Opel Astra versus Mazda 3 a Volkswagen Golf

Souboj Mazdy 3, Volkswagenu Golf a Opelu Astra vrcholí: Astra má konečně české ceny, takže jsme mohli u těchto tří vozů srovnat základní a příplatkovou výbavu, konkrétně s motory 1.6 o výkonech od 75 do 77 kW. Kdo je vítězem?
Opel Astra versus Mazda 3 a Volkswagen Golf

Včera jsme zveřejnili kompletní ceník nového Opelu Astra včetně veškeré standardní a příplatkové výbavy. Okamžitě se nabízí srovnání se dvěma dalšími poměrně novými vozy na českém trhu: Mazdou 3, která se začala prodávat v závěru loňského roku, a Volkswagenem Golf, který přišel na trh koncem února. Srovnal jsem proto základní verze s motory 1.6, které budou patřit mezi nejžádanější; u Golfu jsem vybral slabší verzi (75 kW), která se výkonově více blíží Astře a Mazdě 3 (77 kW). Cenové srovnání motorizace 1.6 FSI by dopadlo výrazně jinak, protože je dražší o necelých 50 tisíc.

Tip: Přečtěte si megatesty Mazdy 3 1.6 Touring a Volkswagenu Golf 1.4 Trendline. Stáhněte si plakáty všech srovnávaných vozů. Srovnání všech vozů nižší střední třídy (ještě se starou Astrou).

Srovnávací tabulka

V následující tabulce jsou srovnány základní parametry vozů, jejich motorů a výbavy. Je patrné, že rozměry, vnitřní prostor a objem zavazadlového prostoru jsou téměř totožné, výkonové parametry motorů se také moc neliší, mazda vede dynamikou, opel zase spotřebou, volkswagen je někde mezi. Do přehledu výbav jsem vybral ty prvky, o nichž si myslím, že jsou důležité a neměly by v dobře vybaveném automobilu chybět. Nikomu ale nebráním, aby si postavil vlastní seznam a srovnával jen to, co považuje za důležité. Proto berte tabulku a doprovodný text pouze jako orientační.

Srovnání Golf 1.6 Astra 1.6 16V Mazda 1.6 16V
Základní parametry
Délka (mm) 4204 4249 4420
Šířka (mm) 1759 1753 1755
Výška (mm) 1485 1460 1465
Rozvor (mm) 2578 2614 2640
Hmotnost min./max. (kg) 1173-1348 1265 1185
Kola/pneumatiky 195/65 R15, ocelová 195/65 R15, ocelová 195/65 R15, ocelová
Zavazadlový prostor (l) 350/1305 350/1270 360/635
Palivová nádrž (l) 55 52 55
Motor
Objem ccm 1595 1598 1598
Druh motoru zážehový zážehový zážehový
Válců/ventilů 4/2 4/4 4/4
Výkon (kW)/otáčky 75/5600 77/6000 77/6000
Točivý moment (N.m)/otáčky 148/3800 150/3900 145/4000
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/5 manuální/5
Poháněná kola přední přední přední
Brzdy vpředu kotoučové kotoučové kotoučové
Brzdy vzadu kotoučové kotoučové kotoučové
Max. rychlost (km/h) 184 185 182
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,4 12,3 11
Palivo natural 95 natural 95 natural 95
Spotřeba (l/100 km) 10/5,8/7,4 8,5/5,5/6,3 9,3/6/7,2
Výbava Trendline Essentia Comfort
Posilovač řízení
Přední okna v elektrice
Zadní okna v elektrice 11 500 - ***
Zrcátka v elektrice
Dálkově ovládání centrálu
Alarm 6 700 11 000 10 300
Loketní opěrka vpředu 6 300 5 000
Palubní počítač 5 300 8 000 - ***
Tempomat 12 200 10 000 -
Bi-xenonové světlomety 32 900 - *** - ***
Klimatizace (A/M/PA) 41 600 (PA) ** 36 000 (M) 30 000 (M)
Autorádio
Airbag řidiče
Airbag spolujezdce
Boční airbagy
Okenní/hlavové airbagy 12 500
ABS
ASR součást ESP - ***
Stabilizační systém (ESP) 22 100 25 000 - ***
Přední mlhovky 5 600 5 500 9 510
Parkovací asistent 15 400 10 000 -
Metalíza 14 300 13 000 10 980
Základní cena 509 000 * 479 900 459 900
Cena vč. příplatkové výbavy 664 700 ** 627 400 520 690

Poznámky:

* Cena pětidveřového modelu; za druhou dvojici dveří se u Golfu připlácí 28 000 Kč
** Poloautomatická klimatizace je do konce června zdarma, skutečná cena tedy činí 623 100 Kč
*** Tyto prvky výbavy jsou dostupné jen u vyšších verzí

Nejlevnější je mazda, nejdražší opel

Z tabulky je vidět, že jediný Golf nabízí kompletní příplatkovou výbavu, která je navíc dostupná už v základní verzi. Oproti tomu u Astry si můžete za bi-xenony připlatit až od vyšší výbavy a nejhůře je na tom Mazda 3, která prakticky žádnou příplatkovou výbavu nenabízí. Jedinou volbou, jak si pořídit palubní počítač, automatickou klimatizaci či xenonové světlomety, je koupě vyšší verze. Pokud vezmu v úvahu verzi Touring, která má ve standardu automatickou klimatizaci, palubní počítač, mlhové světlomety a započítal příplatkovou výbavu uvedenou v tabulce, vychází mi výsledná cena 571 180 Kč. V ní ale není započítán parkovací asistent a tempomat, které Mazda ve trojce vůbec nenabízí, a xenony, které má až výbava Sport.

Pokud vezmu základní výbavu Golfu a doplním ji o prvky, které má ve standardu Mazda 3 a Opel Astra, připočtu k základní ceně pouze 6 300 Kč za loketní opěrku vpředu. Cena pak vychází na 515 300 Kč. U Mazdy 3 připočtu 30 000 za klimatizaci, kterou má Golf do konce června v základní výbavě; vychází mi 489 900 Kč; chybí ale zadní okna v elektrice. U Astry je nutné dorovnat výbavu loketní opěrkou (5 000 Kč), okenními airbagy (12 500 Kč), klimatizací (36 000 Kč) a zadními okny v elektrice (11 500 Kč). Cena pak činí 544 900 Kč. Z toho jasně vyplývá, že nejnižší cenu má Mazda 3, Golf stojí přesně uprostřed a Astra je nejdražší. Pokud by ale u Golfu nebyla klimatizace zdarma, stál by o 41 600 Kč více a octnul by se s cenou 556 900 Kč v čele pelotonu.

Poznámka: Je jasné, že toto srovnání v mnohých ohledech pokulhává, protože nebere v potaz vnitřní prostor, jízdní vlastnosti či pohodlí v interiéru. Stejně tak se špatně srovnávají příplatkové výbavy, když Mazda 3 mnohé prvky za příplatek nenabízí. Nicméně z uvedeného srovnání lze leccos vyčíst; konečný soud nechám na vás, sami se rozhodněte, kterému z vozů dáte přednost.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků