Opel Kadett E (1984): další čerstvý třicátník

Letos na podzim oslaví své 30. narozeniny jeden z nejlepších modelů, jaký kdy u Opelu vyráběli…

Prolog

Automobilka Opel patřila k posledním velkým evropským hráčům, kteří v nižší střední třídě přešli ze zadního na přední pohon, a na frankfurtském autosalonu v roce 1979 tak představila svůj Kadett D, který se ve Velké Británii prodával jako Vauxhall Astra. Už o pět let později (!), ovšem na autosalonu v Paříži, slavil svoji premiéru Opel Kadett E, jenž ze svého předchůdce po technické stránce ve značné míře vycházel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejlevnější provedení LS poznáte třeba podle chybějícího zrcátka u spolujezdce

Kadett E ale vynikal důsledně zaoblenou karoserií nadčasových tvarů, která mu umožnila i bez větších modernizací pohodlně přežít až do hloubi devadesátých let. Vyráběl se v celé škále karosářských verzí od tří a pětidveřových hatchbacků přes čtyřdveřové sedany a dvoudveřové kabriolety až po tří či pětidveřové kombi Caravan nebo užitkové provedení Opel Combo se zvýšenou střechou. Kabriolety vyráběl ve svých turínských dílnách Bertone.

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Opel Kadett E byl stejně dlouhý jako Kadett D, ovšem přední převis byl o 20 mm delší a ten zadní o 20 mm kratší. K výraznému snížení odporu vzduchu přispěla celá sestava opatření od hladkých ploch přes jednodílný výlisek předního nárazníku v jednom celku s maskou chladiče a zmenšené spáry mezi karosářskými díly až po podélné střešní lišty namísto tradičních žlábků či zaoblená zpětná zrcátka. Kvality vozu byly oceněny titulem Auto roku 1985 (COTY).

Kadett E nastupuje

V průběhu výroby se měnila sestava motorů a rozšiřovala se škála prvků standardní a příplatkové výbavy, nicméně v tomto článku se budeme věnovat podobě, v níž se nový Opel Kadett E dostal na sklonku roku 1984 do výroby. K dispozici tehdy bylo pět zážehových motorů a jeden vznětový, čtyři převodovky a výbavové stupně LS, GL, GLS, GT a sportovně střižené GSi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Kadett E jako tříprostorový sedan s výbavou GL

I když je Kadett E oproti Kadettu D o 50 mm širší, konstruktérům se podařilo razantně snížit odpor vzduchu na 0,32 u sedanu a 0,30 u sportovního GSi. Při stavbě tohoto modelu ke slovu přišlo rozsáhlé využití metody konečných prvků, což se promítlo i do snížení hmotnosti. Ačkoli novinka nabídla lepší odhlučnění, větší prostor pro posádku i rozsáhlejší výbavu, srovnatelné modely byly v průměru o 10 kg lehčí.

Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Opel Kadett Strolch: zapomenutý mýtus

Mírně se zlepšila také ochrana proti korozi, nicméně po třech dekádách nelze Kadett E z tohoto pohledu určitě hodnotit jako bezproblémový. Většina spodních částí karoserie byla vyráběna z oboustranně pozinkovaných dílů, lemy a spoje byly důsledně tmeleny a celek byl opatřen kataforézně naneseným základním lakem. Přední podběhy dále dostaly plastové vložky a obzvláště exponovaná místa měla povrch opatřený vrstvou PVC. A jak se změnily motory a podvozek?

Předchozí KAPITOLY Následující
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků