Opel Corsa 1.3 CDTI: hlavně levně (kompaktní test)

Opel Corsa není na českém trhu žádným nováčkem. Starou známou jsme testovali s malým přeplňovaným dieselem o objemu 1.3 l a výkonu 51 kW/70 k. Přednosti motoru spočívají především v příznivé spotřebě, stydět se nemusí ani za dynamiku.
Opel Corsa 1.3 CDTI: hlavně levně (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Malý diesel, parametry, dynamika, chování
  2. Výbava, rozměry, jízdní vlastnosti, parametry, ceny

Přesný zdvihový objem motoru je 1248 cm3 a výkon z něj 51 kW. To je prakticky stejná hodnota, jakou dosahují některé zážehové motory kategorie 1400, například Škoda Fabia. Ovšem přeplňovaný diesel se vyznačuje hlavně velkým točivým momentem. Ten je 170 Nm a velice se blíží třeba některým zážehovým atmosférickým dvoulitrům.

Motor neoslní, ani nezklame

Točivý moment je pro dynamické parametry velmi důležitý. Každý se ptá především po koních a kilowattech, ale newtonmetry mají větší význam. Vyjadřují skutečnou sílu motoru a s ní spojenou pružnost, schopnost akcelerace a podobně. Hodně záleží také na průběhu křivky. U turbodieselů bývá většinou příjemně plochá. U nového motoru 1.3 CDTI hovoří diagram o tom, že maximum točivého momentu je k dispozici od 1750 do 2500 otáček.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Malý motor se systémem common-rail se
povedl, neschází mu úspornost ani relativní živost

Poznámka: více o motoru si můžete přečíst v našem starším testu Fiatu Punto, který pohání motor stejné konstrukce.

Naše zkušenosti s jízdou to potvrzují. Vůz patřičně akceleruje už od hranice 1500 otáček a ve chvíli, kdy se ručička otáčkoměru blíží 3000, tendence zrychlovat výrazně upadá. Kdo zbytečně motor v Corse vytáčí, dělá chybu. Jednak auto ztrácí dynamiku, a potom se také zbytečně zvyšuje spotřeba. Čím víc se motor točí, tím víc paliva spotřebuje. Maximální otáčky sice leží u hranice 5300, ale vytáčet motor až tam nemá příliš smysl.

Klepněte pro větší obrázek

Nejlepší zkušenost máme právě s otáčkami v rozmezí kolem 2500. Testovaný vůz byl vybaven pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, jiná se s tímto motorem nedodává. Poloautomatická s názvem Easytronic nebo plně automatická jsou k dispozici jen s menšími zážehovými motory do objemu 1,4 l. Přes velký točivý moment je třeba řadicí páku často využívat. Pojem velký je totiž relativní a třináctistovka má své hranice.

Ideální do města

Dává je pocítit hlavně při jízdě po městě, kde rychlost kolísá a potom ve stoupání. Po rozjezdu je třeba velmi brzy přeřadit na dvojku, jednička se vytáčí rychle a abychom se nedostali za hranici efektivního pásma otáček, musíme reagovat. I druhý rychlostní stupeň má dostatek síly, aby z nízkých otáček vůz dále zrychlil. Pokud ovšem jedeme se zatíženým vozem, všechny procesy se očividně zpomalují.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Projekční čočky ve světlometech se stávají samozřejmostí
i u automobilů nižších kategorií  --- Musíme počítat s tím,
že vzadu je místa poskrovnu

Orientačně jsme samozřejmě měřili zrychlení a největší rychlost a byli zvědaví, jak si nejmenší turbodiesel z Rüsselsheimu povede. Z nuly na 100 km/h se nám podařilo rozjet za 14,7 s a největší rychlosti jsme dosáhli 157 km/h. Poslední třetina akcelerace, tedy od rychlosti přes 100 km/h a výše, už jde velmi pomalu. Udržet ale stálou rychlost nedělá motoru potíž. Na rovině stačí lehce držet pedál plynu a Corsa jede stále stejně rychle.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ze všech současných motorů Opelů by měl být ten nejnovější také nejúspornější. Technické parametry udávají ve městě spotřebu 5,7 l/100 km a mimo město dokonce jen 3,8. Praxe ukázala, že i ve městě se opravdu dá jezdit velmi úsporně, zhruba za šest a půl litru nafty. Mimo město je hranice pod čtyři litry jen ryze teoretická, ale do pěti litrů se vejde Corsa s velkou rezervou. Celkově jsme tak dosáhli průměrné spotřeby 5,3 l nafty na 100 km.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Malý diesel, parametry, dynamika, chování
  2. Výbava, rozměry, jízdní vlastnosti, parametry, ceny
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků