Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Opel Kadett je dnes legendou, v třicátých letech šlo ale o nevýznaný vůz. Opel se rozhodl i této generaci vrátit trochu zasloužené slávy...

Opel se letos na podzim ve Frankfurtu chystá představit již desátou generaci svého kompaktního vozu nižší střední třídy. Ovšem počítá sem i různé facelifty a další dílčí modernizace. Stávající verzi Astry řady H představil v roce 2004, ale vždy zdůrazňoval její návaznost nejen na předchozí generace, ale také na legendární Kadetty, o čemž jsme se zmnínili třeba v úvodu testu současné Astry GTC zveřejněném na tomto místě. Proto také značení řad pokračovalo a první Astra z roku 1991 nesla doplňkové označení F.

Do nástupu současné řady H bylo vyrobeno více než osm milionů Aster, ovšem spolu s Kadetty jich bylo bezmála 18 milionů. Jistou analogii mezi Kadettem A a Astrou H můžeme sledovat také v místě výroby. Novodobé Kadetty s označením A se totiž začaly produkovat v roce 1962 (vůbec první generace Kadettů, jež z řady pozdějších modelů jaksi vypadla, vznikala v letech 1937 až 1940, po válce jejich výroba pokračovala v SSSR pd značkou Moskvič) v tehdy novém německém závodě v Bochumi a Astry jsou zde produkovány dodnes.

Méně známá je skutečnost, že již Kadett D, první Kadett s pohonem předních kol, byl od roku 1979 pod jménem Astra prodáván ve Velké Británii (samozřejmě pod značkou Vauxhall). Naopak jméno Kadett zůstalo při životě až do roku 1999, a to v Jižní Africe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tradice Kadettů se však začala psát již na sklonku třicátých let. V podstatě to byly tuctové a z historického hlediska nepříliš zajímavé automobily, snad až na poválečnou anabázi ve službách Stalinovy krutovlády.

Teprve nedávno se objevil pozoruhodný projekt dvoudvéřového roadsteru, jenž se však dochoval pouze na výkresech, zatímco prototyp zmizel. Podle dobových informací skutečně vzniknul v roce 1938 pod pracovním jménem Strolch, tedy tulák. Do výroby se nakonec nedostal, ze zápisů ze zasedání vedení automobilky plyne, že se k velkosériové produkci nehodil z důvodu nedostatku oceli a relativně omezenému tržnímu segmentu, do něhož by směřoval.

Na druhopu stranu se tento projekt dostal dosti daleko, v archívech byl nalezen dokonce i prospekt připravený do tisku, ovšem bez vyobrazení. Podle něj 3 620 mm dlouhý Strolch disponoval čtyřválcem s objemem 1,1 l a výkonem 23 koní, v kombinaci s třístupňovou převodovkou měl dosahovat rychlosti 98 km/h.

Experti z historického centra automobilky Opel však byly z objevených výkresů natolik unešeni, že se rozhodli sedmdesítek let po jejich vzniku prototyp konečně vyrobit. K tomu jim posloužil v depozitáři uložený a k případné renovaci určený sériový Kadett z roku 1938, konstruktéři se potýkali s řadou problémů, neboť některé části na výkresech rozkresleny nebyly (jednalo se třeba o skládací plátěnou střechu), takže museli často čerpat jen z několika objevených černobílých snímků. Podle nich dokonce počítačovou analýzou zjistili nejen přesný odstín prototypu, ale také materiál, z něhož byla třeba střecha vyrobena.

Jak vidíte z připojených snímků, práce to nebyla marná a na jejím konci stojí zajímavý projekt, jemuž nebylo v jeho době dáno zazářit v běžném provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel Kadett Strolch
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky