Opel Meriva 1.4 16V: prostorný drobeček (velký test)

Opel Meriva 1.4 16V: prostorný drobeček (velký test)

Kapitoly článku:


Po stránce ergonomie není Meriva zrovna dokonalým vozem, krom otočných ovladačů ventilace jsou všechna tlačítka poměrně titěrná, počínaje ovládáním autorádia a konče nastavováním sklonu světel. Tlačítka spouštění vyhřívání zadního skla, klimatizace a vnitřního okruhu mají navíc velký zdvih a s jistotou zapnout či vypnout klimatizaci není snadné. Tomuto trendu se vymyká akorát ovládání hlasitosti autorádia a spouštění světel, které se odehrává za pomoci masivního a vystouplého kruhového ovladače. kterým lze navíc zapnout vnitřní osvětlení. Velmi praktický prvek, hledat v noci stropní spínač po hmatu bývá náročné, ovladání světel najde po slepu každý. Vynikající jsou také páčky pod volantem s ideálním odporem a krátkými drahami mezi jednotlivými aretacemi.

Jinak výborný výhled z vozu daný vyšším posazem a velkorysým prosklením kazí masivní A sloupky citelně omezující výhled šikmo vpřed.

Kde je klima?

Opel se nikdy nepasoval do role levné značky, proto není divu, že pohled do ceníku Merivy nevyvolá žádné nadšení. Cena základního modelu s nejnižší výbavou Essentia a základním motorem 1.4 66 kW činí 389 900 Kč, za střední výbavu Enjoy se připlácí 30 000 Kč, za nejvyšší Cosmo dalších patnáct tisíc. Označení střední a nejvyšší nejsou zcela přesná, jde spíše o dvě různá provedení, kdy Enjoy preferuje funkčnost a Cosmo eleganci.

Ceny to nejsou na první pohled nijak vysoké, ale problém nastane při nahlédnutí do přehledu výbav. Ani v té nejdražší Cosmo nenajdete boční nebo hlavové airbagy, ESP nebo alespoň protiprokluzový systém, elektricky ovládaná zrcátka, klimatizaci nebo tónovaná skla, za to vše se musí vždy připlácet. Nejnižší výbava Essentia je pak docela chudobka, které chybí mnoho prvků, jenž bych u vozu za bezmála 400 tisíc Kč automaticky očekával, počínaje centrálním zamykáním a konče výškovou stavitelností sedadla řidiče. V základu tak naleznete pouze zcela běžné prvky - dva airbagy, ABS, aktivní opěrky hlavy, posilovač řízení a výškově stavitelný volant. Enjoy má navíc elektricky ovládaná okna předních dveří, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dálkově ovládaný centrál a autorádio s kazetovým přehrávačem. Cosmo k Enjoy přihazuje přední mlhovky a patnáctipalcová litá kola a pár ozdobných prvků v interiéru i exteriéru. Neobsahuje ale několik praktických prvků, o kterých bude řeč níže.

Za přiměřeně vybavenou Merivu nabízející komfort odpovídající zaměření vozu, tedy pohodlné a bezpečné přepravě většího množství osob, je třeba si připravit cca 500 tisíc Kč za základní motor 1.4 a výbavu Enjoy doplněnou bočními airbagy, elektrickým ovládáním zrcátek, ESP s protiprokluzem, manuální klimatizaci, přední mlhovky a nějakým levnějším autorádiem. I ke dvěma vyšším výbavám je jednoduše třeba přidat další prvky za cca 100 tisíc Kč, aby se komfort a bezpečnost dostaly na patřičnou úroveň. Zda je to cena přiměřená nebo ne posuďte sami. Vzhledem k užitné hodnotě vozu, o které ještě bude řeč, to není tak hrozné, jak se na první pohled může zdát.

Pokud byste toužili po větším výkonu, můžete si pořídit silnější stokoňovou šestnáctistovku, za kterou se připlácí 20 tisíc Kč. Za vrcholnou benzínovou motorizaci o objemu 1.8 litru a výkonu 125 koní (92 kW) je pak třeba dát dalších 30 tisíc Kč k dobru a s výbavou Essentia ji pořídíte od 439 900 Kč. Stejně draho pořídíte slabší turbodiesel 1.7 DTI 55 kW (vzhledem k dynamice vozu s tímto motorem – stovka za 17 s – je to cena hodně vysoká), jeho silnější stokoňový bratříček vyjde o dalších 30 tisíc dráž. Výhodou je možnost kombinovat libovolný motor s každou výbavou. Inu Německo kam se podíváte – relativně chudé základní výbavy, ve kterých se doplácí za kde co, ale na druhou stranu možnost vytvořit si vůz podle vašeho gusta. Opel pro vás má základní výbavu se silným motorem i nejvyšší výbavu se základní motorizací, záleží jen na vás, co preferujete.

Prostorový kouzelník

Za nejsilnější stránku Merivy je výrobcem označován vnitřní prostor, který má vzhledem k velikosti vozu nabídnout nečekanou velikost, flexibilitu a využitelnost. Nebudu vás napínat, propagační materiály Opelu v tomto ani trochu nepřehánějí a i když jsem od vozu čekal hodně, to co ve skutečnosti nabídl mě uchvátilo. Systém FlexSpace, vycházející z obdobného systému větší Zafiry, umožňuje velmi jednoduše udělat z vozu cokoli mezi jednomístným náklaďáčkem a pětimístným vozem pro rodinu s malými dětmi, a to bez vyjímání sedadel nebo jakékoli jiné náročné manipulace s nimi.

  
Základní pětimístné uspořádání

  
Zadní sedadla lze posunout dozadu a více na střed, díky čemuž vznikne vzadu obdivuhodný prostor. Prostřední sedadlo vytvoří loketní opěrku, z předních můžete vyklopit malé stolečky s držáky nápojů.

V základním rozmístění sedadel je Meriva pětimístným vozem s dostatečným prostorem na předních sedadlech a slušným místem vzadu – pokud za volantem sedí stoosmdesáticentimetrový řidič, bez větších problémů se za něj vměstná stejně vzrostlý cestující. Snad jen v příčném směru by prostoru mohlo být o pár centimetrů více. Pokud je řidič vyšší, zůstává vzadu místo pouze pro děti, ale Meriva tím zdaleka neříká poslední slovo. Prostřední sedačku ze zadní řady lze zapustit do podlahy a krajní sedadla posunout o 7,5 cm blíže k sobě, odsunout je o 7 cm dozadu a upravit sklon opěradel o 17 stupňů. Vzadu tím vznikne neuvěřitelný prostor srovnatelný s velkými limuzínami.

  
Dvoumetrový řidič si při posunutí zadních sedadel sedne za sebe jak ve velké limuzíně.
  
V základním uspořádání je pro stoosmdesáticentimetrové místa dost. Přerostlým bude v zadu chybět místo na nohy.

I pokud si při tomto rozložení sedadel sednu „sám za sebe“, mám při své dvoumetrové výšce komfortní prostor pro kolena i hlavu, navíc sedím v naprosto přirozené poloze, ve které lze vydržet hodiny a hodiny jízdy bez větších známek únavy. Meriva je v tu chvíli pouze čtyřmístná, zato pojme čtyři basketbalisty jako nic. Při pohledu zvnějšku se to zdá být až neuvěřitelné...

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud