Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Opel Kadett je dnes legendou, v třicátých letech šlo ale o nevýznaný vůz. Opel se rozhodl i této generaci vrátit trochu zasloužené slávy...

Opel se letos na podzim ve Frankfurtu chystá představit již desátou generaci svého kompaktního vozu nižší střední třídy. Ovšem počítá sem i různé facelifty a další dílčí modernizace. Stávající verzi Astry řady H představil v roce 2004, ale vždy zdůrazňoval její návaznost nejen na předchozí generace, ale také na legendární Kadetty, o čemž jsme se zmnínili třeba v úvodu testu současné Astry GTC zveřejněném na tomto místě. Proto také značení řad pokračovalo a první Astra z roku 1991 nesla doplňkové označení F.

Do nástupu současné řady H bylo vyrobeno více než osm milionů Aster, ovšem spolu s Kadetty jich bylo bezmála 18 milionů. Jistou analogii mezi Kadettem A a Astrou H můžeme sledovat také v místě výroby. Novodobé Kadetty s označením A se totiž začaly produkovat v roce 1962 (vůbec první generace Kadettů, jež z řady pozdějších modelů jaksi vypadla, vznikala v letech 1937 až 1940, po válce jejich výroba pokračovala v SSSR pd značkou Moskvič) v tehdy novém německém závodě v Bochumi a Astry jsou zde produkovány dodnes.

Méně známá je skutečnost, že již Kadett D, první Kadett s pohonem předních kol, byl od roku 1979 pod jménem Astra prodáván ve Velké Británii (samozřejmě pod značkou Vauxhall). Naopak jméno Kadett zůstalo při životě až do roku 1999, a to v Jižní Africe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tradice Kadettů se však začala psát již na sklonku třicátých let. V podstatě to byly tuctové a z historického hlediska nepříliš zajímavé automobily, snad až na poválečnou anabázi ve službách Stalinovy krutovlády.

Teprve nedávno se objevil pozoruhodný projekt dvoudvéřového roadsteru, jenž se však dochoval pouze na výkresech, zatímco prototyp zmizel. Podle dobových informací skutečně vzniknul v roce 1938 pod pracovním jménem Strolch, tedy tulák. Do výroby se nakonec nedostal, ze zápisů ze zasedání vedení automobilky plyne, že se k velkosériové produkci nehodil z důvodu nedostatku oceli a relativně omezenému tržnímu segmentu, do něhož by směřoval.

Na druhopu stranu se tento projekt dostal dosti daleko, v archívech byl nalezen dokonce i prospekt připravený do tisku, ovšem bez vyobrazení. Podle něj 3 620 mm dlouhý Strolch disponoval čtyřválcem s objemem 1,1 l a výkonem 23 koní, v kombinaci s třístupňovou převodovkou měl dosahovat rychlosti 98 km/h.

Experti z historického centra automobilky Opel však byly z objevených výkresů natolik unešeni, že se rozhodli sedmdesítek let po jejich vzniku prototyp konečně vyrobit. K tomu jim posloužil v depozitáři uložený a k případné renovaci určený sériový Kadett z roku 1938, konstruktéři se potýkali s řadou problémů, neboť některé části na výkresech rozkresleny nebyly (jednalo se třeba o skládací plátěnou střechu), takže museli často čerpat jen z několika objevených černobílých snímků. Podle nich dokonce počítačovou analýzou zjistili nejen přesný odstín prototypu, ale také materiál, z něhož byla třeba střecha vyrobena.

Jak vidíte z připojených snímků, práce to nebyla marná a na jejím konci stojí zajímavý projekt, jemuž nebylo v jeho době dáno zazářit v běžném provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel Kadett Strolch
Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

včera | Miro Mihálik
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků