Opel Diplomat (1964): 50 let luxusních vozů Opel

Před padesáti lety Opel představil novou generaci svých velkých sedanů „KAD“. Špičkou se stal Diplomat s osmiválcem Chevrolet, prodejně se navíc stal docela úspěšným…
Seznam kapitol
  1. Velká trojka, Od šesti válců výše…, Kupé nastupuje, Videa
  2. Modernizace, Doslov, Technické údaje

Velká trojka

Modelovou nabídku automobilky Opel, evropské filiálky amerického koncernu General Motors, v polovině 20. století lemuje škála typů ověnčená jmény z armádní branže. Jistou anomálií mohl být slavný Rekord, ovšem třeba legendární kompaktní Opel Kadett zná snad každý. Škálu typů střední a vyšší střední třídy zahájil již v roce 1937 Opel Admiral a o rok později pak Opel Kapitän, přičemž tradice těchto militantních jmen pokračovala, možná poněkud překvapivě, i po skončení druhé světové války.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel letos slaví půlstoletí od zavedení své unifikované řady KAD

Výroba zmíněných verzí běžela v několika generacích desítky let, Opel Kapitän definitivně skončil v roce 1970 a Admiral jej přežil o plných sedm let. To ale již byla éra, jíž dominoval nově zavedený, špičkový model Opel Diplomat. Představen byl v únoru roku 1964, tedy před půl stoletím, a znamenal to nejlepší z kombinace evropské konstrukční školy s tehdy dominujícím vlivem nezadržitelně šlapající mašinérie koncernu General Motors, s přehledem největšího producenta automobilů na světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Kapitän z přelomu 40. a 50. let

Rok 1964 znamenal nástup nového řešení v podobě unifikované řady, pro niž se v průběhu následujících let vžilo pojmenování „KAD“. Jde o zkratku jmen Kapitän, Admiral a Diplomat, jež vystihovala prakticky identické konstrukce lišící se vlastně pouze použitými motory, výbavou a cenou. Právě Diplomat se měl stát konkurentem velkým vozům Mercedes-Benz, ovšem s poněkud americkým šmrncem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Admiral z roku 1938 v různých karosářských verzích

Od šesti válců výše…

Vozy KAD vycházely z Kapitänu z roku 1961, nicméně rozvor náprav byl prodloužen o 45 mm na výsledných 2 845 mm, což délku karoserie přiblížilo až na samotnou hranici pěti metrů. Základní Kapitän a lépe vybavený Admiral měly řadové šestiválce s objemem 2,6 a 2,8 l s výkonem 100 a 125 koní (74 a 92 kW) a s cenou startovaly na 10 990, resp. 12 200 markách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel
Kapitän na konci 50. let
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Diplomat ve své původní podobě z roku 1964

Kupé nastupuje

Právě kupé Diplomat bylo tou skutečnou vlajkovou lodí nabídky značky Opel a do roku 1967 vzniklo jen 304 kusů. Za zmínku stojí, že s ohledem na malosériovou výrobu byly vozy tohoto typu vyráběny v dílnách specializované karosárny Karmann. A cena? Pokud vám 17 500 marek za sedan Diplomat přišlo jako hodně peněz, na kupé jste si museli nachystat 25 000 marek…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Diplomat Coupé vznikl v 304 exemplářích, vyráběl je Karmann


 

Ačkoli měl osmiválcový Diplomat celou řadu komfortních prvků včetně elektricky ovládaných oken, jeho pohotovostní hmotnost činila jen 1 590 kg, přičemž pro zajímavost současná Škoda Superb s motorem 2,0 TSI a samočinnou převodovkou váží 1 562 kg. Nejtěžším vozem z řady KAD byl Diplomat Coupé, jehož hmotnost kvůli instalaci dodatečných výztuh v prazích (sloupek B chyběl) narostla na 1 630 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Opel Diplomat byl skutečnou vlajkovou lodí už od prvního pohledu

Podvozek Opelu Diplomat byl veskrze konvenční konstrukce, odpovídající mimochodem jeho snahám odkazovat k americkému dědictví mateřského koncernu. Spočíval na samostatném ocelovém rámu s předními koly zavěšenými nezávisle na dvojitých příčných ramenech a vinutých pružinách, vzadu byla archaická tuhá náprava s třílistými podélnými listovými pery. Na obou nápravách byly teleskopické tlumiče a zkrutné stabilizátory.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Velká trojka, Od šesti válců výše…, Kupé nastupuje, Videa
  2. Modernizace, Doslov, Technické údaje
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků