Svou ofenzívu SUV pojmenoval Opel písmenem X. Poté, co modelu Mokka právě toto písmeno přidal, další dva kousky už vytáhl z rezerv nového majitele, francouzského PSA. Po Crosslandu X tak přichází na český trh i Grandland X, blízký příbuzný Peugeotu 3008.
Ceník má čtyři stupně
Ceny začínají na akčních 479 900 korunách. To je sice méně, než u Peugeotu, avšak obě základní cenovky je těžké srovnávat, jelikož Peugeot nabídne už v základu vyšší výbavu včetně litých kol nebo zadních parkovacích senzorů. Základní stupeň Selection u Grandlandu disponuje šesti airbagy, diodami denního svícení, zadními diodovými svítilnami, elektrickým stahováním předních i zadních oken, manuální klimatizací, tempomatem nebo rádiem s Bluetooth. Nechybí ani palubní počítač, varování před vybočením z jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Kola jsou ocelová, šestnáctipalcová.
Dále Opel nabízí ještě tři úrovně výbavy. Za druhý Enjoy se připlácí 35 000 korun, za což dostanete systém OnStar, lepší rádio s šesti reproduktory a ovládáním na volantu nebo 17palcová kola z lehkých slitin.
Třetí stupeň Innovation nabídne parkovací senzory vpředu a vzadu, bezklíčové odemykání, bezdotykové otevírání víka zavazadelníku, dešťový a světelný senzor, automatické přepínání mezi tlumenými a dálkovými světly, hlídání mrtvého úhlu, ambientní osvětlení, kožený volant nebo 18palcová kola.
Pro ty, kteří chtějí to nejlepší, je tu Ultimate od 711.900 korun s diodovými předními světlomety, navigací, prémiovým hudebním systémem Denon s digitálním tunerem, bezdrátovou nabíječkou, parkovací kamerou, aktivním parkovacím asistentem, aktivním hlídáním jízdy v pruhu, vyhříváním čelního skla, volantu i předních a zadních sedadel, ergonomickým sedadlem řidiče, předními mlhovkami či 19palcovými koly a dvoubarevnou karoserií.
Původ nezapře, přitom nabídne alternativu
Vůz dlouhý 4 477 milimetrů, široký 1 856 mm a vysoký 1 609 mm spadá do třídního průměru C segmentu a od dárce orgánů, se kterým sdílí především platformu, se téměř neliší. Zato designově spřízněnost nepoznáte. Typicky Opelovský styl autu sluší ještě více, než v případě menšího Crosslandu X.
Zdánlivě jednoduché tvary naštěstí narušuje třeba velká "ploutev" na C-sloupku. Postaráno je také o světelný podpis. Všechny verze mají ve standardu před LED denní svícení a zadní LED svítilny, které navíc svítí i v denním režimu.
I uvnitř pokračujeme v klasickém stylu Opelů poslední generace. Interiér působí o poznání umírněnějším dojmem, než v případě 3008. A to i co se týče ovládání. Ovládání klimatizace či vypínání asistentů zůstává oddělené od francouzského infotainmentu s osmipalcovou obrazovkou, který jinak hodnotíme kladně.
Přístroje jsou "nefrancouzsky" za volantem a jen se základním displejem, ovládání světlometů také klasicky vedle volantu, nikoli na páčkách, které pochází od Opelu. Krom infotainmentu nacházíme od Peugeotu ovladač systému Grip Control, který u Opelu nazývají IntelliGrip nebo tlačítka ovládání oken. Jedná se tedy o podobný recept, jaký koncern aplikoval u Crosslandu.
K výtečné podélné a příčné prostornosti Opel navíc přidává i pár milimetrů k dobru v oblasti hlavy, kde 3008 s panoramatickou střechou dlouhánům nevyhovuje. Zavazadelník má dvojité dno a objem 514 litrů, po sklopení sedadel až 1 652. Zadní cestující potěší vyhřívaná sedadla a přípojka USB, nemusí tak tolik závidět řidičovi s ventilovanými sedadly s certifikátem AGR, která jsou prostě skvělá.
Co se týče motorů, nemá si Opel na co stěžovat, protože od Francouzů dostal to nejlepší z jejich kuchyně. Nejprve jsme vyzkoušeli tříválcovou dvanáctistovku s výkonem 130 koňských sil a manuální šestistupňovou převodovkou. Jako jinde vyniká svou kultivovaností, alespoň na poměry tříválců. Svou konstrukci dá znát až při vyšších otáčkách, ale díky své pružnosti o něm nemusíte při běžné jízdě vědět.
Právě pohodové svezení je tím hlavním zaměřením Grandlandu, byť se nám naladění zdálo o špetku tužší, než v případě Peugeotu. Zejména v případě jemných nerovností dává Opel posádce možná až příliš vědět, po čem jede, jakoby se nedokázaly pořádně rozhýbat tlumiče. Protože při přejezdu větších děr podvozek vše filtruje naopak s grácií. Výhodou takového nastavení je alespoň malé naklánění karoserie v zatáčkách.
I přesto, že je v rámci tříválců zmíněná dvanáctistovka jedním z nejpovedenějších agregátů, volili bychom dieselovou šestnáctistovku o výkonu 120 koní, kterou jsme vyzkoušeli posléze. Jako jediná může spolupracovat s automatickou šestistupňovou převodovkou Aisin. Potvrdilo se nám, že právě s motorem 1,6 BlueHDI si rozumí o něco lépe než s dvoulitrem, který do Opelu dorazí později, stejně jako plug-in hybrid.
Celkově na nás Grandland působí jako usedlejší a tradičnější varianta extravagantního Peugeotu, což se z hlediska koncernové politiky jistě hodí. Podrobnější poznatky přineseme již brzy v rámci klasického redakčního testu.
Na další postřehy z první jízdy se podívejte do komentované fotogalerie:


