Opel Insignia 2.0 CDTi 143 kW: první jízdní dojmy

Už poměrně dlouhou dobu se v souvislosti s Insignií mluví o příchodu dvakrát přeplňovaného naftového motoru. Kdo na něj netrpělivě čekal, tak ten se právě v těchto dnech dočkal.
Seznam kapitol
  1. První dojmy, Motorem to nekončí
  2. Fotogalerie

Insignia je pro Opel bez přehánění zlomovým modelem. Tohle auto nastartovalo „změnu k lepšímu“, dostalo celou řadu ocenění a jeho nabídka se postupně rozrůstá. Postupem času přišly nové motory, trojice karoserií, ostré provedení OPC a pro letošní rok také dvakrát přeplňovaný naftový dvoulitr plus dalších několik „drobností“.

Představovat Insignii nemá vzhledem k jejímu už několikaletému působení na trhu žádný význam. Všichni vědí, o jaký automobil jde a ačkoliv bychom mohli brát zmíněné změny jako určitý facelift, na designu se vůbec nic neměnilo, takže rovnou přistupme k tématu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Design Opelu Insignia zůstal nezměněn. Proč také něco měnit, když se vzhled tak povedl.

143 kW, 400 Nm

Poslední novinkou je naftový dvoulitrový motor prezentovaný pod názvem BiTurbo CDTi, který podává díky dvojici turbodmychadel maximální výkon 143 kW (195 k) a vrcholný točivý moment 400 Nm. Čísla to jsou poměrně zajímavá, obzvlášť když se podíváme do relativně nedávné minulosti. Podobných výkonů dosahovaly šestiválcové motory. Například Jaguar XF ještě nedávno jezdil s třílitrovým šestiválcem o výkonu 155 kW (211 k).

Testy | Opel

Test Opel Insignia CDTI 4x4: milovník sněhu

Nový Ecotec dosahuje maximálního výkonu na úrovni 4000 ot./min, točivý moment vrcholí v rozmezí od 1750 ot./min do 2500 ot./min. Mimochodem od 1250 ot./min je k dispozici osmdesát procent točivého momentu, tedy 320 Nm. Čtyřdveřová Insignia zvládne v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou zrychlení z nuly na stovku za 8,7 s a maximálně se dokáže rozjet na 230 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Za každým turbodmychadlem je chladič. Ten menší využívá chladící kapalinu a má svůj vlastní okruh.

Dvoulitrový motor pracuje klasicky s jedním menším a jedním větším turbem. Pro nízké otáčky (cca pod 1500 ot./min) je určeno pouze malé turbo, do přibližně 3000 ot./min se částečně zapojuje velké turbo. Nad touto hranicí už malé turbo nepracuje. V systému najdeme dvojici mezichladičů, přičemž jeden je za velkým turbem (vzduchový) a jeden za menším. Ten využívá chladicí kapalinu a má svůj vlastní chladící okruh. Pro úplnost dodejme, že turba nejsou chlazená vodou, ale olejem.

První dojmy

První dojmy jsou celkem pozitivní. Pocitově možná cestujícím bude připadat, že auto nejede tak rychle, jako jiné diesely, ale to je klam. Motor prakticky nezná turbo-efekt a zatahuje velmi plynule. Kolem obligátní hranice dvou tisíc otáček trochu zabere, ale nejde o žádný dieselový „kopanec“. Sympatické je, že agregát téměř konstantně táhne až k hranici 5000 ot./min. To vše doprovází hrubý, ale docela příjemný zvuk.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Motor umí s velkou Insignií slušně zahýbat. Pohon všech kol je u tohoto motor vítaným pomocníkem.

Je mi jasné, že vás velmi zajímá spotřeba, ale odpověď na tuhle otázku si necháme raději na už domluvený klasický redakční test. Při testovací jízdě jsem se pohyboval kolem deseti až jedenácti litrů, jenže testovací jízda je od toho, aby se auto otestovalo, ne šetřilo. Osobně jsem na reálná čísla dost zvědavý, protože ta tabulková slibují až podezřele krásné hodnoty. Nejúspornější by měla být čtyřdveřová verze s manuální převodovkou. Ta si má v kombinovaném provozu vystačit s přídělem 4,9 l/100 km.

Motorem to nekončí

Nový motor si můžete objednat ve spojení s výbavami Sport nebo Cosmo, na výběr je automatická nebo manuální šestistupňová převodovka a celkem logická možnost je také připlatit si za pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex. Mimochodem postupem času (ještě do konce letošního roku) bychom se měli dočkat stejného motoru u nové Zafiry Tourer a zkrátka nepřijde ani Astra.

Motor ale není jedinou novinkou letošního roku. Insignia dostala novou kameru systému Opel Eye. Ta umožňuje kromě spolehlivějšího čtení značek (i těch doplňkových) také sledovat jízdní pruhy a měřit odstup od před vámi jedoucího vozidla. Do příplatkové výbavy se také dostal adaptivní tempomat využívající radar.

Nejzajímavější je ale paket SuperSport. Ten je v tuto chvíli dostupný pouze pro verze s pohonem všech kol. Jedná se o příplatek 70 000 Kč, za který dostanete kromě jiného dvě hlavní položky – brzdy Brembo a přední nápravu převzatou z Insignie OPC, tedy Hyperstrut. Vyzkoušel jsem jak klasickou Insignii, tak Insignii osazenou tímto paketem a musím uznat, že především v řízení je rozdíl hodně znatelný. První cena dvoulitrového BiTurba startuje na částce 767 400 Kč. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. První dojmy, Motorem to nekončí
  2. Fotogalerie
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků