Opel Corsa GSI: nenápadná raketa

Sportovně laděné varianty běžných automobilů v sobě ukrývají krásu nenápadnosti a zároveň umožňují svým majitelům výrazně překvapovat okolí. Od automobilu, který řadíme do třídy malých vozidel, málokdo čeká rychlost převyšující 200 km/h. Opel Corsa GSI s motorem 1,8 l přesně tohle dokáže.
Opel Corsa GSI: nenápadná raketa

Vlk v rouše beránčím

Přirovnání určitě nepříliš originální, ale na „géesíčko“ se docela dobře hodí. Díky zrychlení devět sekund z klidu na sto a mohutnému zátahu velmi rádo předjíždí. Ne jednomu majiteli většího auta způsobí ztrátu sebevědomí. Pokud si však všimnete malého nápisu GSI na bočních dveřích, můžete být v klidu. Není to ostuda být předjet Corsou GSI.

Stabilní podvozek

Nejnovější generace Opelu Corsa se představila na Pařížském autosalonu v roce 2000. Velkorysý rozvor 2,49 m znamenal tehdy prvenství ve třídě a záruku opravdu velkého vnitřního prostoru. Tato charakteristika se samozřejmě v plné míře týká i modelu  Corsa GSI, který ovšem lze získat pouze s trojicí dveří. Celková délka 3,81 m více než naznačuje skvělé manévrovací schopnosti. Šířka 1,64 m společně s kvalitním podvozkem jsou zárukou vyrovnané jízdní stability, která donedávna u menších vozů obecně nepatřila mezi jejich silné stránky. Jenže vývoj jde dopředu nesmírně rychle a dnešní tzv. malá auta by s podlahovými plošinami svých předchůdců neobstála. Také Corsa výrazně omezila boční náklony v zatáčkách a její předchůdkyně se s ní v tomto parametru nemůže srovnávat.

Výkonný motor

Je přirozené, že model GSI vykazuje ze všech šesti pohonných jednotek nejvyšší výkon. Pokud však za každou cenu trváte na pětidveřové variantě, nemusíte zoufat. Verze Corsa Sport sice nezvládne dvě stě, ale benzínový motor objemu 1,4 l známý rovněž s větší Astry (66 kW/90 k) dokáže Corsu zrychlit z klidu na 100 km/h během 11,5 sekund a maximum 180 km/h je u této třídy vozidel také vysoce nadstandardní.

Vrcholem sportovní nabídky Corsy je ovšem model GSI. Jeho výše uvedený výkon doprovází hodnota točivého momentu 165 Nm při 4600 otáčkách. Další hodnota - poměr hmotnosti k výkonu - 11,8 kg/kW (8,7 kg/kW) ještě více vysvětluje skvělé dynamické schopnosti vozu. Čtyřválcový a šestnáctiventilový benzínový motor se rád vytáčí do vyšších otáček. V běžných rychlostech se přitom neprojevuje nijak hlučně. Pokud však překročíme stošedesátikilometrovou hranici, musíme počítat s nárůstem hlučnosti v kabině. U malého vozu to ovšem nepřekvapuje. Kdo má rád sportovní zvuk motoru, naopak si libuje. Corsu GSI jsme nijak nešetřili, odpovídal tomu i závěrečný účet 7,8 l průměrné spotřeby paliva na 100 km. Hodnota odpovídá výkonu pohonné jednotky a je o desetinku spořivější než údaj výrobce.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vzhled Corsy je spíše poklidný než agresivní.

Sportovní interiér, bohatá výbava

Proti běžné Corse obsahuje interiér řadu esteticky zajímavých sportovních prvků. „Budíky“ přístrojové desky s bílým podkresem korespondují s eloxovaným hliníkem centrální části přístrojové desky. Také hlavice řadicí páky vykazuje stejnou povrchovou úpravu. Volant musí být v kůži, jinak by to snad u tak výkonného vozu ani nešlo. Při sportovnější jízdě ocení řidič i spolujezdec dobré boční vedení sportovních sedadel.

Standardní výbava obsahuje mj. airbag řidiče i spolujezdce, brzdový systém ABS, protiprokluzový systém TC (Traction Control), tempomat, sportovně laděný podvozek, chromovanou koncovku výfuku, aktivní opěrky hlav na předních sedadlech, elektrické ovládání oken, halogenová mlhová světla vpředu, sportovní volant potažený perforovanou kůží, tónovaná skla, výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče, alarm a další prvky. Patří mezi ně i kola z lehkých slitin - 15" obutá do pneumatik rozměrů 185/55 R 15. Zadní sedadla jsou dělená a umožňují efektivní rozšíření základního objemu zavazadlového prostoru 260 l na více než čtyřnásobek.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kromě nápisu 1,8 a litých kol k nerozeznání od běžné verze.

Opel Corsa GSI stojí 479 900 Kč. Model lze také vybavit další speciální sadou GSI za 37 900 Kč. Ta obsahuje navíc i boční a hlavové airbagy řidiče i spolujezdce, kompletní elektrickou sadu, automaticky řízenou klimatizaci a elektricky ovládané střešní okno. Právě tuto variantu za celkovou cenu 517 800 Kč jsme podrobili našemu týdennímu testu, při kterém Opel Corsa GSI ujel na dálnicích, běžných silnicích i v městském provozu více než 800 km.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
V interiéru nechybí u sportovních verzí obvyklé kovy.

Technické údaje

Motor:

  • Objem: 1796 ccm
  • Výkon: 92 kW/125 k
  • Max. toč. moment: 165 Nm/4600 ot./min.
  • Poměr váha/výkon: 11,8 kg/kW - 8,7 kg/k
  • Průměrná spotřeba podle výrobce:6 - 7,9 - 11,2 l

Rozměry:

  • Délka: 381,5 cm
  • Šířka: 164,5 cm
  • Výška: 144 cm
  • Rozvor: 249 cm
  • Zavazadlový prostor: 260 - 1060 l

Další verze

Model Corsa se vyrábí v pěti základních úrovních výbav: Club, Comfort, Elegance, Sport a GSI. Kromě modelu GSI lze vždy volit mezi tří a pětidveřovou variantou. Cenově základní model za 274 900 Kč představuje Opel Corsa Club (3 dveře, motor 1,0 12V, 43 kW/58 k - 155 km/h, 0-100 km/h za 14 s, kombinovaná spotřeba paliva - 5,6 l/100 km).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Velikost kufru lze zvětšit z 260 litrů až na 1060.

Šest pohonných jednotek

Benzín:

  • 1,0 12V  (43 kW/58 k - 155 km/h)
  • 1,2 16V  (55 kW/75 k - 170 km/h)
  • 1,4 16V  (66 kW/90 k - 180 km/h)
  • 1,8 16V  (92 kW/125 k - 202 km/h)

Diesel:

  • 1,7 Di  (48 kW/65 k - 162 km/h)
  • 1,7 DTi 16V  (55 kW/75 k - 170 k)
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků