Opel Frontera slaví 30. narozeniny. Býval nejoblíbenějším off-roadem v Evropě

Německá automobilka si připomíná úspěchy modelu Frontera, který předcházel dnešní popularitě vozů SUV.

Zatímco dnes byste v nabídce Opelu marně hledali terénně schopný model, v 90. letech se atributy dnešních městských SUV teprve pomalinku drásaly na povrch zájmu. I německá značka se ale snažila kombinovat off-road schopnosti s lepším chováním na silnici a komfortem posádky. Výsledkem byl v roce 1991 na ženevském autosalonu představený Opel Frontera.

Opel Calibra měl nástupce! A možná je dobře, že zůstalo jen u tajného prototypu

Opel Calibra měl nástupce! A možná je dobře, že zůstalo jen u tajného prototypu

Automobilka popisovala fronteru jako „rekreační vozidlo s pohonem všech kol“. Model nyní slavící 30 let od uvedení vzbudil v Evropě silný zájem. Ostatně pro evropského zákazníka byla frontera přímo vyvíjena, a to ve spolupráci s Isuzu, tehdejším japonským partnerem značky. Ač Opel považuje fronteru za předchůdce dnešních SUV, s klasickým žebřinovým rámem a terénními vlastnostmi byla nepochybným off-roadem.

V Německu byla frontera vyhlášena off-roadem roku hned dvakrát (1991 a 1992), v letech 1993 a 1994 pak držela titul vůbec nejprodávanějšího off-roadu v Evropě. Největší zájem byl o model v Německu. Napříč dvěma generacemi vozu bylo koneckonců registrováno mezi léty 1991 až 2003 přes 320.000 kusů.

Obytný Opel Zafira rozšiřuje nabídku o další verzi. Hodí se nejen na dovolenou

Obytný Opel Zafira rozšiřuje nabídku o další verzi. Hodí se nejen na dovolenou

Na trh vyrazila první generace ve dvou variantách. Třídveřová Frontera Sport s krátkým rozvorem měla hard-top nebo soft-top a pod kapotou dvoulitrový benzinový čtyřválec o síle 85 kW (115 koní), zatímco pětidveřová frontera s dlouhým rozvorem přijela s 2,3litrový benzinovým čtyřválcem z Omegy (92 kW/125 koní) nebo 2,3litrovým turbodieselem (74 kW/100 koní). Připojitelný pohon 4x4 byl standardem, stejně jako pětistupňová manuální převodovka s redukcí. Zadní samosvorný diferenciální byl možným příplatkem.

Na úspěch frontery odpověděl Opel v roce 1998 příjezdem druhé generace, se kterou byl dále vylepšen komfort posádky s lepším odhlučněním kabiny, zapracovalo se na pasivní bezpečnost i již skvělých schopnostech v terénu. Novinkou byl například elektronicky systém „No Stop 4x4“, který umožňoval řidiči přepínat mezi pohonem zadních a všech kol bez nutnosti zastavit. Nabídka motorizací se dále rozšířila o modernější jednotky, úplným vrcholem byl však nyní 3,2litrový V6 pocházející od Isuzu o síle 151 kW (205 koní).

Nový Ssangyong Rexton ve velké galerii. Facelift mu dodal sílu a techniku Hyundai

Nový Ssangyong Rexton ve velké galerii. Facelift mu dodal sílu a techniku Hyundai

Po celou dobu byla frontera vyráběna v anglickém Lutonu, kde nyní značka produkuje modely Vivaro a Zafiru Life. Robustnost off-roadu dnes dokazuje mnoho exemplářů, které za svůj život najezdily přes 300.000 kilometrů. A právě po výše zmíněné šestiválcové variantě je v současnosti mezi ojetinami největší zájem, pochopitelně si ale udržují vyšší hodnotu se zachovalými kusy překračujícími cenu 10.000 eur (asi 260.000 Kč).

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

včera | Stanislav Kolman | 4 příspěvky
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line: Bejby nebude sedět v koutě!

Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line

Městskou krabičku se sportovním vzhledem asi nebudou všichni brát úplně vážně. V Hyundai i10 se 100koňovým přeplňovaným motorem se však skrývá víc, než se na první pohled zdá.

7.  5.  2021 | Jan Mička