43
Fotogalerie

Opel Diplomat (1964): 50 let luxusních vozů Opel

Před padesáti lety Opel představil novou generaci svých velkých sedanů „KAD“. Špičkou se stal Diplomat s osmiválcem Chevrolet, prodejně se navíc stal docela úspěšným…

Kapitoly článku:


Velká trojka

Modelovou nabídku automobilky Opel, evropské filiálky amerického koncernu General Motors, v polovině 20. století lemuje škála typů ověnčená jmény z armádní branže. Jistou anomálií mohl být slavný Rekord, ovšem třeba legendární kompaktní Opel Kadett zná snad každý. Škálu typů střední a vyšší střední třídy zahájil již v roce 1937 Opel Admiral a o rok později pak Opel Kapitän, přičemž tradice těchto militantních jmen pokračovala, možná poněkud překvapivě, i po skončení druhé světové války.

Opel-KAD-290056.jpgOpel-KAD-290058.jpgOpel-KAD-290059.jpgOpel-KAD-290061.jpgOpel-KAD-290062.jpgOpel-KAD-290063.jpg
Opel letos slaví půlstoletí od zavedení své unifikované řady KAD

Výroba zmíněných verzí běžela v několika generacích desítky let, Opel Kapitän definitivně skončil v roce 1970 a Admiral jej přežil o plných sedm let. To ale již byla éra, jíž dominoval nově zavedený, špičkový model Opel Diplomat. Představen byl v únoru roku 1964, tedy před půl stoletím, a znamenal to nejlepší z kombinace evropské konstrukční školy s tehdy dominujícím vlivem nezadržitelně šlapající mašinérie koncernu General Motors, s přehledem největšího producenta automobilů na světě.

Opel Kapitan 1948 1.jpgOpel Kapitan 1951 1.jpgOpel Kapitan 1951 2.jpgOpel Kapitan 1951 3.jpgOpel Kapitan 1951.jpg
Opel Kapitän z přelomu 40. a 50. let

Rok 1964 znamenal nástup nového řešení v podobě unifikované řady, pro niž se v průběhu následujících let vžilo pojmenování „KAD“. Jde o zkratku jmen Kapitän, Admiral a Diplomat, jež vystihovala prakticky identické konstrukce lišící se vlastně pouze použitými motory, výbavou a cenou. Právě Diplomat se měl stát konkurentem velkým vozům Mercedes-Benz, ovšem s poněkud americkým šmrncem.

Opel Admiral 1938 2.jpgOpel Admiral 1938 3.jpgOpel Admiral 1938 1.jpg
Opel Admiral z roku 1938 v různých karosářských verzích

Od šesti válců výše…

Vozy KAD vycházely z Kapitänu z roku 1961, nicméně rozvor náprav byl prodloužen o 45 mm na výsledných 2 845 mm, což délku karoserie přiblížilo až na samotnou hranici pěti metrů. Základní Kapitän a lépe vybavený Admiral měly řadové šestiválce s objemem 2,6 a 2,8 l s výkonem 100 a 125 koní (74 a 92 kW) a s cenou startovaly na 10 990, resp. 12 200 markách.

Opel Kapitan 1959 1.jpgOpel Kapitan 1959 2.jpgOpel Kapitan 1959 3.jpg
Opel
Kapitän na konci 50. let
Opel Admiral 1964 3.jpgOpel Admiral 1964 2.jpgOpel Admiral 1964 1.jpgOpel Admiral 1964 4.jpgOpel Admiral 1964 5.jpgOpel Admiral 1964 7.jpg
Opel Diplomat ve své původní podobě z roku 1964

Kupé nastupuje

Právě kupé Diplomat bylo tou skutečnou vlajkovou lodí nabídky značky Opel a do roku 1967 vzniklo jen 304 kusů. Za zmínku stojí, že s ohledem na malosériovou výrobu byly vozy tohoto typu vyráběny v dílnách specializované karosárny Karmann. A cena? Pokud vám 17 500 marek za sedan Diplomat přišlo jako hodně peněz, na kupé jste si museli nachystat 25 000 marek…

Opel Diplomat Coupe 1964 1.jpgOpel Diplomat Coupe 1964.jpg
Diplomat Coupé vznikl v 304 exemplářích, vyráběl je Karmann


 

Ačkoli měl osmiválcový Diplomat celou řadu komfortních prvků včetně elektricky ovládaných oken, jeho pohotovostní hmotnost činila jen 1 590 kg, přičemž pro zajímavost současná Škoda Superb s motorem 2,0 TSI a samočinnou převodovkou váží 1 562 kg. Nejtěžším vozem z řady KAD byl Diplomat Coupé, jehož hmotnost kvůli instalaci dodatečných výztuh v prazích (sloupek B chyběl) narostla na 1 630 kg.

Opel Kapitan 1964 2.jpgOpel Diplomat 1964 2.jpgOpel Diplomat V8 1964 4.jpgOpel Diplomat V8 1964 1.jpgOpel Diplomat V8 1964 2.jpgOpel Kapitan 1964 1.jpg
Opel Diplomat byl skutečnou vlajkovou lodí už od prvního pohledu

Podvozek Opelu Diplomat byl veskrze konvenční konstrukce, odpovídající mimochodem jeho snahám odkazovat k americkému dědictví mateřského koncernu. Spočíval na samostatném ocelovém rámu s předními koly zavěšenými nezávisle na dvojitých příčných ramenech a vinutých pružinách, vzadu byla archaická tuhá náprava s třílistými podélnými listovými pery. Na obou nápravách byly teleskopické tlumiče a zkrutné stabilizátory.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud