkušební kilometry jsme absolvovali s benzínovým čtyřválcem 2,2 litru. Jeho objem s maximálním výkonem 108 kW (oněch 147 koní) dávají předpoklady k dynamické jízdě. Dobře vozu slušela i vzpomínaná pětistupňová automatická převodovka. V praxi její rychlostní rozvrstvení převodovky nijak zvlášť nevnímáte, protože je k dispozici víceméně pouze poloha „D“. Reakce na potřebné přeřazení nicméně probíhá rychle, stejně jako při potřebě zrychlit. Na druhou stranu převodovka nijak výrazně „neblázní“ při sebemenším tlaku na plynový pedál, takže jízda – ač rychlá – je plynulá a bez rušivých okamžiků. Nejvyšší rychlost Vectry s tímto motorem atakuje 210 km/h, z místa na 100 km/h vůz sprintuje za 10,8 sekundy. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu tohoto motoru 9,4 litru na 100 km, my se po španělských silnicích pohybovali s průměrem deseti litrů benzínu.

Kdo chce ušetřit na pohonných hmotách, měl by si zvolit ve Vectře moderní turbodiesel 2,2 DTI. Jeho kombinovaná spotřeba se pohybuje na úrovni 6,5 litru nafty na 100 km, přitom vůz dokáže uhánět až 206 km/h a na stovku se dostane za stejnou dobu jako benzínová verze (10,8 s). Řazení manuální převodovky je přesné, pouze pojistka na zpětný chod nemá potřebný tvar k tomu, abychom jej vždy zařadili na poprvé. Motor ovšem vyniká velkou tichostí a velmi malými rezonancemi. Nevíme sice, jak se turbodiesel projeví v mrazivých ránech, ale startování ve Španělsku při 10 stupních probíhalo bez sebemenšího zaváhání.

Jízdní vlastnosti Opelu Vectra byly vždy a za všech jízdních okolností bezproblémové, (manuální) řazení a ovládání vozu volantem přesné a rychlé, brzdy by ale podle nás mohly mít rychlejší nástup. Nicméně při intenzivnějším brzdění nijak nevadly.

Premiéra

Kromě řady technických inovací (vyspělý podvozek IDS či víceprvkové nezávislé zavěšení multi-link vzadu) přináší nový Opel Vectra také minimální provozní náklady. Na vůz se poskytuje základní dvouletá záruka bez ohledu na ujeté kilometry, pravidelné inspekční prohlídky jsou pak předepsány po ujetí 30 tisíc km nebo jednou za dva roky (v případě dieselů po ujetí 50 000 km). Díky plné galvanizaci karosérie má vůz dvanáctiletou záruku proti prorezivění.

Nová generace Opelu Vectra si odbývá svou oficiální premiéru na autosalónu v Ženevě, vyrábí se však už od počátku ledna v německém Rüsselsheimu (jde dnes o nejmodernější provoz svého druhu na světě), časem přibude ještě výroba vozu v anglickém závodě Opelu. U nás se třetí generace Opelu Vectra zákazníci dočkají s největší pravděpodobností v květnu.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků