Opel Vectra A (1988): střední standard v dobovém prospektu

Po Peugeotu 405 jsme si posvítili na další ze snů porevolučních podnikatelů. Opel Vectra patřil k tomu nejoblíbenějšímu, co na přelomu osmdesátých a devadesátých let ve střední třídě brázdilo naše silnice…
Seznam kapitol
  1. Vectra v prvním dějství, Propracovaná technika, Videa
  2. Vyhlášené diesely, Nabídka verzí pro Rakousko, Technické údaje
  3. Katalog z roku 1988 a sešit s údaji a výbavami
  4. Fotogalerie (65x foto)

Poslední prospekty:

Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátním prospektu v češtině
Honda Prelude (1978): začátek úspěšné historie


Vectra v prvním dějství

Otevíráme další dobový prospekt, nad jehož stránkami si tentokrát připomeneme první generaci Opelu Vectra. Dosud jsme si takto posvítili například na britský Ford Cortina (1964), francouzský Renault 16 (1965), japonskou Hondu Prelude (1978) nebo na nabídku divize Chrysler koncernu Chrysler Motor Corporation v roce 1964. Před týdnem jsme listovali brožurou k prvnímu provedení sedanu Peugeot 405 (1987).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Vectra A v původním provedení a s karoserií sedan

První Opel Vectra, označovaný písmenem A, byl představen v říjnu roku 1988, aby v modelové nabídce evropských divizí koncernu General Motors nahradil poslední generaci typu Opel Ascona. Ve Velké Británii se u Vauxhallu první Vectra prodávala ještě pod tradičním jménem Cavalier (označení Vectra do Albionu přišlo až s premiérou druhé generace v roce 1995).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První stránky jednoho z vůbec prvních prospektů k modelu Opel Vectra

Vectra byla k mání pouze jako tříprostorový čtyřdveřový sedan a jako pětidveřový liftback. Nabídka verzí se průběžně rozrůstala, nicméně v Evropě oblíbeného provedení kombi se nikdy nedočkala. Konkurenční modely Ford Sierra, Peugeot 405 i Volkswagen Passat B3, představený v březnu téhož roku, tuto alternativu poskytovaly.

Propracovaná technika

Znamenitého přijetí se dočkalo mimořádně dynamicky tvarované kupé Opel Calibra, jež bylo mimochodem až do představení Audi A2 s ohledem na aerodynamiku vůbec nejefektivněji tvarovaným sériovým automobilem na světě. Calibra byla přitom derivátem Vectry A, podvozek i motory byly prakticky shodné. Je však třeba připomenout, že Vectra A nabízela širokou škálu jednotek a řešení včetně šestiválce 2,5 l/125 kW (C25XE), přeplňovaného čtyřválce 2,0 l/150 kW (C20LET) i pohonu všech kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Vectra 2000 z roku 1989

Všechna kola byla nezávisle zavěšena. Ta přední spočívala na lisovaných spodních ramenech a vzpěrách McPherson, doplněna byla příčným stabilizátorem a všechny její prvky byly uloženy v samostatném pomocném rámu. Vzadu byla konvenční vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou, u výkonnějších verzí doplněnou stabilizátorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vectra se ve své první generaci musela obejít bez karosářské verze kombi

Špičkové varianty s pohonem všech kol měly vzadu zcela novou nápravu s víceprvkovými závěsy, samostatným pomocným rámem a stabilizátorem jako standardem. Pod kapotami Opelů Vectra A se vystřídala plejáda pohonných jednotek. Ty zážehové sahaly od karburátorových 1,4 l/55 kW a 1,8 l/65 kW přes vstřikové dvoulitry s výkony 74 až 110 kW (u DOHC 16V) až po již zmíněné šestiválce 2,5 l/125 kW (C25XE) a přeplňovaný čtyřválec 2,0 l/150 kW (C20LET).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vectra v prvním dějství, Propracovaná technika, Videa
  2. Vyhlášené diesely, Nabídka verzí pro Rakousko, Technické údaje
  3. Katalog z roku 1988 a sešit s údaji a výbavami
  4. Fotogalerie (65x foto)
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG

Nabídka verzí Škody Superb je teď nejširší v historii. Jednou z nich je i oplastovaný Scout, který u tohoto modelu slaví premiéru. Vyplatí se o něm uvažovat, nebo jsou lehce přizvednuté kombíky v době vzestupu vozů SUV už přežitkem?

21.  1.  2020 | Jan Mička | 73 příspěvků
Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Renault Clio 1.0 TCe

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

14.  1.  2020 | Miro Mihálik | 70 příspěvků