Opel Speedster: pozoruhodný roadster? (kompaktní test)

Dnes otestujeme automobil vskutku mimořádný. Sportovní, technicky zajímavý, atraktivní. Na výšku měří pouze 111 cm, tím ale výčet pozoruhodností nekončí. Má jich daleko více, ale ne všechny jsou kladné.
Opel Speedster: pozoruhodný roadster? (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Technologie, strohý interiér, sedadla, skládací střecha
  2. Motor, jízdní vlastnosti, brzdy, řízení, odhlučnění, dynamika

Opel vyvinul ryze sportovní vůz na základě několika zajímavých technologií. Nepostupoval sám, ale použil některé podvozkové principy značky Lotus a jejího vozu Elise. Výsledkem je nekonvenční vozidlo velmi úzkého určení, spíše jakási imagovka značky. Nelze ani předpokládat, že by se jich prodalo nějaké velké množství. O tom svědčí i tabulka s pořadovým číslem konkrétního auta, Opel připravil jen omezenou sérii.

Měkký pokojíček? Zapomeňte!

Pokud hledáte pohodlí a komfort, jste na špatné adrese. Tady vás čeká jen stísněný prostor, strohý interiér a nulový luxus. Zrcátka se seřizují ručně, okna spouštějí kličkou, hliníková podlaha signalizuje celý hliníkový podvozek a skořepinu karoserie z kompozitů. Jako u pravého sportovního vozu se startuje tlačítkem na palubní desce. Dvoučlenná posádka nemá kolem sebe vůbec nic, co by strohý interiér jen v náznaku směřovalo k proteplenému dojmu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kromě ovladače topení už na armatuře nic není. Topení ovšem vnitřek moc nevyhřeje.
Nejvýše leží osamocené tlačítko startéru. --- Interiér působí velmi stroze, dokonce i rádio
jakoby sem nepatřilo --- Kov a zase kov…


Tip: Podívejte se na zajímavé video. Uvidíte v něm, jak se u Speedsteru zachází s plátěnou střechou a jak to vypadá, když Speedster prohání Vladimír Dolejš po klikatých cestách.

Strohost je programovým záměrem, vše tady hovoří jen o ryze sportovní účelnosti. Pojem čalounění je téměř neznámý, všude jen kov a zase kov. Kovová podlaha, kovové pedály, kovová hlavice řadicí páky, kovové páčky bočních skel. Vysoké kevlarové boční stěny a jen velmi nízké dveře z téhož materiálu. Tenká plátěná střecha, nizoučká boční okna i čelní sklo, ještě menší zadní. Připadá vám popis příliš ponurý? Ale vůbec ne.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Skořepinové sedačky jsou na místě, boční přetížení
v zatáčkách bývá značné --- Kontrolky a kontrolní
přístroje? Kromě teploměru a palivoměru žádné.

Opel Speedster je nesmírně osobité vozidlo, které svým vzhledem nadchne každého, kdo má pro sportovní auta smysl. A neodradí ho ani skutečnost, že při zatažené střeše dokáže rychle a svižně nastoupit jen hadí žena. Jakkoliv urostlý řidič – nebo jeho spolucestující – se musí při zatažené střeše dovnitř nasoukat otvorem vysokým ani ne jeden metr. Na jízdu bez střechy nebylo v době našeho testování právě ideální počasí, ale taková možnost existuje.

Se střechou i bez

Jako opční výbavu si je možné pořídit i pevnou střechu. Obě – i ta plátěná – se dají snadno demontovat. Ovšem nikoliv pomocí elektromotorů jako u některých aut, ale ručně. Nejprve je třeba povolit na každé straně nad dveřmi dvě pojistky a střecha je volná. V napjatém tvaru ji drží jen pružné kostice, i ty se snadno odstraní. Oba oblouky nad hlavami posádky, hlavně ten zadní, ale i přední nad čelním sklem, mají i bezpečnostní funkci při převrácení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prakticky všechno, co je na autě vidět zvenku je
vytvořeno z kompozitních materiálů

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Střecha pak přijde do pytle a pytel do kufru. Tak u speedsteru nazývají prostor pod zadní kompozitovou kapotou těsně před zadní stěnou se světly. Složená střecha rázem zabere větší část zavazadlového prostoru, pak už zbývá místo na pár platebních karet a kartáček na zuby. Nic víc už sebou na delší cestu nevezmete. Pokud máte i pevnou střechu, tu už nikam neuložíte. V létě musí zůstat doma v garáži, skládat se nedá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohled na vůz je skutečně impozantní, nikoho nenechá
chladným, každý se za ním otočí --- Záď je delší,
protože za sedadly je uložený motor

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Je-li zatažená střecha, působí nastupování i vystupování velké potíže – a to i skutečně mladým a pružným. Sedí se tu dobře, sedala jsou příjemně tvrdá a skvěle bočně vedou. Nemají sice seřizovatelné opěradlo, ale nafukovací bederní opěrku. Se sedačkami v soutěžních nebo závodních autech si téměř nezadají. Problém je úzký prostor u pedálů, takže levá nova má sice opěrku, ale mnohdy se těžko přesouvá na pedál spojky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Technologie, strohý interiér, sedadla, skládací střecha
  2. Motor, jízdní vlastnosti, brzdy, řízení, odhlučnění, dynamika
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 27 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků