Opel Meriva: menší sestra Zafiry (kompaktní test)

Opel Meriva je malý velký vůz. Zvenku vyniká kompaktními rozměry, uvnitř je nečekaně mnoho prostoru. Interiér nabízí nevídanou variabilitu, řidič ocení i dobré jízdní vlastnosti. Merivu jsme otestovali s motorem 1.6 (74 kW/100 k) Video
Opel Meriva: menší sestra Zafiry (kompaktní test)

Každý by chtěl mít malé velké auto – tedy malé zvenku a velké zevnitř. Pokoušejí se o to snad všechny automobilky, výsledkem jsou pak kompaktní MPV postavené na bázi malých vozů. Dobrým příkladem je  právě Opel Meriva. Konstruktéři tak dokázali, že relativně malým zásahem se dá změnit malé auto na auto poměrně velké.

Tip: Podívejte se na video, v němž nejlépe uvidíte variabilitu interiéru.

Co se změnilo?

Zásah konstruktérů je malý co do konceptu, rozměry jsou jiné. Meriva se proti Corse, ze které vychází, prodloužila celkově rozvorem, narostla do šířky i do výšky. Uvnitř vozu tak vznikl slušně velký prostor navíc ještě hodně variabilní.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Tak se dělá z malého auta velké -- Vyšší stavba karoserie
zvětšuje vnitřní prostor

Výchozí je pětisedadlové uspořádání – tedy pětisedadlové – ono to prostřední sedalo vzadu je spíš takové nouzové. Zato se ale dá opěradlo sklopit a sedák zasunout směrem dolů a v položené loketní opěrce se najednou objeví velký prostor. Takové servisní zázemí pro dva cestující v krajích. Každé z krajních sedadel můžeme posouvat nejen dopředu a dozadu, ale také do stran. Variant poloh je tak opravdu hodně. A teď to nejdůležitější – i opěradla krajních zadních sedadel jsou sklopná, takže rázem vznikne úplně rovná podlaha kufru. Jeho celkový objem tak naroste až na 1308 l.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Zadní lavice je hodně variabilní (viz video) -- Jako ve velkém
cestovním voze

Kdo zná Corsu, najde ji uvnitř snadno, interiér je velmi podobný. Volant, palubní a přístrojová deska – to jsou shodné momenty. Do příplatkové výbavy patří klimatizace – v našem případě to byla manuální  a zvýšila spotřebu paliva asi o litr na sto kilometrů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Corsa se uvnitř nezapře -- Stejné je i přístrojové
vybavení

V autě se sedí vysoko, jako v jiných kompaktních MPV, ale vcelku pohodlně. Prostoru pro řidiče by mohlo být více, jenže to by zase trpěli ti vzadu. Takhle je to výhodný kompromis pro všechny a s merivou se dá bez únavy jet takřka nonstop, jen se zastávkami na tankování, třeba tisíc kilometrů. Řidič si může nastavit sedadlo i výškově, poslouží mu systém „pumpování.“ Palubní počítač v „naší“ Merivě nebyl.

S rozměry roste klid

Rozměrnější geometrie podvozku proti Corse změnila trochu i jízdní vlastnosti. Meriva se už nechová jako  krátký malý automobil, ale prodloužením rozvoru získala na jistotě. To oceníte hlavně při projíždění dlouhých a táhlých zatáček, které projíždí s přehledem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Na takových sedadlech se dá dojet hodně daleko --- I v Merivě
našel uplatnění nový systém ovládaná audiosoustavy

Patnáctipalcová kola jsou na tak malé auto poměrně velká, ale přínosná. Hrají důležitou roli v okamžicích, kdy ve městě jedete po rozbité dlažbě a podobně. Mimo město je Meriva dobře odhlučněná, do interiéru neproniká nic z aerodynamického hluku ani od agregátu. Příznivé odstupňování jsme našli u převodovky, musí se ale častěji řadit.

Nejen do města

Pod kapotou se střídá několik motorů, u testované Merivy se jednalo o zážehovou šestnáctistovku s výkonem 74 kW, tedy 100 k. Dynamika nic moc, ale je překvapivé, jak snadno drží vůz vysoké tempo na dálnici. Když se rozjede, pak už tachometr udržuje ručičku vysoko nad 160 km/h. Vezmeme-li v úvahu obvyklou chybu, pak určitě není problém jet stále rychlostí nad 150 km/h.

Klepněte pro větší obrázek -- Na dynamiku motoru si nelze stěžovat, mohl by ale být maličko úspornější

Opel Meriva je i vůz městský, a tak je zajímavá spotřeba i v takových podmínkách. Nám se pohybovala kolem devíti litrů, na takové skutečnosti se podepisuje zejména časté rozjíždění a akcelerace. Naopak mimo město klesá až k sedmi litrům. Celkově při našem testu, v němž velké procento zabrala velmi rychlá jízda po německých dálnicích – prakticky stále naplno – spotřebovala Meriva necelých devět litrů. Určitě by se ale dalo jet podstatně úsporněji, ovšem zase s výrazně nižšími rychlostními průměry. 

Na cestování je Meriva praktický vůz, schází mu jen větší množství malých úložných prostorů. Ty většinou konkurenční vozy mají. Celkově jsme byli ale překvapeni, že se s malou Merivou dá jet i hodně daleko s plným obsazením a množstvím zavazadel.

Parametry:

  • Opel Meriva
  • Rozměry: 4040 x 1695 x 1620 mm
  • Rozvor: 2630 mm
  • Hmotnost: cca 1300 kg
  • Motor: 1,6 l, 74 kW při 6000 ot., točivý moment 150 Nm při 3600 ot., zrychlení na 100 km/h 13,3 s, kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km
  • Kola: 185/60 R15
  • Zavazadlový prostor: 350/1410 l
  • Palivová nádrž: 53 l
  • Základní cena: 409 900 Kč

bazar

Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 428 km
Cena: 94 000 Kč
Opel Astra 1,4
Rok výroby: 2003
Stav: 129 003 km
Cena: 36 000 Kč
Opel Vectra 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 235 788 km
Cena: 75 000 Kč
Opel Meriva 1,7
Rok výroby: 2008
Stav: 160 829 km
Cena: 100 000 Kč
Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2013
Stav: 127 584 km
Cena: 360 000 Kč
Opel Astra 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 35 211 km
Cena: 310 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků