TEST Opel Insignia GSi 2.0 Turbo AT9 4x4 Grand Sport: Na co ještě čekáte?

Opel Insignia dorazil na český trh v modernizovaném provedení. Vrchol nabídky představuje verze GSi, která už je dostupná jen s benzinovým dvoulitrem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Měli byste se o ni zajímat?

V nabídce osobních vozů Opel zůstali po převzetí značky koncernem PSA jenom dva ryzí Němci: Astra a Insignia, jejichž facelift proběhl už v loňském roce. Tyto vozy dostaly v rámci omlazení také nové motory, které však stále pocházejí z produkce GM. Osadit stávající platformy jednotkami od PSA je prakticky nemožné, proto astra dorazila třeba se zajímavou kombinací tříválce 1.4 Turbo a převodovky CVT a nejdostupnější insignia po faceliftu má pod kapotou tříválcový turbodiesel s výkonem 90 kW z astry.

Poměrně bouřlivý vývoj zažila také nejsportovnější verze vlajkové lodi Opelu. Insignia GSi měla v době svého příchodu motory 2.0 Turbo (191 kW) a 2.0 CDTi Bi-Turbo (154 kW), vždy měla hnaná všechna čtyři kola prostřednictvím systému Twinster a osmistupňový automat. Dynamika byla spíše průměrná a ceny se pohybovaly lehce nad milionem, navíc držet turbobenzin na příznivé spotřebě byl téměř nadlidský úkol.

Loni už byl v nabídce pouze turbodiesel a vydržel tam až do modernizace, která znamenala odklon od dvakrát přeplňovaného čtyřválce CDTi a příchod nového benzinového dvoulitru 2.0 Turbo s výkonem 169 kW. Osmistupňový automat byl nahrazen devítistupňovým, pohon všech kol Twinster zůstal, stejně jako brzdy Brembo. Opel pak všemu nasadil korunu opravdu bohatou standardní výbavou a cenou od 919.990 Kč. To je skoro o sto tisíc méně, než kolik stálo benzinové GSi v roce 2018, kdy dorazilo na český trh. Pravda, jde o akční nabídku se slevou 180.000 Kč (platí do konce letošního roku), ale i to se počítá.

Pořád krásné auto

Vzhled se v rámci faceliftu změnil jenom lehce, osobně jsem toho názoru, že to ani nebylo potřeba. Insignia totiž téměř nestárne. Maska chladiče je nižší a širší, chromované lišty opticky propojující logo značky a světlomety jsou tenčí. Jiná je i spodní část nárazníku, leč postranní průduchy, kterými by klidně mohl proudit vzduch k brzdám, jsou slepé. Ani zadní nárazník není „děravý“, přestože se tak tváří, navzdory současnému trendu však alespoň koncovky výfuku nejsou „jenom jako“.

Největší novinku vpředu představují samotné světlomety. Opel jim říká IntelliLux Pixel Matrix, jsou součástí standardní výbavy a proti dříve použitým ledkám IntelliLux mají v každém segmentu 84 diod místo dvaatřiceti. Čím více máte segmentů, tím lepšího a jemnějšího odstiňování ostatních účastníků provozu docílíte, jedete-li s automatickým přepínáním potkávacího a dálkového režimu.

Světlomety osvětlují krajinu přirozeně, ani při dlouhých nočních jízdách vás nebudou bolet oči, jen mi občas přišlo, že vypínání jednotlivých segmentů není tak rychlé, jak by mohlo být. Kamioňák vás na horizontu občas vybliká, s tím se ale občas musíte potýkat i za volanty vozů Audi či BMW, jejichž diodové světlomety osobně považuji za to nejlepší, co můžete mít. Řidiče osobáků nechávala světla v klidu. Buď měli takovou trpělivost, nebo je insignia v dálkovém režimu prostě neoslnila.

Jestli mám něco na insignii opravdu rád, je to ten pocit za volantem. Je to velké auto, které vám dovolí se rozvalit dle libosti, sedíte nízko, volant má široký rozsah nastavení a všechno máte hezky na dosah rukou. To se samozřejmě v rámci faceliftu nezměnilo, pár novinek tady ale přece jenom najdeme. Například modernější infotainment, jehož menu už nevypadá jako z přelomu tisíciletí, navigace pracuje s „živými“ údaji o dopravě, nechybí indukční nabíječka telefonů a dnes už nezbytnosti jako AppleCar Play a Android Auto (mně osobně občas vypadával). Je to už nějaký pátek, co jsem řídil opravdový Opel, v insignii jsem ale byl hned jako doma.

Důvodů, proč se uvnitř cítím tak dobře, jsou samotná sedadla. Vypadají skvěle, mají masážní funkci a nastavitelnou šířku opěradla pro řidiče i spolujezdce, vyhřívání, odvětrávání, a sedák je možné naklopit do takového úhlu, že podepře stehna klidně i dvoumetrovému řidiči. Za veškeré komfortní prvky se přitom připlácí jen 10.000 Kč, certifikaci AGR však mají i standardní sedadla Insignie GSi.

V dnešní digitální době je insignia pořád tak trochu autem ze staré školy. Přístrojový štít kombinuje klasické budíky s velkým displejem uprostřed, nezbytné funkce vyvoláte snadno dostupnými fyzickými tlačítky, prostě klasika bez zbytečného digitálu. Na první pohled se zdá, že všechny klasické ovladače zůstaly na svém místě, před voličem automatu ale nastala drobná změna.

Pohon 4x4 už totiž není nutnost, ale možnost, kterou si snadno přiradíte jediným dotykem. Pořád jde o systém Twinster, u nějž se o přenos hnacích sil na zadní kola starají spojky nahrazující středový i zadní diferenciál. „Střeva“ dodává britská společnost GKN, software si Opel ladil sám, stejně jako Ford u Focusu RS. Standardně dodávaný podvozek FlexRide se nově nastavuje jediným tlačítkem (dříve byly dvě – Tour a Sport), přičemž požadovaný mód můžete následně vybrat ze seznamu zobrazeného v přístrojovém štítu.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat je právem považován za vzor auta střední třídy. Zejména kombi Passat Variant s motorem TDI je v ČR velmi populární služební vůz mezi manažery. V současné době se prodává už osmá generace Passatu. V roce 2019 překonal model 30 milionů prodaných kusů.

Ceny a výbava • Facelift 2019 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE • Test VW Passat Variant 2.0 TDI

Diskuze (12) Další článek: Nové Subaru BRZ se ukazuje v další upoutávce. Premiéra proběhne již za dva týdny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,