Opel Kadett E (1984): další čerstvý třicátník

Letos na podzim oslaví své 30. narozeniny jeden z nejlepších modelů, jaký kdy u Opelu vyráběli…

Prolog

Automobilka Opel patřila k posledním velkým evropským hráčům, kteří v nižší střední třídě přešli ze zadního na přední pohon, a na frankfurtském autosalonu v roce 1979 tak představila svůj Kadett D, který se ve Velké Británii prodával jako Vauxhall Astra. Už o pět let později (!), ovšem na autosalonu v Paříži, slavil svoji premiéru Opel Kadett E, jenž ze svého předchůdce po technické stránce ve značné míře vycházel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejlevnější provedení LS poznáte třeba podle chybějícího zrcátka u spolujezdce

Kadett E ale vynikal důsledně zaoblenou karoserií nadčasových tvarů, která mu umožnila i bez větších modernizací pohodlně přežít až do hloubi devadesátých let. Vyráběl se v celé škále karosářských verzí od tří a pětidveřových hatchbacků přes čtyřdveřové sedany a dvoudveřové kabriolety až po tří či pětidveřové kombi Caravan nebo užitkové provedení Opel Combo se zvýšenou střechou. Kabriolety vyráběl ve svých turínských dílnách Bertone.

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Opel Kadett E byl stejně dlouhý jako Kadett D, ovšem přední převis byl o 20 mm delší a ten zadní o 20 mm kratší. K výraznému snížení odporu vzduchu přispěla celá sestava opatření od hladkých ploch přes jednodílný výlisek předního nárazníku v jednom celku s maskou chladiče a zmenšené spáry mezi karosářskými díly až po podélné střešní lišty namísto tradičních žlábků či zaoblená zpětná zrcátka. Kvality vozu byly oceněny titulem Auto roku 1985 (COTY).

Kadett E nastupuje

V průběhu výroby se měnila sestava motorů a rozšiřovala se škála prvků standardní a příplatkové výbavy, nicméně v tomto článku se budeme věnovat podobě, v níž se nový Opel Kadett E dostal na sklonku roku 1984 do výroby. K dispozici tehdy bylo pět zážehových motorů a jeden vznětový, čtyři převodovky a výbavové stupně LS, GL, GLS, GT a sportovně střižené GSi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Kadett E jako tříprostorový sedan s výbavou GL

I když je Kadett E oproti Kadettu D o 50 mm širší, konstruktérům se podařilo razantně snížit odpor vzduchu na 0,32 u sedanu a 0,30 u sportovního GSi. Při stavbě tohoto modelu ke slovu přišlo rozsáhlé využití metody konečných prvků, což se promítlo i do snížení hmotnosti. Ačkoli novinka nabídla lepší odhlučnění, větší prostor pro posádku i rozsáhlejší výbavu, srovnatelné modely byly v průměru o 10 kg lehčí.

Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Mírně se zlepšila také ochrana proti korozi, nicméně po třech dekádách nelze Kadett E z tohoto pohledu určitě hodnotit jako bezproblémový. Většina spodních částí karoserie byla vyráběna z oboustranně pozinkovaných dílů, lemy a spoje byly důsledně tmeleny a celek byl opatřen kataforézně naneseným základním lakem. Přední podběhy dále dostaly plastové vložky a obzvláště exponovaná místa měla povrch opatřený vrstvou PVC. A jak se změnily motory a podvozek?

Předchozí KAPITOLY Následující
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků