Opel Kadett E (1984): další čerstvý třicátník

Letos na podzim oslaví své 30. narozeniny jeden z nejlepších modelů, jaký kdy u Opelu vyráběli…

Prolog

Automobilka Opel patřila k posledním velkým evropským hráčům, kteří v nižší střední třídě přešli ze zadního na přední pohon, a na frankfurtském autosalonu v roce 1979 tak představila svůj Kadett D, který se ve Velké Británii prodával jako Vauxhall Astra. Už o pět let později (!), ovšem na autosalonu v Paříži, slavil svoji premiéru Opel Kadett E, jenž ze svého předchůdce po technické stránce ve značné míře vycházel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejlevnější provedení LS poznáte třeba podle chybějícího zrcátka u spolujezdce

Kadett E ale vynikal důsledně zaoblenou karoserií nadčasových tvarů, která mu umožnila i bez větších modernizací pohodlně přežít až do hloubi devadesátých let. Vyráběl se v celé škále karosářských verzí od tří a pětidveřových hatchbacků přes čtyřdveřové sedany a dvoudveřové kabriolety až po tří či pětidveřové kombi Caravan nebo užitkové provedení Opel Combo se zvýšenou střechou. Kabriolety vyráběl ve svých turínských dílnách Bertone.

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Opel Kadett E byl stejně dlouhý jako Kadett D, ovšem přední převis byl o 20 mm delší a ten zadní o 20 mm kratší. K výraznému snížení odporu vzduchu přispěla celá sestava opatření od hladkých ploch přes jednodílný výlisek předního nárazníku v jednom celku s maskou chladiče a zmenšené spáry mezi karosářskými díly až po podélné střešní lišty namísto tradičních žlábků či zaoblená zpětná zrcátka. Kvality vozu byly oceněny titulem Auto roku 1985 (COTY).

Kadett E nastupuje

V průběhu výroby se měnila sestava motorů a rozšiřovala se škála prvků standardní a příplatkové výbavy, nicméně v tomto článku se budeme věnovat podobě, v níž se nový Opel Kadett E dostal na sklonku roku 1984 do výroby. K dispozici tehdy bylo pět zážehových motorů a jeden vznětový, čtyři převodovky a výbavové stupně LS, GL, GLS, GT a sportovně střižené GSi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Kadett E jako tříprostorový sedan s výbavou GL

I když je Kadett E oproti Kadettu D o 50 mm širší, konstruktérům se podařilo razantně snížit odpor vzduchu na 0,32 u sedanu a 0,30 u sportovního GSi. Při stavbě tohoto modelu ke slovu přišlo rozsáhlé využití metody konečných prvků, což se promítlo i do snížení hmotnosti. Ačkoli novinka nabídla lepší odhlučnění, větší prostor pro posádku i rozsáhlejší výbavu, srovnatelné modely byly v průměru o 10 kg lehčí.

Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Mírně se zlepšila také ochrana proti korozi, nicméně po třech dekádách nelze Kadett E z tohoto pohledu určitě hodnotit jako bezproblémový. Většina spodních částí karoserie byla vyráběna z oboustranně pozinkovaných dílů, lemy a spoje byly důsledně tmeleny a celek byl opatřen kataforézně naneseným základním lakem. Přední podběhy dále dostaly plastové vložky a obzvláště exponovaná místa měla povrch opatřený vrstvou PVC. A jak se změnily motory a podvozek?

Předchozí KAPITOLY Následující
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků