Opel Astra Classic nepatří do starého železa (test)

Opel Astra Classic nepatří do starého železa (test)

Kapitoly článku:


Nezáludný podvozek

Na rozdíl od motoru mne překvapily jízdní vlastnosti. Od auta se starším datem vzniku jsem očekával zaostalé chování v zatáčkách a nízký jízdní komfort. Ačkoliv nemá Astra Classic stejně jako nová vzadu víceprvkové zavěšení kol, projíždění zatáček zvládá bez problému. Náznaky nedotáčivosti přichází teprve tam, kde už např. stará Octavia nezvládala držet stopu. Dříve se dodávaly pro nejnižší verze 14" kola, která rychlost průjezdu snižovala, dnes má Astra Classic v základu patnáctky, testovaný model navíc za příplatek z lehkých slitin.

Řídit starou Astru byla zkrátka radost, mohl jsem zatáčky doslova řezat, aniž by to auto vyvedlo nějak výrazně z míry – a to jak krátké prudké zákruty, tak táhlé zatáčky ve vysokých rychlostech. Potěšilo mne, že vždy to Astra zvládla bez doprovodného pískání gum či ustřelování zadku. Astru ale dokáží rozhodit prudké vyhýbací manévry za sebou, tzv. losí testy; tam už si tak jistá není. Ale ruku na srdce, jak často něco takového provádíte? Až na tuto drobnost si nebylo prakticky nač stěžovat, pokud počítáte s tím, že vzadu máte vlečená ramena.

Pohodové řízení

Naklánění v zatáčkách není nijak výrazné, rozhodně ne větší, než byste od takto naladěného podvozku očekávali. Naladění tlumičů je totiž tvrdší, což má za následek určité drncání na nerovnostech. Zejména na rozbitých silnicích a městských komunikacích cítíte velmi dobře, co vám projelo „pod zadkem“. Tvrdší naladění ale na druhou stranu neomezuje natolik, abyste si připadali jako v motokáře. Zkrátka je to rozumný kompromis mezi agilitou a pohodlím, spíše směrem k té agilitě. Trochu mne ovšem mrzelo, že i v tak novém voze byly při přejezdu nerovností slyšet z interiéru různé zvuky, slabší z palubky a docela velké rány ze zavazadlového prostoru.

Elektrohydraulický posilovač řízení má proměnný účinek, v malých rychlostech se mi zdál možná až příliš účinný, „přeposilovaný“. Usnadňuje to sice parkování, ale pokud projíždíte prudce zatáčku v malé rychlosti, můžete kvůli velmi snadnému řízení volant přetočit, tedy donutit auto k přetáčivému smyku. Menší účinek by tuto drobnou chybičku eliminoval. Ve větších rychlostech má už posilovač účinek optimální. Celkově lze řízení označit za méně přesné a hůře informující řidiče o tom, co se děje na silnici. Nicméně to v této třídě není nic neobvyklého; zvyknete si rychle.

Řazení je lehce „gumové“, určitě by mohlo být snazší a přesnější. Ve standardu má Astra Classic u všech verzí bubny, nicméně rozhodně nebrzdí špatně. Brzdy nemají sice ostrý nástup, abyste zabrzdili prudčeji, musíte na pedál pořádně šlápnout. ABS lze ale přinutit k práci bez problému i na suché silnici, nemusíte se tedy bát toho, že by brzdová soustava byla nějak „jalová“. Mají ovšem trochu tendenci vadnout, takže pozor při sjíždění prudkých kopců se serpentinami.

 Řazení mohlo být přesnější

Stále dobrá volba

Astra Classic rozhodně nepatří do starého železa. I po nástupu třetí generace se stále prodává, stejně jako se bude prodávat i starší Caravan. Pro mnohé to může být zajímavá možnost, jak přijít k levnějšímu, a přesto stále dobrému autu. Výběr motorů a výbav je sice omezen, ale kdo potřebuje auto pro běžné ježdění, tomu to vadit nebude. Kvalita zpracování je sice horší, motor nemá ten správný kultivovaný zvuk, nicméně stará Astra se dobře řídí, má prostorný interiér a zavazadlový prostor a hlavně docela nízkou cenu.

Srovnal jsem Astry obou generací s motorem 1.6. Do výbavy Classicu jsem doplnil to, co má novinka ve standardu a vychází mi rozdíl cca 70 tisíc; je vhodné poznamenat, že u starouška se doplácí i za tak samozřejmé věci jako je obousměrné nastavení volantu (to se do tabulky nevešlo). Plně vybavená Astra Classic 1.6 (klimatizace, přední okna a zrcátka v el., ABS, čtyři airbagy, CD přehrávač) přijde na cca 435 tisíc, 15" litá kola stojí dalších dvacet. Testovaný model měl celkem příplatkovou výbavu za 113 800 Kč, celkem tedy stál 460 700 Kč. Jen dodávám, že Volkswagen Golf s motorem 1.6 75 kW můžete pořídit za 481 tisíc. Nebude mít sice litá kola a druhou řadu dveří, ale i tak je to nabídka, o které se dá uvažovat.

Plusy:

  • nezáludné jízdní vlastnosti
  • dostatek místa
  • zajímavá cena

Minusy:

  • méně kvalitní zpracování
  • nízko uložené sedáky vzadu
  • hlučnější motor ve vyšších otáčkách

Parametry

  • Opel Astra Classic
  • Rozměry: 4 110 x 1 709 x 1 425 mm
  • Rozvor: 2 606 mm
  • Hmotnost: 1 100 kg
  • Zavazadlový prostor: 370/1 180 l
  • Motor: 1.6 16V Ecotec, 74 kW/6 000 ot., 150 Nm/3 200 ot.
  • Zrychlení na 100 km/h: 11,5 s
  • Max. rychlost: 188 km/h
  • Spotřeba: 9,6/5,6/7,1 l/100 km
  • Palivová nádrž: 52 l
  • Kola: 195/60 R15, litá
  • Základní cena: 346 900 Kč
  • Cena testovaného vozu: 460 700 Kč

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud