Opel Grandland X vstupuje na český trh. Vyzkoušeli jsme obě motorizace

Při příležitosti uvedení na trh jsme novinku poprvé vyzkoušeli na českých silnicích.

Svou ofenzívu SUV pojmenoval Opel písmenem X. Poté, co modelu Mokka právě toto písmeno přidal, další dva kousky už vytáhl z rezerv nového majitele, francouzského PSA. Po Crosslandu X tak přichází na český trh i Grandland X, blízký příbuzný Peugeotu 3008.

Ceník má čtyři stupně

Ceny začínají na akčních 479 900 korunách. To je sice méně, než u Peugeotu, avšak obě základní cenovky je těžké srovnávat, jelikož Peugeot nabídne už v základu vyšší výbavu včetně litých kol nebo zadních parkovacích senzorů. Základní stupeň Selection u Grandlandu disponuje šesti airbagy, diodami denního svícení, zadními diodovými svítilnami, elektrickým stahováním předních i zadních oken, manuální klimatizací, tempomatem nebo rádiem s Bluetooth. Nechybí ani palubní počítač, varování před vybočením z jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Kola jsou ocelová, šestnáctipalcová.

Opel už prodává kombík Insignie. Obrázek na zemi ukáže, kam kopnout

Opel už prodává kombík Insignie. Obrázek na zemi ukáže, kam kopnout

Dále Opel nabízí ještě tři úrovně výbavy. Za druhý Enjoy se připlácí 35 000 korun, za což dostanete systém OnStar, lepší rádio s šesti reproduktory a ovládáním na volantu nebo 17palcová kola z lehkých slitin.

Třetí stupeň Innovation nabídne parkovací senzory vpředu a vzadu, bezklíčové odemykání, bezdotykové otevírání víka zavazadelníku, dešťový a světelný senzor, automatické přepínání mezi tlumenými a dálkovými světly, hlídání mrtvého úhlu, ambientní osvětlení, kožený volant nebo 18palcová kola.

Pro ty, kteří chtějí to nejlepší, je tu Ultimate od 711.900 korun s diodovými předními světlomety, navigací, prémiovým hudebním systémem Denon s digitálním tunerem, bezdrátovou nabíječkou, parkovací kamerou, aktivním parkovacím asistentem, aktivním hlídáním jízdy v pruhu, vyhříváním čelního skla, volantu i předních a zadních sedadel, ergonomickým sedadlem řidiče, předními mlhovkami či 19palcovými koly a dvoubarevnou karoserií.  

Původ nezapře, přitom nabídne alternativu

Vůz dlouhý 4 477 milimetrů, široký 1 856 mm a vysoký 1 609 mm spadá do třídního průměru C segmentu a od dárce orgánů, se kterým sdílí především platformu, se téměř neliší. Zato designově spřízněnost nepoznáte. Typicky Opelovský styl autu sluší ještě více, než v případě menšího Crosslandu X.

Zdánlivě jednoduché tvary naštěstí narušuje třeba velká "ploutev" na C-sloupku. Postaráno je také o světelný podpis. Všechny verze mají ve standardu před LED denní svícení a zadní LED svítilny, které navíc svítí i v denním režimu.

Test: Pět důvodů, proč je teď Opel Insignia favoritem střední třídy

Test: Pět důvodů, proč je teď Opel Insignia favoritem střední třídy

I uvnitř pokračujeme v klasickém stylu Opelů poslední generace. Interiér působí o poznání umírněnějším dojmem, než v případě 3008. A to i co se týče ovládání. Ovládání klimatizace či vypínání asistentů zůstává oddělené od francouzského infotainmentu s osmipalcovou obrazovkou, který jinak hodnotíme kladně.

Přístroje jsou "nefrancouzsky" za volantem a jen se základním displejem, ovládání světlometů také klasicky vedle volantu, nikoli na páčkách, které pochází od Opelu. Krom infotainmentu nacházíme od Peugeotu ovladač systému Grip Control, který u Opelu nazývají IntelliGrip nebo tlačítka ovládání oken. Jedná se tedy o podobný recept, jaký koncern aplikoval u Crosslandu.

K výtečné podélné a příčné prostornosti Opel navíc přidává i pár milimetrů k dobru v oblasti hlavy, kde 3008 s panoramatickou střechou dlouhánům nevyhovuje. Zavazadelník má dvojité dno a objem 514 litrů, po sklopení sedadel až 1 652. Zadní cestující potěší vyhřívaná sedadla a přípojka USB, nemusí tak tolik závidět řidičovi s ventilovanými sedadly s certifikátem AGR, která jsou prostě skvělá.

Co se týče motorů, nemá si Opel na co stěžovat, protože od Francouzů dostal to nejlepší z jejich kuchyně. Nejprve jsme vyzkoušeli tříválcovou dvanáctistovku s výkonem 130 koňských sil a manuální šestistupňovou převodovkou. Jako jinde vyniká svou kultivovaností, alespoň na poměry tříválců. Svou konstrukci dá znát až při vyšších otáčkách, ale díky své pružnosti o něm nemusíte při běžné jízdě vědět.

Test: Peugeot 5008 nabídne až luxusní atmosféru, na rodinu ale nezapomíná

Test: Peugeot 5008 nabídne až luxusní atmosféru, na rodinu ale nezapomíná

Právě pohodové svezení je tím hlavním zaměřením Grandlandu, byť se nám naladění zdálo o špetku tužší, než v případě Peugeotu. Zejména v případě jemných nerovností dává Opel posádce možná až příliš vědět, po čem jede, jakoby se nedokázaly pořádně rozhýbat tlumiče. Protože při přejezdu větších děr podvozek vše filtruje naopak s grácií. Výhodou takového nastavení je alespoň malé naklánění karoserie v zatáčkách.

I přesto, že je v rámci tříválců zmíněná dvanáctistovka jedním z nejpovedenějších agregátů, volili bychom dieselovou šestnáctistovku o výkonu 120 koní, kterou jsme vyzkoušeli posléze. Jako jediná může spolupracovat s automatickou šestistupňovou převodovkou Aisin. Potvrdilo se nám, že právě s motorem 1,6 BlueHDI si rozumí o něco lépe než s dvoulitrem, který do Opelu dorazí později, stejně jako plug-in hybrid.

Celkově na nás Grandland působí jako usedlejší a tradičnější varianta extravagantního Peugeotu, což se z hlediska koncernové politiky jistě hodí. Podrobnější poznatky přineseme již brzy v rámci klasického redakčního testu.

Na další postřehy z první jízdy se podívejte do komentované fotogalerie:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků