Opel Tigra: kabriolet roku 2004 na českém trhu

Malý Opel Tigra TwinTop, dvoumístný kabriolet s pevnou střechou, si odbývá premiéru na českém trhu. A právě včas, protože zima nás pro letošek opustila a růžky vystrkuje jaro. Tigra se prodává se třemi motory a cena začíná na hranici půl milionu korun.
Opel Tigra: kabriolet roku 2004 na českém trhu
Seznam kapitol
  1. Vnitřní prostor, konstrukce střechy, parametry
  2. Fotogalerie, ceny a výbavy

Poznámka redakce: Následující text je poskládán z několika tiskových zpráv.

Pět set litrů pro kufry

Opel Tigra TwinTop je vybaven ocelovou skládací střechou s elektrohydraulickým ovládáním, která se otvírá i zavírá pouhým stiskem tlačítka. V závislosti na počasí nebo prostě podle přání řidiče se Tigra TwinTop dokáže během 18 sekund proměnit z otevřeného kabrioletu na uzavřené kupé, které působí elegantně a jehož proporce jsou stylisticky vyváženě. Díky promyšlené konstrukci skládací střechy má Tigra prostor pro zavazadla o objemu 500 litrů.

„Chtěli jsme, aby připravovaná dvoumístná Tigra TwinTop vypadala opravdu dobře při otevřené i zavřené střeše,“ vysvětluje Hans H. Demant, ředitel Technického a vývojového centra automobilky Opel. „Proto jsme záměrně úplně vypustili obvyklá nouzová zadní sedátka a namísto toho jsme uvolněný prostor využili pro integraci propracované konstrukce skládací střechy. Tento postup byl klíčem k dynamickému designu nové Tigra TwinTop i k jejímu největšímu zavazadlovému prostoru ve třídě.“

O tom, že designeři byli ve svém snažení úspěšní svědčí i titul „Kabriolet roku 2004“ („Cabrio of the Year 2004“), kterým se Tigra TwinTop přizdobila hned při své výstavní premiéře na březnovém autosalonu v Ženevě.

Interiér Tigry TwinTop nabízí prostor pro pohodlné cestování dvou osob a pamatuje i na jejich zavazadla. Kromě hlavního zavazadlového prostoru má Tigra TwinTop ještě menší příruční prostor pro zavazadla o objemu 70 litrů za sedadly, kam se snadno uloží například bundy nebo menší tašky. Pokud je skládací střecha stažená, nabízí záď Tigry TwinTop velmi 250 litrů objemu při zavazadla. Při natažené střeše se objem zavazadelníku zvětšuje na 440 litrů, což spolu se 70 litry příručního prostoru za sedadly dělá dohromady přes 500 litrů prostoru pro zavazadla.

Klíčem k takového flexibilitě, prostornosti i atraktivnímu stylingu Tigry TwinTop je originální elektro-hydraulicky ovládaná skládací střecha, jejíž propracovaný mechanismus ji dokáže otevřít i zavřít pouze na pokyn spínače na palubní desce.

Střecha na tlačítko

Proměna Tigry TwinTop z podoby kupé do kabrioletu je naprosto snadná – stačí jen zatáhnout ruční brzdu, otočit klíčkem zapalování do pohotovostní polohy, uvolnit jisticí zámky u horního okraje čelního okna a zmáčknout knoflík. Čtyři hydraulické vzpěry ve spolupráci s pěti elektromotory a osmnácti kontaktními čidly potom během pouhých osmnácti sekund rozloží a uloží ocelovou střechu pod víko zavazadlového prostoru. Akustický signál řidiče ujistí, že operace proběhla bez problémů – a jízda s větrem ve vlasech může začít.

Zadní část skládací ocelové střechy (C-sloupek a zadní okno) se zanoří do zavazadlového prostoru v téměř svislé poloze, na ni se pak vodorovně skládá přední část – tato „kouzla“ umožňuje promyšlená kinematika podpůrného mechanismu skládací střechy. U většiny jiných modelů této kategorie se jednotlivé části skládací střechy ukládají horizontálně na sebe, takže se dobře nevyužije celá hloubka zavazadlového prostoru. Chytře řešený systém skládací střechy Tigry TwinTop však velmi dobře využívá prostor zavazadelníku, zejména jeho hloubku, takže i při složené střeše zbývá dost místa pro zavazadla.

Složenou střechu odděluje od zavazadlového prostoru přestavitelná přepážka, která brání tomu, aby se věci ze zavazadlového prostoru dostaly mezi díly zdvíhající se střechy. Pokud je střecha rozložená, přepážka se vzpřímí, čímž se zvětší objem zavazadlového prostoru na 440 litrů. Při skládání střechy (z kupé na kabriolet) se musí přepážka posunout o něco dozadu, aby se vytvořilo místo pro díly střechy – to si hlídají dotykové senzory, které teprve po posunutí přepážky dovolí začít se skládáním střechy.

Stejně jako střecha, také víko zavazadlového prostoru lze otvírat i zavírat elektro-hydraulicky, pouhým stiskem tlačítka. Kinematika mechanismu umožňuje dvojí způsob víka zavazadelníku: Při skládání či rozkládání střechy se víko vyklápí dozadu, pokud chce řidič nakládat nebo vykládat zavazadla, otvírá se víko konvenčním způsobem dopředu. Sofistikovaný systém senzorů zaručuje, že žádná z funkcí nemůže být aktivována dokud ta předchozí není zcela ukončena.

Tři motory

I přesto, že Tigra TwinTop je otevřeným kabrioletem, vyniká vysokou tuhostí karoserie. „Do struktury karoserie Tigry TwinTop je včleněna řada prvků, které zvyšují tuhost karoserie. Jde například o masivní dveřní prahy nebo velmi pevné příčníky v prostoru za sedadly,“ vysvětluje Horst Bach, hlavní manažer projektu Tigra TwinTop. „Vysoká tuhost přináší vyšší jízdní komfort a lepší jízdní vlastnosti.“

K pohonu nové Tigry slouží dva zážehové agregáty: čtyřválec 1.4 ECOTEC o výkonu 66 kW/90 k, který je vybavený inovativní technologií TWINPORT přispívající ke snížení spotřeby paliva, a čtyřválec 1.8 ECOTEC o výkonu 92 kW/125 k. Oba tyto agregáty plní emisní limity normy Euro 4, oba motory jsou standardně propojeny s pětistupňovými manuálními převodovkami, model poháněný čtyřválcem 1.4 TWINPORT může být vybavený také automatizovanou převodovkou Easytronic.

Kromě obou benzínových motorů můžete zvolit také čtyřválcový turbodiesel se systémem přímého vstřikování „common-rail“ 1.3 CDTI o výkonu 51 kW/70 k. Tento motor dosahuje maximálního točivého momentu 170 Nm od 1750 do 2500 ot/min. Je dodáván s manuální pětistupňovou převodovkou. S tímto motorem si vůz řekne v průměru jen o 4,6 l nafty na 100 km jízdy. Má maximální rychlost 167 km/hod a zrychlení z 0 na 100 km/hod dosáhne za 15,5 sekundy. Stejně jako oba benzínové motory i turbodiesel vyhovuje emisním limitům normy Euro 4.

Parametry

  • Opel Tigra TwinTop
  • Rozměry: 3 921 x 1 685 x 1 364 mm
  • Rozvor: 2 491 mm
  • Rozchod vpředu/vzadu: 1 429/1 420 mm
  • Průměr otáčení: 10,65 m
  • Hmotnost: 1 235 kg
  • Užitečné zatížení: 215 kg
  • Zavazadlový prostor: 250-440 l, 70 l za zadními sedadly
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vnitřní prostor, konstrukce střechy, parametry
  2. Fotogalerie, ceny a výbavy
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků