Opel Diplomat (1964): 50 let luxusních vozů Opel

Před padesáti lety Opel představil novou generaci svých velkých sedanů „KAD“. Špičkou se stal Diplomat s osmiválcem Chevrolet, prodejně se navíc stal docela úspěšným…
Seznam kapitol
  1. Velká trojka, Od šesti válců výše…, Kupé nastupuje, Videa
  2. Modernizace, Doslov, Technické údaje

Velká trojka

Modelovou nabídku automobilky Opel, evropské filiálky amerického koncernu General Motors, v polovině 20. století lemuje škála typů ověnčená jmény z armádní branže. Jistou anomálií mohl být slavný Rekord, ovšem třeba legendární kompaktní Opel Kadett zná snad každý. Škálu typů střední a vyšší střední třídy zahájil již v roce 1937 Opel Admiral a o rok později pak Opel Kapitän, přičemž tradice těchto militantních jmen pokračovala, možná poněkud překvapivě, i po skončení druhé světové války.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel letos slaví půlstoletí od zavedení své unifikované řady KAD

Výroba zmíněných verzí běžela v několika generacích desítky let, Opel Kapitän definitivně skončil v roce 1970 a Admiral jej přežil o plných sedm let. To ale již byla éra, jíž dominoval nově zavedený, špičkový model Opel Diplomat. Představen byl v únoru roku 1964, tedy před půl stoletím, a znamenal to nejlepší z kombinace evropské konstrukční školy s tehdy dominujícím vlivem nezadržitelně šlapající mašinérie koncernu General Motors, s přehledem největšího producenta automobilů na světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Kapitän z přelomu 40. a 50. let

Rok 1964 znamenal nástup nového řešení v podobě unifikované řady, pro niž se v průběhu následujících let vžilo pojmenování „KAD“. Jde o zkratku jmen Kapitän, Admiral a Diplomat, jež vystihovala prakticky identické konstrukce lišící se vlastně pouze použitými motory, výbavou a cenou. Právě Diplomat se měl stát konkurentem velkým vozům Mercedes-Benz, ovšem s poněkud americkým šmrncem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Admiral z roku 1938 v různých karosářských verzích

Od šesti válců výše…

Vozy KAD vycházely z Kapitänu z roku 1961, nicméně rozvor náprav byl prodloužen o 45 mm na výsledných 2 845 mm, což délku karoserie přiblížilo až na samotnou hranici pěti metrů. Základní Kapitän a lépe vybavený Admiral měly řadové šestiválce s objemem 2,6 a 2,8 l s výkonem 100 a 125 koní (74 a 92 kW) a s cenou startovaly na 10 990, resp. 12 200 markách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel
Kapitän na konci 50. let
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Diplomat ve své původní podobě z roku 1964

Kupé nastupuje

Právě kupé Diplomat bylo tou skutečnou vlajkovou lodí nabídky značky Opel a do roku 1967 vzniklo jen 304 kusů. Za zmínku stojí, že s ohledem na malosériovou výrobu byly vozy tohoto typu vyráběny v dílnách specializované karosárny Karmann. A cena? Pokud vám 17 500 marek za sedan Diplomat přišlo jako hodně peněz, na kupé jste si museli nachystat 25 000 marek…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Diplomat Coupé vznikl v 304 exemplářích, vyráběl je Karmann


 

Ačkoli měl osmiválcový Diplomat celou řadu komfortních prvků včetně elektricky ovládaných oken, jeho pohotovostní hmotnost činila jen 1 590 kg, přičemž pro zajímavost současná Škoda Superb s motorem 2,0 TSI a samočinnou převodovkou váží 1 562 kg. Nejtěžším vozem z řady KAD byl Diplomat Coupé, jehož hmotnost kvůli instalaci dodatečných výztuh v prazích (sloupek B chyběl) narostla na 1 630 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Diplomat byl skutečnou vlajkovou lodí už od prvního pohledu

Podvozek Opelu Diplomat byl veskrze konvenční konstrukce, odpovídající mimochodem jeho snahám odkazovat k americkému dědictví mateřského koncernu. Spočíval na samostatném ocelovém rámu s předními koly zavěšenými nezávisle na dvojitých příčných ramenech a vinutých pružinách, vzadu byla archaická tuhá náprava s třílistými podélnými listovými pery. Na obou nápravách byly teleskopické tlumiče a zkrutné stabilizátory.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Velká trojka, Od šesti válců výše…, Kupé nastupuje, Videa
  2. Modernizace, Doslov, Technické údaje

bazar

Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 428 km
Cena: 94 000 Kč
Opel Astra 1,4
Rok výroby: 2003
Stav: 129 003 km
Cena: 36 000 Kč
Opel Vectra 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 235 788 km
Cena: 75 000 Kč
Opel Meriva 1,7
Rok výroby: 2008
Stav: 160 829 km
Cena: 100 000 Kč
Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2013
Stav: 127 584 km
Cena: 360 000 Kč
Opel Astra 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 35 211 km
Cena: 310 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků