Opel Kadett E (1984): další čerstvý třicátník

Letos na podzim oslaví své 30. narozeniny jeden z nejlepších modelů, jaký kdy u Opelu vyráběli…

Prolog

Automobilka Opel patřila k posledním velkým evropským hráčům, kteří v nižší střední třídě přešli ze zadního na přední pohon, a na frankfurtském autosalonu v roce 1979 tak představila svůj Kadett D, který se ve Velké Británii prodával jako Vauxhall Astra. Už o pět let později (!), ovšem na autosalonu v Paříži, slavil svoji premiéru Opel Kadett E, jenž ze svého předchůdce po technické stránce ve značné míře vycházel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejlevnější provedení LS poznáte třeba podle chybějícího zrcátka u spolujezdce

Kadett E ale vynikal důsledně zaoblenou karoserií nadčasových tvarů, která mu umožnila i bez větších modernizací pohodlně přežít až do hloubi devadesátých let. Vyráběl se v celé škále karosářských verzí od tří a pětidveřových hatchbacků přes čtyřdveřové sedany a dvoudveřové kabriolety až po tří či pětidveřové kombi Caravan nebo užitkové provedení Opel Combo se zvýšenou střechou. Kabriolety vyráběl ve svých turínských dílnách Bertone.

Retro | Zajímavosti | Autosalony | Ostatní značky

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Opel Kadett E byl stejně dlouhý jako Kadett D, ovšem přední převis byl o 20 mm delší a ten zadní o 20 mm kratší. K výraznému snížení odporu vzduchu přispěla celá sestava opatření od hladkých ploch přes jednodílný výlisek předního nárazníku v jednom celku s maskou chladiče a zmenšené spáry mezi karosářskými díly až po podélné střešní lišty namísto tradičních žlábků či zaoblená zpětná zrcátka. Kvality vozu byly oceněny titulem Auto roku 1985 (COTY).

Kadett E nastupuje

V průběhu výroby se měnila sestava motorů a rozšiřovala se škála prvků standardní a příplatkové výbavy, nicméně v tomto článku se budeme věnovat podobě, v níž se nový Opel Kadett E dostal na sklonku roku 1984 do výroby. K dispozici tehdy bylo pět zážehových motorů a jeden vznětový, čtyři převodovky a výbavové stupně LS, GL, GLS, GT a sportovně střižené GSi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Kadett E jako tříprostorový sedan s výbavou GL

I když je Kadett E oproti Kadettu D o 50 mm širší, konstruktérům se podařilo razantně snížit odpor vzduchu na 0,32 u sedanu a 0,30 u sportovního GSi. Při stavbě tohoto modelu ke slovu přišlo rozsáhlé využití metody konečných prvků, což se promítlo i do snížení hmotnosti. Ačkoli novinka nabídla lepší odhlučnění, větší prostor pro posádku i rozsáhlejší výbavu, srovnatelné modely byly v průměru o 10 kg lehčí.

Retro | Zajímavosti | Opel

Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Mírně se zlepšila také ochrana proti korozi, nicméně po třech dekádách nelze Kadett E z tohoto pohledu určitě hodnotit jako bezproblémový. Většina spodních částí karoserie byla vyráběna z oboustranně pozinkovaných dílů, lemy a spoje byly důsledně tmeleny a celek byl opatřen kataforézně naneseným základním lakem. Přední podběhy dále dostaly plastové vložky a obzvláště exponovaná místa měla povrch opatřený vrstvou PVC. A jak se změnily motory a podvozek?

Předchozí KAPITOLY Následující
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků