Opel Olympia Rekord: poválečná vyšší střední třída

Opel, po dlouhou dobu nejprodávanější německá značka, udával díky propojení s koncernem General Motors v Evropě trendy i v poválečné době, například prvním kombi Caravan.

V březnu 1953 představil Opel modelovou řadu Opel Olympia Rekord jako nástupce vozů Opel Olympia vyráběných od poloviny třicátých let.

S typem Olympia Rekord zahájil Opel ve vyšší střední třídě velmi úspěšnou éru, během níž bylo od roku 1953 do roku 1986 prodáno cca 10 milionů vozů Rekord (slovo Olympia se přestalo po ukončení výroby první generace v typovém označení používat).

První Caravan

V letech 1953 až 1957 vyráběl Opel čtyři karosářské verze svých úspěšných vozů Olympia Rekord v tehdy módním americkém stylu s pontonovým tvarem a náznakem „ploutví“ na zádi.

Klepněte pro větší obrázek 
Pro vozy Olympia Rekord se rozhodlo více než půl milionu zákazníků.

Kromě dvoudveřového sedanu, užitkové varianty a otevřené verze s plátěnou stahovací střechou bylo poprvé k dispozici ve své době revoluční kombi s doplňkovým označením Caravan.

První skutečně evropské kombi Opel Olympia Rekord Caravan se stalo oblíbenou volbou profesionálů, protože díky svému velkorysému vnitřnímu prostoru a variabilitě umožňovalo využívat vůz k podnikání i soukromému provozu. Vůz dlouhý přes 4,2 metru byl postaven na rozvoru cca 2,5 metru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V roce 1955 měl již každý pátý Rekord karoserii kombi.

Technika střední třídy 50. let

Zážehový čtyřválec 1,5 litru spojený s třístupňovou mechanickou převodovkou s řazením na volantu poskytoval z dnešního pohledu skromný výkon 40 koní (29 kW), ale technicky jednoduchý automobil vážil jen 920 až 1000 kg.

Opel Olympia Rekord byl proto schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti cca 118 až 122 km/h. Po faceliftu v roce 1955, který přinesl větší zadní okno a novou masku chladiče, následovalo od roku 1956 zvýšení výkonu o 5 koňských sil (33 kW/45 k) a každý modelový rok ve druhé polovině životního cyklu byl poměrně snadno rozpoznatelný podle modifikované masky chladiče a dalších drobných stylistických úprav.

Přední kola byla zavěšena na dvojicích příčných ramena a odpružena vinutými pružinami. Zadní tuhá náprava byla vedena a odpružena dvěma třílistými poloeliptickými pružinami. U kombi Caravan se počítalo s větším zatížením zadní nápravy, a tak inženýři zvolili pětilisté pružiny.


 

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 6 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků