Opel Corsa 1.3 CDTI: hlavně levně (kompaktní test)

Opel Corsa není na českém trhu žádným nováčkem. Starou známou jsme testovali s malým přeplňovaným dieselem o objemu 1.3 l a výkonu 51 kW/70 k. Přednosti motoru spočívají především v příznivé spotřebě, stydět se nemusí ani za dynamiku.
Opel Corsa 1.3 CDTI: hlavně levně (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Malý diesel, parametry, dynamika, chování
  2. Výbava, rozměry, jízdní vlastnosti, parametry, ceny

Přesný zdvihový objem motoru je 1248 cm3 a výkon z něj 51 kW. To je prakticky stejná hodnota, jakou dosahují některé zážehové motory kategorie 1400, například Škoda Fabia. Ovšem přeplňovaný diesel se vyznačuje hlavně velkým točivým momentem. Ten je 170 Nm a velice se blíží třeba některým zážehovým atmosférickým dvoulitrům.

Motor neoslní, ani nezklame

Točivý moment je pro dynamické parametry velmi důležitý. Každý se ptá především po koních a kilowattech, ale newtonmetry mají větší význam. Vyjadřují skutečnou sílu motoru a s ní spojenou pružnost, schopnost akcelerace a podobně. Hodně záleží také na průběhu křivky. U turbodieselů bývá většinou příjemně plochá. U nového motoru 1.3 CDTI hovoří diagram o tom, že maximum točivého momentu je k dispozici od 1750 do 2500 otáček.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Malý motor se systémem common-rail se
povedl, neschází mu úspornost ani relativní živost

Poznámka: více o motoru si můžete přečíst v našem starším testu Fiatu Punto, který pohání motor stejné konstrukce.

Naše zkušenosti s jízdou to potvrzují. Vůz patřičně akceleruje už od hranice 1500 otáček a ve chvíli, kdy se ručička otáčkoměru blíží 3000, tendence zrychlovat výrazně upadá. Kdo zbytečně motor v Corse vytáčí, dělá chybu. Jednak auto ztrácí dynamiku, a potom se také zbytečně zvyšuje spotřeba. Čím víc se motor točí, tím víc paliva spotřebuje. Maximální otáčky sice leží u hranice 5300, ale vytáčet motor až tam nemá příliš smysl.

Klepněte pro větší obrázek

Nejlepší zkušenost máme právě s otáčkami v rozmezí kolem 2500. Testovaný vůz byl vybaven pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, jiná se s tímto motorem nedodává. Poloautomatická s názvem Easytronic nebo plně automatická jsou k dispozici jen s menšími zážehovými motory do objemu 1,4 l. Přes velký točivý moment je třeba řadicí páku často využívat. Pojem velký je totiž relativní a třináctistovka má své hranice.

Ideální do města

Dává je pocítit hlavně při jízdě po městě, kde rychlost kolísá a potom ve stoupání. Po rozjezdu je třeba velmi brzy přeřadit na dvojku, jednička se vytáčí rychle a abychom se nedostali za hranici efektivního pásma otáček, musíme reagovat. I druhý rychlostní stupeň má dostatek síly, aby z nízkých otáček vůz dále zrychlil. Pokud ovšem jedeme se zatíženým vozem, všechny procesy se očividně zpomalují.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Projekční čočky ve světlometech se stávají samozřejmostí
i u automobilů nižších kategorií  --- Musíme počítat s tím,
že vzadu je místa poskrovnu

Orientačně jsme samozřejmě měřili zrychlení a největší rychlost a byli zvědaví, jak si nejmenší turbodiesel z Rüsselsheimu povede. Z nuly na 100 km/h se nám podařilo rozjet za 14,7 s a největší rychlosti jsme dosáhli 157 km/h. Poslední třetina akcelerace, tedy od rychlosti přes 100 km/h a výše, už jde velmi pomalu. Udržet ale stálou rychlost nedělá motoru potíž. Na rovině stačí lehce držet pedál plynu a Corsa jede stále stejně rychle.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ze všech současných motorů Opelů by měl být ten nejnovější také nejúspornější. Technické parametry udávají ve městě spotřebu 5,7 l/100 km a mimo město dokonce jen 3,8. Praxe ukázala, že i ve městě se opravdu dá jezdit velmi úsporně, zhruba za šest a půl litru nafty. Mimo město je hranice pod čtyři litry jen ryze teoretická, ale do pěti litrů se vejde Corsa s velkou rezervou. Celkově jsme tak dosáhli průměrné spotřeby 5,3 l nafty na 100 km.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 je Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Malý diesel, parametry, dynamika, chování
  2. Výbava, rozměry, jízdní vlastnosti, parametry, ceny
Za volantem Škody Octavia RS Combi 2.0 TSI: Kabel nechte Bruselu, berte tuhle!

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TSI

Vyzkoušeli jsme Škodu Octavia RS. Tu správnou Škodu Octavia RS. A tady je pár důvodů, proč byste se měli zajímat právě o verzi, o které si dnes budeme povídat.

včera | Jan Mička | 63 příspěvků
Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

3.  12.  2020 | Jan Mička | 105 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků