Opel přichází s vylepšenými motory

Opel uvádí škálu vylepšených motorů, jejichž spotřeba klesla až o 23 procent. Inovativní koncept TWINPORT je nyní k dispozici také pro zážehové motory o objemu 1,0 l a 1.4 l. DIRECT ECOTEC je prvním zážehovým motorem automobilky Opel se systémem přímého vstřikování benzinu. Na scénu přichází také nový turbodiesel „common rail“ o objemu 1,3 l .

Jednou z důležitých součástí dlouhodobé strategie automobilky Opel je snaha o neustálé snižování spotřeby jejich motorů. Nyní Opel uvádí celou škálu nových zážehových a vznětových agregátů řady ECOTEC. Všechny tyto technologicky mimořádně vyspělé motory plní emisní limity normy Euro 4, vynikají vysokým měrným výkonem a mimořádně nízkou spotřebou paliva.

Do modelů Corsa Opel už v létě zavede dva nové zážehové motory s inovativní technologií TWINPORT. Půjde o motory o objemu 1,0 l a 1,4 l o výkonech 44 kW/60 k, resp. 66 kW/90 k. V závislosti na použité převodovce budou mít modely Corsa poháněné novými motory v porovnání se současnými modely až o 23 procent nižší spotřebu paliva. V modelové řadě Corsa se objeví také úplný nováček – turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC o výkonu 51 kW/70 k. Jde o nejmenší turbodiesel s technologií přímého vstřikování Multi-Injection spotřebuje jenom 4,5 l nafty na 100 km jízdy.

Hospodárný turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC a zážehový agregát 1.0 TWINPORT ECOTEC se letos v létě objeví i v nabídce modelové řady Agila. Po svém debutu v modelech Signum doplní škálu motorů nových modelů Vectra Caravan zážehový čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC o výkonu 114 kW/155 k, první zážehový motor automobilky Opel se systémem přímého vstřikování benzinu. V porovnání se stejně velkým konvenčním zážehovým agregátem vykazuje čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC vyšší výkon i točivý moment a přitom jeho spotřeba je asi o šest procent nižší.

„Naše nové motory patří ve svých segmentech k nejlepším agregátům na automobilovém trhu,“ říká Rita Forstová, členka představenstva automobilky Opel, která je zároveň vedoucí vývoje firmy Opel Powertrain. „S novými zážehovými a vznětovými agregáty se naše modely zařadí mezi nejhospodárnější vozy svých tříd. Naši zákazníci tak budou těžit ze zavádění nejmodernějších technologií do sériové produkce.“

TWINPORT: Nový koncept na snížení spotřeby zážehových motorů do objemu zvýšení 1,6 l

Na své cestě za snižováním spotřeby svých motorů Opel využívá dvě rozdílné strategie. Pro malé zážehové motory do objemu 1,6 l Opel vyvinul inovativní koncept TWINPORT. Tato technologie se nejprve objevila v zážehovém motoru 1.6 TWINPORT ECOTEC o výkonu 76 kW/103 k v modelech Astra. Nyní technologie TWINPORT našla uplatnění i v motorech o objemech 1,0 l a 1,4 l. Nový agregát 1.0 TWINPORT ECOTEC, který vychází z populárního litrového tříválce, je určený pro modely Corsa a Agila. O něco větší motor 1.4 TWINPORT ECOTEC vychází ze čtyřválce o objemu 1,2 l.

Průměrná spotřeba obou těchto novinek je pozoruhodně nízká. Corsa poháněná litrovým tříválcem 1.0 ECOTEC TWINPORT o výkonu 44 kW/60 k si v průměru řekne jenom o 5,3 l benzinu na 100 km jízdy, což je asi o tři procenta, resp. 0,2 l/100 km méně, než činí spotřeba současného modelu.

Čtyřválec 1.4 ECOTEC TWINPORT o výkonu 66kW/90 k v průměru zkonzumuje pouze 5,9 l benzinu na 100 km jízdy, což je o téměř 13 procent, resp. 0,9 l/100 km méně než v případě stejně výkonného současného modelu s pětistupňovou převodovkou. Pokud se ovšem nový čtyřválec 1.4 ECOTEC TWINPORT propojí s automatizovanou manuální převodovkou Easytronic, dosáhne úspora v porovnání se současnou Corsou poháněnou předchozím čtyřválcem o objemu 1,4 l, propojeným s čtyřstupňovou převodovkou až 1,7 l/100 km, což představuje snížení spotřeby o více než 23 procent.

Letos v létě oba tyto agregáty doplní stávající nabídku pohonných jednotek modelové řady Corsa, zatímco v modelech Agila vystřídá nový tříválec 1.0 TWINPORT ECOTEC stávající agregát 1.0 ECOTEC na pozici základního motoru celé modelové řady. Agila s motorem 1.0 TWINPORT si řekne v průměru jenom o 5,8 l benzinu na 100 km jízdy, což je o tři procenta méně než činí průměrná spotřeba stávajícího modelu Agila s motorem 1.0-liter ECOTEC.

Technologie TWINPORT je aplikována na standardní čtyřventilový rozvod motorů ECOTEC. Její hlavní předností je, že redukuje jednu ze zásadních slabin zážehových motorů, kterou jsou tzv. škrticí ztráty. K úsporám motorů s technologií TWINPORT vede použití variabilního sacího potrubí v kombinaci s vysokým využitím recirkulovaných výfukových plynů. V režimu částečného zatížení motoru se do sacího potrubí více než 25 procent výfukových plynů. Další výhodou technologie TWINPORT je možnost i nadále využívat propracované systémy vstřikování paliva do sacích kanálů a systémy kontroly a čištění spalin pomocí řízených třícestných katalyzátorů. To snižuje finanční náročnost nasazení nové technologie do sériové výroby, z čehož samozřejmě těží zákazník. Finanční dostupnost nové technologie dělá z motorů se systémem TWINPORT favority především menších kompaktních vozů.

2.2 DIRECT ECOTEC: První zážehový motor automobilky Opel s přímým vstřikováním benzinu

U větších motorů chce Opel jít při snižování jejich spotřeby cestou využivání technologie přímého vstřikování benzinu do válců. Prvním agregátem automobilky Opel, který už dostal tuto technologii, je zážehový čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC o výkonu 114 kW/ 155 k. Tento nově vyvinutý motor technicky vychází ze známého motoru 2.2 ECOTEC se vstřikováním benzinu do sacího potrubí. Technologie přímého vstřikování benzinu do válců pracuje s proměnnými vstřikovacími tlaky v rozmezí 40 až 120 barů a využívá také variabilního sacího traktu – vzduch se do spalovacích prostorů každého válce přivádí v závislosti na zatížení motoru dvěma separátními kanály.

Při částečném zatížení se do sacího traktu vrací také značná část recirkulovaných výfukových plynů, což přispívá k dosažení velmi nízké spotřeby paliva. Další výhodou technologie přímého vstřikování benzinu je možnost využití vyššího stupně komprese (12:1), než u konvenčního agregátu 2.2 ECOTEC. Směs paliva a vzduchu se při přímém vstřikování navíc ochlazuje, což zlepšuje účinnost práce motoru.

Spotřeba paliva motoru 2.2 DIRECT ECOTEC je asi o šest procent nižší než spotřeba konvenčního motoru 2.2 ECOTEC se vstřikováním paliva do sacího potrubí. Přitom čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC se chlubí až o deset procent vyšším točivým momentem v nízkých otáčkách (maximum: 220 Nm při 3800 ot/min) a jeho výkon je o šest procent vyšší. Přímovstřikový zážehový čtyřválec 2.2 DIRECT ECOTEC se objevil nejprve v modelech Opel Signum, ve kterých vykazuje spotřebu jen 8,1 l benzinu na 100 km jízdy. Už zanedlouho se objeví i v nových modelech Vectra Caravan.

Kompaktní turbodiesel: Motor 1.3 CDTI ECOTEC pro modely Agila a Corsa

Vedle nových hospodárných zážehových motorů Opel představuje také novou generaci vysoce účinných vznětových agregátů. Nejmenším z nich a zároveň asi i nejinovativnějším je turbodiesel 1.3 CDTI ECOTEC o výkonu 51 kW/70 k. Nejvyšší točivý moment tohoto agregátu, vybaveného novým vstřikovacím systémem Multi-Injection, činí 170 Nm v rozmezí otáček 1750 ot/min až 2500 ot/min.

Vstřikovací systém Multi-Injection využívá vstřikovače s pětiotvorovými tryskami ovládanými magnety. Vstřikovací tlaky dosahují až 1400 barů, velkou výhodou moderních vstřikovačů je velmi krátký reakční čas, který zaručuje extrémně přesné dávkování i časování vstřikovaného paliva. Během jednoho pracovního taktu je možné do spalovacích prostorů válců vstříknout až pět dávek paliva. To přispívá nejenom k mimořádné hospodárnosti nového motoru, ale i k pozoruhodné čistotě jeho výfukových plynů (motor plní emisní limity normy Euro 4) a klidnému a vyváženému chodu. Tzv. pilotní předvstřik malého množství paliva zaručuje bezproblémové spouštění i studeného motoru, což jinak bývá u vznětových agregátů často problém.

Rozměry jen 460 x 500 x 650 (délka x šířka x výška) dělají z nového turbodieselu 1.3 CDTI ECOTEC nejmenší čtyřválcový turbodiesel „common-rail“ na světě. Motor 1.3 CDTI ECOTEC se objeví už letos na podzim v nabídce modelů Corsa a Agila, která se tak jako první vůz svého segmentu představí i se vznětovým agregátem. Průměrná spotřeba Corsy 1.3 CDTI ECOTEC činí jen 4,5 l/100 km, Agily 5,2 l/100 km.

Astra ECO4 Caravan: Mimořádně hospodárný model s motorem 1.7 CDTI ECOTEC

Hospodárný turbodiesel „common-rail“ 1.7 CDTI ECOTEC o výkonu 59 kW/80 k je nyní k dispozici také pro aerodynamicky optimalizované verze Astra ECO4. Opel nyní připravil i prostornou kombi verzi Astra ECO4 Caravan. Tento model, poháněný novým turbodieselem 1.7 CDTI, spotřebuje v průměru jen 4,5 l nafty na 100 km (Astra ECO4 sedan: 4,4 l/100 km).

Čtyřválcový turbodiesel 1.7 CDTI ECOTEC je vybavený systémem přímého vstřikování paliva do válců „common-rail“ druhé generace firmy Bosch, který pracuje s tlaky až 1600 bar, čtyřventilovou technikou, chladičem nasávaného vzduchu, dvojicí vačkových hřídelů v hlavě válců a palubním diagnostickým systémem EOBD (European On-Board Diagnostic), který neustále monitoruje složení výfukových plynů motoru. Pneumaticky ovládané klapky v sacím potrubí zaručují i v nízkých otáčkách motoru dokonalé rozvíření směsi paliva se vzduchem, což zvyšuje účinnost spalování a projevuje se především ve vyšším točivém momentu, jehož maximální hodnota činí 170 Nm v rozmezí otáček 1800 ot/min až 2800 ot/min. Motor je vybavený také vodou chlazeným zařízením pro recirkulaci výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation). Stejně jako Astra 1.7 CDTI, která se stala prvním velkosériově vyráběným vozem poháněným vznětovým motorem, jež plní emisní limity normy Euro 4, také modely Astra ECO4 plní tyto přísné emisní standardy.

Nabídku pohoných jednotek modelů Opel Meriva Opel Corsa rozšíří letos na podzim nový turbodiesel 1.7 CDTI ECOTEC o výkonu 74 kW/100 k. Tento agregát bude vybavený systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“, pracujícím s tlaky až 1800 barů a turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcího kola. Nejvyšší točivý moment čtyřválce 1.7 CDTI ECOTEC, který vyhovuje emisním limitům normy Euro 4, činí 240 Nm. Opel Corsa, poháněný tímto agregátem spotřebuje v průměru jen 4,8 l nafty na 100 km jízdy, Meriva pak pouze 5,3 l/100 km.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků