Opel Astra 1,6i 16V: solidní standard (test ojetiny)

Opel Astra s interním označením G nezískal renomé tak precizního vozu jako VW Golf nebo osobitého a na silnici sebejistého auta Ford Focus, přesto jde o jednu z nejvyhledávanějších ojetin u nás. V současné době lze na trhu s ojetými vozy narazit na velké množství aut tohoto typu, která jsou ve slušném stavu a za dobré peníze. Vyzkoušeli jsme jedno z nich.
Opel Astra 1,6i 16V: solidní standard (test ojetiny)
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Trocha historie, Exteriér, Interiér, Jízdní dojmy
  2. Použité technologie, Bezpečnost, Zhodnoceni, Pohledy odborníků

Solidní zpracování, prostorná karosérie, spolehlivost. To jsou zřejmě nejvýznamnější důvody, proč jsou Astry řady G ve flotilách řady firem a půjčoven. Astra úplně nové generace se představila v roce 1998, kdy nahradila předchozí „kulatý model“. Ten poté dostal přídomek Classic, jeho výroba byla přesunuta do Polska a probíhala souběžně s modelem G. Obdobná situace se opakovala ve chvíli, kdy byla na trh uvedena současná generace Astry. Astra G Classic se vyráběla rovněž v Polsku, kde však podle jistých zdrojů poněkud utrpěla kvalita výroby.

Roku 2000 slavila německá automobilka Adam Opel AG, filiálka amerického koncernu General Motors, stoleté výročí výroby automobilů. V modelovém roce 2000, tedy od poloviny roku 1999, se proto všechny osobní vozy Opel prodávaly také ve speciální jubilejní sérii „100“. Z ní pocházel také bílý sedan, který prošel naším testem.

Základní specifikace testovaného vozu:

Opel Astra 1,6i 16V
Cena: 159 000 Kč
Rok výroby: 1999
Najeto: 90 000 km
Výbava: 4x airbag, ABS, elektrické ovládání předních oken a zpětných zrcátek, dálkové centrální zamykání, posilovač řízení, al. kola, orig. rádio a repro Další záznamy: 1. majitel, nové v ČR, servisní knížka

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Historie Astry G

Astra G byla k dostání jako tří či pětidvéřový hatchback, pětidvéřové kombi nebo jako čtyřdvéřový sedan (na snímcích). K těmto verzím můžeme připočíst i omezenou sérii dvoudvéřových kabrioletů a kupé. Sedan se vyznačuje důstojnými proporcemi, se svojí délkou 4 252 mm je delší než hatchbacky a jen o málo kratší než kombi. Rozvor náprav 2 606 mm patří mezi nejdelší ve třídě. Z toho těží zejména směrová stabilita a prostor pro cestující vzadu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Všechny Astry, prodané u nás, byly vybaveny předními mlhovkami (stejně jako Fordy Focus), podle čehož můžete na první pohled rozeznat vůz dovezený ze zahraničí, který jimi nemusí být vybaven. V roce 1999 se Astry prodávaly v cenách od 399 900 Kč (3dv. 1,4i) do 614 900 Kč (4dv. 1,8i Elegance). Model „100“ vycházel z výbavového stupně Comfort. K jeho slušné výbavě, zahrnující ABS, čtyři airbagy, centrální zamykání na dálku či elektrické ovládání předních oken a vyhřívaných zrcátek, přidával model „100“ navíc kůží potažený volant, lepší rádio CAR 400 s ovládáním na volantu a litá kola s ráfky 6J x 15. Zkoušený vůz se prodával jako nový za 494 900 Kč.

Klasický vzhled

Kombinace bílé barvy (typické pro firemní vozy), karosérie sedan a poměrně rozsáhlé výbavy je poněkud neobvyklá. Nárazníky i zpětná zrcátka jsou lakovány v barvě vozu. Jednoduché linie Astry napomáhají k tomu, že vzhledově vypadá i po sedmi letech přijatelně. Potkávací světla hlavních světlometů mají dobrou účinnost, paraboly dálkových světel, umístěné „uvnitř“, po stranách masky chladiče, však nikoliv. Ani rozvržení světla není v jejich případě optimální. U zkoušeného vozu byla navíc světla neseřízena, svítila příliš vysoko, takže vyžadovala, aby byla stále „sklopena“ na stupeň 2 až 3. Hliníková pětipaprsková kola vozu sluší, boky karosérie i záď jasně odkazují na příslušnost do rodiny Vectry. Astra G je střízlivá, ale elegantní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér

Přístup ke všem sedadlům je dobrý, dveře jsou rozměrné, otevírají se ve velkém úhlu a mají dvě aretace. Víko kufru je lehké a účinně podporováno plynovými vzpěrami, jeho jednoduché závěsy však výrazně zasahují do zavazadlového prostoru. Víko sahá až do výřezu v zadním nárazníku, nákladová hrana je však přesto poměrně vysoko. Objem zavazadelníku lze zvětšovat sklápěním zadních sedadel, pod loketní opěrkou je víko, jímž lze i při vztyčené poloze opěradel do interiéru protáhnout delší předměty, např. lyže.

Klepněte pro větší obrázek
Pod loketní opěrou zadních sedadel lze do interiéru z kufru protáhnout delší tenké předměty.

Za volantem se řidič cítí dobře. Tmavé materiály a jednoduché látkové čalounění sice působí chladně, zpracování je však velmi dobré. Díky tomu na nerovnostech neobtěžují posádku pazvuky. Sedadla by snesla výraznější anatomické tvarování i delší sedáky. Výškově je stavitelné sedadlo řidiče i kůží potažený volant, který po stranách krytu airbagu nese praktické spínače dálkového ovládání rádia. Ergonomii rozmístění ovládacích prvku nelze nic vytknout, jen to nešťastné zapínání vnitřního osvětlení povytažením ovladače vnějšího osvětlení…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Také na zadních sedadlech je relativně dost místa ve všech směrech, cestující zde mají navíc k dispozici stropní svítilny nad dveřmi.

Klepněte pro větší obrázek

Nad středovým panelem se nachází displej informačního systému (za příplatek mohl být doplněn palubním počítačem). Zobrazuje údaje o vnější teplotě, času a datu, při zapnutém rádiu pak i o jeho frekvenci. Podsvícení přístrojů běložlutým světlem působí již zastarale.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Navazující zakulacené výdechy ventilace odkazují na Astru předchozí generace a do hranatého interiéru Astry G jaksi nepatří. Kódované autorádio odpovídá svojí kvalitou úrovni podobných systémů, dodávaných přímo výrobci automobilů. Ovládání ventilace je jednoduché a přehledné, účinek topení by však mohl být větší. Kdyby měl vůz klimatizaci (za příplatek 44 600 Kč), nechybělo by ve výbavě zkoušené Astry již nic důležitého. Centrální zamykání je dálkově ovládáno dvěma tlačítky na mohutném klíči. Jejich mačkání však vyžaduje příliš mnoho síly a přesnosti.

Klepněte pro větší obrázek
Objemná schránka před spolujezdcem má dvě patra, osvětlení a víko s prohlubněmi pro nápoje a aretací ve dvou polohách.

Za volantem

Motor je opravdu kvalitně odhlučněn a do interiéru jeho hluk začíná výrazněji pronikat teprve nad 3 000 ot./min. Je dostatečně pružný a poměrně lehkému vozu poskytuje velmi dobrou dynamiku. Řízení je přesné a má přiměřeně strmý převod. Při rychlejší jízdě by však vyžadovalo výraznější centrování ve středové poloze. Jízdní komfort je na dobré úrovni, ruší však hlavně hluk od pneumatik. Menší nerovnosti filtruje zavěšení kol do karosérie pouze v podobě akustické, bez vibrací, odpružení je tuhé, ale karosérie se v zatáčkách více naklání. Stabilita je však dobrá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Největším neduhem Astry G je její řazení (podobně jako u většiny Opelů z konce devadesátých let). Je nepřesné, některé stupně musí řidič vyloženě hledat (plete se hlavně jednička s trojkou), dráhy jsou rovněž nepřiměřeně dlouhé. Řazení zpátečky přes pojistný kroužek pod hlavicí vyžaduje velkou dávku trpělivosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Brzdy jsou na rozdíl od Aster bez ABS účinné a brzdový pedál nevyžaduje velkou sílu. Spojka naznačovala, že konec její životnosti nebude nejdále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Trocha historie, Exteriér, Interiér, Jízdní dojmy
  2. Použité technologie, Bezpečnost, Zhodnoceni, Pohledy odborníků
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků