Souboj Mazdy 3, Volkswagenu Golf a Opelu Astra vrcholí: Astra má konečně české ceny, takže jsme mohli u těchto tří vozů srovnat základní a příplatkovou výbavu, konkrétně s motory 1.6 o výkonech od 75 do 77 kW. Kdo je vítězem?
Včera jsme zveřejnili kompletní ceník nového Opelu Astra včetně veškeré standardní a příplatkové výbavy. Okamžitě se nabízí srovnání se dvěma dalšími poměrně novými vozy na českém trhu: Mazdou 3, která se začala prodávat v závěru loňského roku, a Volkswagenem Golf, který přišel na trh koncem února. Srovnal jsem proto základní verze s motory 1.6, které budou patřit mezi nejžádanější; u Golfu jsem vybral slabší verzi (75 kW), která se výkonově více blíží Astře a Mazdě 3 (77 kW). Cenové srovnání motorizace 1.6 FSI by dopadlo výrazně jinak, protože je dražší o necelých 50 tisíc.
Tip: Přečtěte si megatesty Mazdy 3 1.6 Touring a Volkswagenu Golf 1.4 Trendline. Stáhněte si plakáty všech srovnávaných vozů. Srovnání všech vozů nižší střední třídy (ještě se starou Astrou).
Srovnávací tabulka
V následující tabulce jsou srovnány základní parametry vozů, jejich motorů a výbavy. Je patrné, že rozměry, vnitřní prostor a objem zavazadlového prostoru jsou téměř totožné, výkonové parametry motorů se také moc neliší, mazda vede dynamikou, opel zase spotřebou, volkswagen je někde mezi. Do přehledu výbav jsem vybral ty prvky, o nichž si myslím, že jsou důležité a neměly by v dobře vybaveném automobilu chybět. Nikomu ale nebráním, aby si postavil vlastní seznam a srovnával jen to, co považuje za důležité. Proto berte tabulku a doprovodný text pouze jako orientační.
Srovnání |
Golf 1.6 |
Astra 1.6 16V |
Mazda 1.6 16V |
Základní parametry |
Délka (mm) |
4204 |
4249 |
4420 |
Šířka (mm) |
1759 |
1753 |
1755 |
Výška (mm) |
1485 |
1460 |
1465 |
Rozvor (mm) |
2578 |
2614 |
2640 |
Hmotnost min./max. (kg) |
1173-1348 |
1265 |
1185 |
Kola/pneumatiky |
195/65 R15, ocelová |
195/65 R15, ocelová |
195/65 R15, ocelová |
Zavazadlový prostor (l) |
350/1305 |
350/1270 |
360/635 |
Palivová nádrž (l) |
55 |
52 |
55 |
Motor |
Objem ccm |
1595 |
1598 |
1598 |
Druh motoru |
zážehový |
zážehový |
zážehový |
Válců/ventilů |
4/2 |
4/4 |
4/4 |
Výkon (kW)/otáčky |
75/5600 |
77/6000 |
77/6000 |
Točivý moment (N.m)/otáčky |
148/3800 |
150/3900 |
145/4000 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
přední |
Brzdy vpředu |
kotoučové |
kotoučové |
kotoučové |
Brzdy vzadu |
kotoučové |
kotoučové |
kotoučové |
Max. rychlost (km/h) |
184 |
185 |
182 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11,4 |
12,3 |
11 |
Palivo |
natural 95 |
natural 95 |
natural 95 |
Spotřeba (l/100 km) |
10/5,8/7,4 |
8,5/5,5/6,3 |
9,3/6/7,2 |
Výbava |
Trendline |
Essentia |
Comfort |
Posilovač řízení |
● |
● |
● |
Přední okna v elektrice |
● |
● |
● |
Zadní okna v elektrice |
● |
11 500 |
- *** |
Zrcátka v elektrice |
● |
● |
● |
Dálkově ovládání centrálu |
● |
● |
● |
Alarm |
6 700 |
11 000 |
10 300 |
Loketní opěrka vpředu |
6 300 |
5 000 |
● |
Palubní počítač |
5 300 |
8 000 |
- *** |
Tempomat |
12 200 |
10 000 |
- |
Bi-xenonové světlomety |
32 900 |
- *** |
- *** |
Klimatizace (A/M/PA) |
41 600 (PA) ** |
36 000 (M) |
30 000 (M) |
Autorádio |
● |
● |
● |
Airbag řidiče |
● |
● |
● |
Airbag spolujezdce |
● |
● |
● |
Boční airbagy |
● |
● |
● |
Okenní/hlavové airbagy |
● |
12 500 |
● |
ABS |
● |
● |
● |
ASR |
● |
součást ESP |
- *** |
Stabilizační systém (ESP) |
22 100 |
25 000 |
- *** |
Přední mlhovky |
5 600 |
5 500 |
9 510 |
Parkovací asistent |
15 400 |
10 000 |
- |
Metalíza |
14 300 |
13 000 |
10 980 |
Základní cena |
509 000 * |
479 900 |
459 900 |
Cena vč. příplatkové výbavy |
664 700 ** |
627 400 |
520 690 |
Poznámky:
* Cena pětidveřového modelu; za druhou dvojici dveří se u Golfu připlácí 28 000 Kč
** Poloautomatická klimatizace je do konce června zdarma, skutečná cena tedy činí 623 100 Kč
*** Tyto prvky výbavy jsou dostupné jen u vyšších verzí
Nejlevnější je mazda, nejdražší opel
Z tabulky je vidět, že jediný Golf nabízí kompletní příplatkovou výbavu, která je navíc dostupná už v základní verzi. Oproti tomu u Astry si můžete za bi-xenony připlatit až od vyšší výbavy a nejhůře je na tom Mazda 3, která prakticky žádnou příplatkovou výbavu nenabízí. Jedinou volbou, jak si pořídit palubní počítač, automatickou klimatizaci či xenonové světlomety, je koupě vyšší verze. Pokud vezmu v úvahu verzi Touring, která má ve standardu automatickou klimatizaci, palubní počítač, mlhové světlomety a započítal příplatkovou výbavu uvedenou v tabulce, vychází mi výsledná cena 571 180 Kč. V ní ale není započítán parkovací asistent a tempomat, které Mazda ve trojce vůbec nenabízí, a xenony, které má až výbava Sport.
Pokud vezmu základní výbavu Golfu a doplním ji o prvky, které má ve standardu Mazda 3 a Opel Astra, připočtu k základní ceně pouze 6 300 Kč za loketní opěrku vpředu. Cena pak vychází na 515 300 Kč. U Mazdy 3 připočtu 30 000 za klimatizaci, kterou má Golf do konce června v základní výbavě; vychází mi 489 900 Kč; chybí ale zadní okna v elektrice. U Astry je nutné dorovnat výbavu loketní opěrkou (5 000 Kč), okenními airbagy (12 500 Kč), klimatizací (36 000 Kč) a zadními okny v elektrice (11 500 Kč). Cena pak činí 544 900 Kč. Z toho jasně vyplývá, že nejnižší cenu má Mazda 3, Golf stojí přesně uprostřed a Astra je nejdražší. Pokud by ale u Golfu nebyla klimatizace zdarma, stál by o 41 600 Kč více a octnul by se s cenou 556 900 Kč v čele pelotonu.
Poznámka: Je jasné, že toto srovnání v mnohých ohledech pokulhává, protože nebere v potaz vnitřní prostor, jízdní vlastnosti či pohodlí v interiéru. Stejně tak se špatně srovnávají příplatkové výbavy, když Mazda 3 mnohé prvky za příplatek nenabízí. Nicméně z uvedeného srovnání lze leccos vyčíst; konečný soud nechám na vás, sami se rozhodněte, kterému z vozů dáte přednost.