Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Opel Kadett je dnes legendou, v třicátých letech šlo ale o nevýznaný vůz. Opel se rozhodl i této generaci vrátit trochu zasloužené slávy...

Opel se letos na podzim ve Frankfurtu chystá představit již desátou generaci svého kompaktního vozu nižší střední třídy. Ovšem počítá sem i různé facelifty a další dílčí modernizace. Stávající verzi Astry řady H představil v roce 2004, ale vždy zdůrazňoval její návaznost nejen na předchozí generace, ale také na legendární Kadetty, o čemž jsme se zmnínili třeba v úvodu testu současné Astry GTC zveřejněném na tomto místě. Proto také značení řad pokračovalo a první Astra z roku 1991 nesla doplňkové označení F.

Do nástupu současné řady H bylo vyrobeno více než osm milionů Aster, ovšem spolu s Kadetty jich bylo bezmála 18 milionů. Jistou analogii mezi Kadettem A a Astrou H můžeme sledovat také v místě výroby. Novodobé Kadetty s označením A se totiž začaly produkovat v roce 1962 (vůbec první generace Kadettů, jež z řady pozdějších modelů jaksi vypadla, vznikala v letech 1937 až 1940, po válce jejich výroba pokračovala v SSSR pd značkou Moskvič) v tehdy novém německém závodě v Bochumi a Astry jsou zde produkovány dodnes.

Méně známá je skutečnost, že již Kadett D, první Kadett s pohonem předních kol, byl od roku 1979 pod jménem Astra prodáván ve Velké Británii (samozřejmě pod značkou Vauxhall). Naopak jméno Kadett zůstalo při životě až do roku 1999, a to v Jižní Africe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tradice Kadettů se však začala psát již na sklonku třicátých let. V podstatě to byly tuctové a z historického hlediska nepříliš zajímavé automobily, snad až na poválečnou anabázi ve službách Stalinovy krutovlády.

Teprve nedávno se objevil pozoruhodný projekt dvoudvéřového roadsteru, jenž se však dochoval pouze na výkresech, zatímco prototyp zmizel. Podle dobových informací skutečně vzniknul v roce 1938 pod pracovním jménem Strolch, tedy tulák. Do výroby se nakonec nedostal, ze zápisů ze zasedání vedení automobilky plyne, že se k velkosériové produkci nehodil z důvodu nedostatku oceli a relativně omezenému tržnímu segmentu, do něhož by směřoval.

Na druhopu stranu se tento projekt dostal dosti daleko, v archívech byl nalezen dokonce i prospekt připravený do tisku, ovšem bez vyobrazení. Podle něj 3 620 mm dlouhý Strolch disponoval čtyřválcem s objemem 1,1 l a výkonem 23 koní, v kombinaci s třístupňovou převodovkou měl dosahovat rychlosti 98 km/h.

Experti z historického centra automobilky Opel však byly z objevených výkresů natolik unešeni, že se rozhodli sedmdesítek let po jejich vzniku prototyp konečně vyrobit. K tomu jim posloužil v depozitáři uložený a k případné renovaci určený sériový Kadett z roku 1938, konstruktéři se potýkali s řadou problémů, neboť některé části na výkresech rozkresleny nebyly (jednalo se třeba o skládací plátěnou střechu), takže museli často čerpat jen z několika objevených černobílých snímků. Podle nich dokonce počítačovou analýzou zjistili nejen přesný odstín prototypu, ale také materiál, z něhož byla třeba střecha vyrobena.

Jak vidíte z připojených snímků, práce to nebyla marná a na jejím konci stojí zajímavý projekt, jemuž nebylo v jeho době dáno zazářit v běžném provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel Kadett Strolch
Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 33 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků