Opel Olympia Rekord: poválečná vyšší střední třída

Opel, po dlouhou dobu nejprodávanější německá značka, udával díky propojení s koncernem General Motors v Evropě trendy i v poválečné době, například prvním kombi Caravan.

V březnu 1953 představil Opel modelovou řadu Opel Olympia Rekord jako nástupce vozů Opel Olympia vyráběných od poloviny třicátých let.

S typem Olympia Rekord zahájil Opel ve vyšší střední třídě velmi úspěšnou éru, během níž bylo od roku 1953 do roku 1986 prodáno cca 10 milionů vozů Rekord (slovo Olympia se přestalo po ukončení výroby první generace v typovém označení používat).

První Caravan

V letech 1953 až 1957 vyráběl Opel čtyři karosářské verze svých úspěšných vozů Olympia Rekord v tehdy módním americkém stylu s pontonovým tvarem a náznakem „ploutví“ na zádi.

Klepněte pro větší obrázek 
Pro vozy Olympia Rekord se rozhodlo více než půl milionu zákazníků.

Kromě dvoudveřového sedanu, užitkové varianty a otevřené verze s plátěnou stahovací střechou bylo poprvé k dispozici ve své době revoluční kombi s doplňkovým označením Caravan.

První skutečně evropské kombi Opel Olympia Rekord Caravan se stalo oblíbenou volbou profesionálů, protože díky svému velkorysému vnitřnímu prostoru a variabilitě umožňovalo využívat vůz k podnikání i soukromému provozu. Vůz dlouhý přes 4,2 metru byl postaven na rozvoru cca 2,5 metru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V roce 1955 měl již každý pátý Rekord karoserii kombi.

Technika střední třídy 50. let

Zážehový čtyřválec 1,5 litru spojený s třístupňovou mechanickou převodovkou s řazením na volantu poskytoval z dnešního pohledu skromný výkon 40 koní (29 kW), ale technicky jednoduchý automobil vážil jen 920 až 1000 kg.

Opel Olympia Rekord byl proto schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti cca 118 až 122 km/h. Po faceliftu v roce 1955, který přinesl větší zadní okno a novou masku chladiče, následovalo od roku 1956 zvýšení výkonu o 5 koňských sil (33 kW/45 k) a každý modelový rok ve druhé polovině životního cyklu byl poměrně snadno rozpoznatelný podle modifikované masky chladiče a dalších drobných stylistických úprav.

Přední kola byla zavěšena na dvojicích příčných ramena a odpružena vinutými pružinami. Zadní tuhá náprava byla vedena a odpružena dvěma třílistými poloeliptickými pružinami. U kombi Caravan se počítalo s větším zatížením zadní nápravy, a tak inženýři zvolili pětilisté pružiny.


 

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 46 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků