Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Opel Kadett je dnes legendou, v třicátých letech šlo ale o nevýznaný vůz. Opel se rozhodl i této generaci vrátit trochu zasloužené slávy...

Opel se letos na podzim ve Frankfurtu chystá představit již desátou generaci svého kompaktního vozu nižší střední třídy. Ovšem počítá sem i různé facelifty a další dílčí modernizace. Stávající verzi Astry řady H představil v roce 2004, ale vždy zdůrazňoval její návaznost nejen na předchozí generace, ale také na legendární Kadetty, o čemž jsme se zmnínili třeba v úvodu testu současné Astry GTC zveřejněném na tomto místě. Proto také značení řad pokračovalo a první Astra z roku 1991 nesla doplňkové označení F.

Do nástupu současné řady H bylo vyrobeno více než osm milionů Aster, ovšem spolu s Kadetty jich bylo bezmála 18 milionů. Jistou analogii mezi Kadettem A a Astrou H můžeme sledovat také v místě výroby. Novodobé Kadetty s označením A se totiž začaly produkovat v roce 1962 (vůbec první generace Kadettů, jež z řady pozdějších modelů jaksi vypadla, vznikala v letech 1937 až 1940, po válce jejich výroba pokračovala v SSSR pd značkou Moskvič) v tehdy novém německém závodě v Bochumi a Astry jsou zde produkovány dodnes.

Méně známá je skutečnost, že již Kadett D, první Kadett s pohonem předních kol, byl od roku 1979 pod jménem Astra prodáván ve Velké Británii (samozřejmě pod značkou Vauxhall). Naopak jméno Kadett zůstalo při životě až do roku 1999, a to v Jižní Africe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tradice Kadettů se však začala psát již na sklonku třicátých let. V podstatě to byly tuctové a z historického hlediska nepříliš zajímavé automobily, snad až na poválečnou anabázi ve službách Stalinovy krutovlády.

Teprve nedávno se objevil pozoruhodný projekt dvoudvéřového roadsteru, jenž se však dochoval pouze na výkresech, zatímco prototyp zmizel. Podle dobových informací skutečně vzniknul v roce 1938 pod pracovním jménem Strolch, tedy tulák. Do výroby se nakonec nedostal, ze zápisů ze zasedání vedení automobilky plyne, že se k velkosériové produkci nehodil z důvodu nedostatku oceli a relativně omezenému tržnímu segmentu, do něhož by směřoval.

Na druhopu stranu se tento projekt dostal dosti daleko, v archívech byl nalezen dokonce i prospekt připravený do tisku, ovšem bez vyobrazení. Podle něj 3 620 mm dlouhý Strolch disponoval čtyřválcem s objemem 1,1 l a výkonem 23 koní, v kombinaci s třístupňovou převodovkou měl dosahovat rychlosti 98 km/h.

Experti z historického centra automobilky Opel však byly z objevených výkresů natolik unešeni, že se rozhodli sedmdesítek let po jejich vzniku prototyp konečně vyrobit. K tomu jim posloužil v depozitáři uložený a k případné renovaci určený sériový Kadett z roku 1938, konstruktéři se potýkali s řadou problémů, neboť některé části na výkresech rozkresleny nebyly (jednalo se třeba o skládací plátěnou střechu), takže museli často čerpat jen z několika objevených černobílých snímků. Podle nich dokonce počítačovou analýzou zjistili nejen přesný odstín prototypu, ale také materiál, z něhož byla třeba střecha vyrobena.

Jak vidíte z připojených snímků, práce to nebyla marná a na jejím konci stojí zajímavý projekt, jemuž nebylo v jeho době dáno zazářit v běžném provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel Kadett Strolch

bazar

Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 428 km
Cena: 94 000 Kč
Opel Astra 1,4
Rok výroby: 2003
Stav: 129 003 km
Cena: 36 000 Kč
Opel Vectra 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 235 788 km
Cena: 75 000 Kč
Opel Meriva 1,7
Rok výroby: 2008
Stav: 160 829 km
Cena: 100 000 Kč
Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2013
Stav: 127 584 km
Cena: 360 000 Kč
Opel Astra 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 35 211 km
Cena: 310 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků