Opel Meriva: nový kompaktní minivan

Před časem přišla rüsselsheimská automobilka s typem Zafira, který stanovil jakýsi nový subsegment kompaktních minivanů. O něco podobného se teď pokouší s novinkou nazvanou Meriva, na rozdíl od zafiry pětimístnou.

Díky promyšlené koncepci „FlexSpace“ lze pětimístnou Merivu během několika okamžiků (a bez nutnosti vyjímat jakákoli sedadla z vozu ven) přeměnit na prostorný čtyřsedadlový  model, ve kterém mají pasažéři na zadních sedadlech prostor jako v moderním sedanu střední třídy. V pětimístném uspořádání nabízí Opel Meriva ve své zádi prostor pro zavazadla o objemu 490 dm3. A stačí jen několik jednoduchých úkonů a Meriva se změní na dvoumístný vůz s prostorem pro zavazadla o objemu více než 1300 dm3, přičemž ložná plocha je dlouhá téměř 1,7 m.  Konstruktéři automobilky Opel rozdělili zadní sedadla na tři zcela samostatné sekce – vznikla tak dvě široká krajní sedadla a jedno o něco užší střední místo. Na originální koncept „FlexSpace“ si Opel podal patentovou přihlášku, která se v tomto období posuzuje.

Stěžejním prvkem inovativního konceptu „FlexSpace“ je promyšlené provedení zadního středového sedadla. To má samozřejmě tříbodový samonavíjecí bezpečnostní pás a plně nastavitelnou opěrku hlavy. Opěradlo středního sedadla je o 15 cm užší než sedák a pokud je překlopeno dopředu, je ve stejné úrovni jako sedáky obou krajích sedadel. Díky horizontálním ližinám je možný posun obou krajních sedadel o 75 mm na každé straně směrem k ose vozu. Potom je možné každé z krajních sedadel posunout o 70 mm směrem dozadu, protože už jim v posuvu nepřekáží vystupující podběhy zadních kol. Opěradla obou sedadel lze navíc naklopit ze standardního úhlu 23 stupňů na komfortnějších 29 stupňů.

Je-li třeba zvětšit prostor pro zavazadla, lze každé z vnějších zadních sedadel zvlášť posunout směrem dopředu o 130 mm. Celkový posun zadních sedadel v podélné ose tedy činí  rovných 200 mm. Úhel opěradel lze navíc fixovat v šesti polohách v rozmezí 17 stupňů, čímž se prostor pro zavazadla zvětší až na více než 530 litrů.

Ačkoli je Meriva dlouhá jen 4042 mm, rozvor činí 2630 mm, což je jenom o 64 mm méně než v případě většího sedmimístného modelu Zafira. A co se týká porovnání šířky, rozdíl mezi Merivou a jejím větším sourozencem představuje pouze 48, resp. 56 mm.

O pohon nového jednoprostorového modelu se starají zážehové a vznětové motory o objemu 1,6 l až 1,8 l, jejichž výkony se pohybují od 55 kW/75 k až po 92 kW/125 k.

Nový Opel Meriva si svoji výstavní premiéru odbude koncem září na mezinárodním autosalonu v Paříži a na evropský trh bude uveden v první polovině roku 2003.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků