Opel Astra GTC: první jízdní dojmy

Design nemá chybu, podvozek je výborný, na danou kategorii nabídne tahle novinka spoustu prostoru a nejsilnější motor v nabídce disponuje výkonem 180 koní. Představujeme vám nový Opel Astra GTC.
Seznam kapitol
  1. Tak trochu jiný vůz, Překvapení uvnitř, Motorizace: 100 – 180 koní
  2. Podvozek v hlavní roli, Již od…, Technická data
  3. Fotogalerie

Německá automobilka má zase o kousek bohatší nabídku. Po klasické pětidveřové Astře a jejím praktičtějším provedení Sports Tourer (česky řečeno kombík) se dostalo ke slovu také dynamicky tvarované třídveřové GTC. Na co se případní zájemci mohou těšit?

Opel si dal v případě nejnovější třídveřové Astry opravdu záležet. Už dlouho dopředu představitelé automobilky avizovali, že nejde pouze o verzi, která má o jeden pár dveří méně, ale že se jedná o jiný model. Jak už to tak chodí, pravda není tak jednoznačná, nicméně faktem zůstává, že GTC oproti klasickému modelu Astra dostalo změn více než dost.

Tak trochu jiný vůz

Vše samozřejmě začíná designem karoserie. Ta dostala tři základní prvky. Řeč je o dynamicky se svažující střeše, prolisu na bocích známém z Insignie a speciálně pro GTC také linky, která se táhne od kliky dveří až k zadním světlometům. No, upřímně řečeno, design nemá cenu moc rozebírat, beztak si na něj nejlépe udělá názor každý sám. Mě osobně se Astra líbí, i když mi trochu připomíná Mégane Coupé (který se mi taktéž velmi líbí). Ale zpět k těm podstatnějším záležitostem.

GTC je zaměřeno na sportovnější řidiče a tomu odpovídají také následující fakta. Rozvor náprav narostl o deset milimetrů, rozchod předních kol byl zvětšen o 40 mm, rozchod těch zadních o 30 mm. Navíc je Astra GTC nižší o 15 mm, a když už jsme u té techniky, nesmím zapomenout na přední nápravu se zavěšením HiPer Strut. Ano, je to to stejné řešení, jaké automobilka použila u Insignie OPC, což samo o sobě ledasco napovídá.

Překvapení uvnitř

Interiér se na rozdíl od vnějších tvarů karoserie příliš v porovnání s pětidveřovým provedením neliší. Známý přístrojový štít nebo známý středový panel doplňují sedadla s výborným bočním vedením. I když to bude u třídveřového hatchbacku (nebo chcete-li kupé) znít divně, důležité věci najdeme vzadu. Astra GTC si totiž připravila jedno velké překvapení. Už během prezentace se Opel chlubil tím, kolik jeho novinka nabízí místa na zadních sedadlech a kolik toho odveze v zavazadelníku. Tohle jsem prostě musel vyzkoušet.

Test Opel Astra 1,4 Turbo: hbitý a dostupný

Test Opel Astra 1,4 Turbo: hbitý a dostupný

Automobilky mají obecně velmi často tendenci přehánět, ale v tomto případě to neplatí. Opel jednoduše mluví pravdu. Ani vyšší postavy vzadu vyloženě trpět nebudou. Osobně měřím něco málo přes 180 centimetrů a místa pro nohy i hlavu jsem měl akorát. Vzhledem k tvarům střechy mě opravdu překvapilo, že se ji uvnitř hlavou nedotýkám. Zavazadelník pojem 380 litrů, což je ještě o deset litrů více, než co zvládne klasická Astra. Samozřejmě se musíte připravit na úzký vstupní otvor a vysoký práh. To ovšem k těmto automobilům patří.

Motorizace: 100 – 180 koní

Opel Astra GTC můžete kombinovat s celou řadou motorů. Základ obstarává atmosféricky plněná jedna-čtyřka o výkonu 100 koní, pokračujeme přes jedna-osmičku (140 k), 1.4 Turbo (140 k) a vrcholem je 1.6 Turbo disponující maximem 180 koní. Právě posledně jmenovanou jednotku jsem si zvolil k první části testovací trasy.

Přeplňovaný benzinový motor nabídne kromě 180 koní také 230 Nm dostupných v širokém rozsahu otáček (2200 – 5400 ot./min), což jsou sice velmi slibné hodnoty, výsledný projev ale tak úplně neodpovídá papírovým předpokladům. Za všechno může hmotnost dosahující u této verze podle stupně výbavy až na více než 1,6 t. Tento handicap se v reálu projeví zaprvé ne úplně sportovní dynamikou a zadruhé vysokou spotřebou. Ano, Astra GTC 1.6 Turbo umí jezdit velmi svižně, ale je znát, že se motor musí snažit a ve vysokém tempu není problém přesáhnout na spotřebě patnácti a více litrovou hranici.

Napodruhé padla volba na naftový čtyřválec o výkonu 165 koní, který hraji roli vrcholné dieselové motorizace. Pro zájemce je připravena ještě slabší alternativa nabízející 130 koní a začátkem příštího roku přijde ještě jednotka 1.7 CDTi  naladěná na 110 k nebo 130 k. Pro tento motor bude určen také balíček eko-úprav označovaný jako EcoFlex.

S kolegy napříč různými médii jsme se shodli na tom, že naftová Astra GTC zkrátka jezdí lépe než benzinový přeplňovaný čtyřválec, což vesměs všechny překvapilo. Je dobré si uvědomit, že ačkoliv GTC vypadá hodně dynamicky, ne-li přímo sportovně, jde spíše o pěkné univerzální auto a právě roli univerzála dokáže lépe splnit diesel. Také s ním budete dostatečně svižní, ale nebude vás to stát tolik a díky vyššímu maximálnímu točivému momentu, respektive většímu zátahu, vás bude jízda bavit více. Na zvukový projev se neptejte, ani u jednoho motoru nemůže být řeč o tom, že by byl sportovní. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Tak trochu jiný vůz, Překvapení uvnitř, Motorizace: 100 – 180 koní
  2. Podvozek v hlavní roli, Již od…, Technická data
  3. Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků