Kapitoly článku:
- Krátce z historie, design, pohled do interiéru
- Přístroje, posez za volantem, místo vzadu
- Zavazadlový prostor, motor, dynamika, spotřeba
- Jízdní vlastnosti, odpružení, řízení, řazení, parametry
- Srovnání staré a nové Astry, kompletní přehled výbavy
- Fotogalerie (všechny snímky)
Ó, to je místa
Docela mne potěšil zavazadlový prostor se svými 370 litry, což patří k největším hodnotám ve třídě, pokud se bavíme o hatchbacku. Pod dnem se skrývá plnohodnotné ocelové kolo, což rozhodně nebývá pravidlem (např. nový Golf a Mazda 3 mají jen dojezdové). Oproti nové Astře má stará o 20 l více prostoru, v praxi ale rozdíl moc nepoznáte. Zavazadelník je dobře využitelný, pokud chcete více prostoru, můžete velmi jednoduchým úkonem sklopit zadní sedačky (1 180 l; nová Astra 1 270 l). Páté dveře se vyklápí dostatečně vysoko, nakládací hrana není výše než u konkurence. Kufr lze otevřít i klíčem, není nutné otvírat dálkovým ovládáním celé auto.
Zavazadlový prostor patří k nadprůměru třídy --- Výklopné dveře se otvírají dostatečně vysoko
Trojúhleník je dobře schován pod horní hranou zavazadlového prostoru --- Astra má plnohodnotné rezervní kolo
Starší Ecotec
Pod kapotou testovaného modelu se nacházel motor staršího data výroby, 1.6 16V Ecotec s výkonem 74 kW, který byl v nové Astře nahrazen další generací, motorem 1.6 Twinport se zvýšeným výkonem (77 kW) a sníženou spotřebou. Zatímco starší agregát má udávanou spotřebu 9,6/5,6/7,1 l/100 km, nový Twinport se chlubí 8,5 litry ve městě, 5,5 l mimo město a 6,6 l ve městě. Podobně byl vylepšen i motor 1.4 l; maximální výkon zůstal stejný (66 kW), ale spotřeba klesla na 8,2/5,2/6,3 l/100 km; starší Ecotec v Astře Classic se „chlubí“ spotřebou 9,7/5,8/7,2 l/100 km.
Tisková zpráva k technologii Twinport uvádí: „Technologie Twinport je aplikována na standardní čtyřventilový rozvod motorů Ecotec. Její hlavní předností je, že redukuje jednu ze zásadních slabin zážehových motorů, kterou jsou tzv. škrticí ztráty. K úsporám motorů s technologií Twinport vede použití variabilního sacího potrubí v kombinaci s vysokým využitím recirkulovaných výfukových plynů. V režimu částečného zatížení motoru se do sacího potrubí více než 25 procent výfukových plynů.“
Pod kapotou se nachází ještě „starý“ Ecotec 1.6 74 kW
Průměrná dynamika
Starší verze jedna-šestky mne v podstatě ničím nepřekvapila. Pod dvěma tisíci otáčkami se nic moc neděje, pak se motor začíná probouzet k životu, po překročení 2 500 ot. už začíná docela dobře akcelerovat. Nejlépe se cítí za hranicí třech tisíc, motorický projev je tedy stejný jako u podobných motorů v Octavii, Golfu, Focusu apod. Do 3000 otáček je hlučnost na docela nízké úrovni, pak začíná rapidně růst. Když se otáčkoměr dostává ke čtyřce, přidá se k hluku trochu basový projev, hluboké hučení. Vzhledem k tomu, že čtyři tisíce točí motor na pětku ve 140 km/h, nebude se vám zvuk motoru na dálnici moc líbit. Ten hluboký, do hlavy se dostávající zvuk, mizí při dosažení pěti tisíc otáček, zde je slyšet už jen klasický ryk.
Motor nemá příliš kultivovaný zvuk, těžko se to popisuje; nejvíce mi připomněl jedna-šestku ve Focusu či Fiestě. Oproti špičkově odladěným japoncům je to skutečně velký rozdíl. Ovšem až na hluk nemám k motoru žádné výhrady, dobře se vytáčí, jednotlivé stupně převodovky mají běžné odstupňování, převody nejsou ani lehké, ani těžké, zkrátka ideál. Auto není problém rozjet na 180 km/h, dál už to jde hůře. Na dálnici jsem motor ale dostal i k 200km/h hranici (dle tachometru). Oproti nové Astře, která je těžší než Classic II, má vůz udávané zrychlení 11,5 s; Astra třetí generace zrychlí na stovku za 12,3 s.
Převody:
- 40: 2 - 2700; 3 - 1800
- 60: 2 - 4050; 3 - 2700; 4 - 2150
- 80: 2 - 5400; 3 - 3600; 4 - 2900; 5 - 2300
- 100: 3 - 4500; 4 - 3650; 5 - 2900
- 120: 3 - 5400; 4 - 4350; 5 - 3500
- 140: 4 - 5100; 5 - 4100
- 160: 4 - 5800; 5 - 4650
- 180: 5 - 5250
- 200: 5 - 5800
Pružnost:
- 60-100 km/h, 4. st.: 10 s
- 80-120 km/h, 5. st.: 14,6 s
Docela žere
Vzhledem k tomu, že v testovaném voze chyběl palubní počítač, nebylo možné odečítat spotřeby benzínu v různých situacích. Bohužel v ceníku příplatkové výbavy palubní počítač zcela chybí, stejně jako další prvky, které Astra v době běžného prodeje měla běžně k dispozici jako ESP či xenony. Podle toho, jak ubíhala ručička palivoměru a dosazením do vzorce s 52litrovou nádrží vycházela spotřeba devět litrů na sto. Na tomto vysokém čísle se podepsala jízda po dálnici, ve městě a po rychlostních komunikacích. Věřím tomu, že jízda lehkou nohou mimo město by spotřebu srazila blíže k údajům, které udává výrobce. V okamžiku testu již měl vůz najeto 3 500 km, takže vyšší spotřebu nelze omluvit syrovostí agregátu.