Nový Opel Astra má být po všech stránkách lepší než předchozí generace. Především je ale novinka o poznání lehčí, což by mělo hrát do karet dynamice. Vyzkoušeli jsme, jak velký elán má vrcholná naftová motorizace v praxi.
Nová generace Opelu Astra si odbyla svou premiéru na autosalonu ve Frankfurtu, přičemž pro automobilku samotnou jde o velmi důležitou novinku. Opel totiž podle oficiálních prohlášení vzal čistý papír a od základu postavil zcela nový vůz. Ten představuje začátek nové éry. Ano, i jiné automobilky startují novou éru, stejně jako Volvo, které nás o tom informovalo regulérně celé roky.
Nová Astra tak může překonat odvěkou konkurenci z Wolfsburgu. Předpoklady k tomu má vskutku zajímavé. Je designově povedená, nabízí opravdu velmi bohatou výbavu, je minimálně o 120 kg lehčí a je také prostornější. Tohle všechno si rozebereme velmi brzy v klasickém redakčním testu, protože nový německý hatchback si už našel cestu do naší redakce. V rámci testu jsme pak nemohli vynechat samozřejmě ani měření dynamiky a brzd na letištní ploše.
Konkrétní testovací exemplář přijel ve vrcholné verzi, s kompletní výbavou a s nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou. Pokud chcete u nové Astry diesel, vždy dostanete motor o objemu 1,6 litru. K dispozici jsou tři verze. Ta základní má 70 kW (95 k), silnější alternativu představuje výkon 81 kW (110 k) a vrcholem je 100 kW (136 k). Právě poslední jmenovaný nám uplynulý týden dělal společnost v redakci.
Nová Astra dorazila do testu v „plné palbě“. Ve výbavě bylo snad vše, co tam může být, pod kapotu jsme dostali nejsilnější naftovou šestnáctistovku v nabídce
Zrychlení za oficiálních 9,6 s
Podle oficiálních údajů má nová Astra s nejsilnějším motorem pod kapotou k dispozici výkonové maximum v rozmezí od 3500 do 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 320 Nm (2000-2250 ot./min). Jakkoliv to na nejsilnější diesel v nabídce nevypadá zas až tak slibně, nezapomínejme na nízkou hmotnost. Vždyť i s normovanou zátěží 75 kg váží toto provedení 1360 kg.
Ve finále tak vystačí uvedené údaje podle oficiálních tabulek ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,6 s a maximální rychlost překračuje 200 km/h, tedy přesně řečeno dosahuje na 205 km/h. Pro úplnost ještě dodejme, že testovaný vůz používal šestistupňovou manuální převodovku a postaven byl na sedmnáctipalcových litých kolech obutých do zimních pneumatik ContiWinterContact o rozměru 225/45 R17.
Astra 1.6 CDTI (100 kW) působí dynamicky, ale zhruba od 120 km/h jí začne docházet dech. Motor je ve vysokých otáčkách také celkem hlučný
Pod deset jsme se nedostali
Astra, jakkoliv je celkově laděná na dynamickou jízdu (nebo to tak alespoň vypadá), vám coby řidiči toužícímu po testu nejlepšího možného zrychlení nedá mnoho věcí na výběr. Vlastně můžete jen deaktivovat kontrolu trakce a to je vše. A ani otáčky při ostrém startu nemusíte příliš řešit, protože se při zařazené jedničce stejně nedostanete přes tři tisíce otáček.
Opel Astra: odchylka rychloměru |
Zobrazovaná rychlost |
Rychlost dle Vboxu |
50 km/h |
46,6 km/h |
90 km/h |
85,5 km/h |
130 km/h |
123,6 km/h |
Jak už to tak u manuálních převodovek bývá, na to, abyste se přiblížili k uváděným hodnotám, potřebujete většinou několik cvičných pokusů. Práce se spojkou sice není problém a převodovka samotná je také relativně přesná (mohla by být ale i přesnější), přesto jsme se na slibovaná čísla nedostali. V průměru nejlepších pokusů v každém směru nakonec Astra vykázala hodnotu zrychlení na 100 km/h za 10,4 s. Přesná čísla najdete níže v tabulce.
Opel Astra: akcelerace z místa |
0-50 km/h (s) |
3,61 |
0-100 km/h (s) |
10,37 |
0-130 km/h (s) |
17,34 |
0-150 km/h (s) |
24,91 |
V grafech pak vidíte, kam vrcholná Astra nové generace se svou dynamikou zhruba spadá. Bohužel Golf ani Focus s podobným motorem jsme zatím ještě neměřili, takže nám pro představu musí posloužit jiný vůz. V grafu vidíte porovnání s VW Passat 2.0 TDI (110 kW) s karoserií sedan. Až do zhruba 120 km/h s ním dokáže slabší hatchback držet krok. Kromě nízké hmotnosti jsou důvodem i kratší převody.
Takhle vypadá akcelerace nové Astry 1.6 CDTI (100 kW) z nuly na 150 km/h (červená křivka). Modrá křivka přidává pro zajímavost porovnání s výkonnějším, ale větším VW Passat 2.0 TDI (110 kW)
Během zkoušení dynamiky na letišti naftová šestnáctistovka naznačila kromě zrychlení ještě dvě své hlavní stránky. I když akcelerace střídala brzdění a tak to šlo několikrát dokola, z letiště jsme odjížděli se spotřebou 9,9 l/100 km. Tento motor evidentně nebude mít přehnané nároky na palivo. Zároveň je ale poměrně hlučný a má hrubý chod.
Pocitově je nová Astra velmi svižná, ale co do faktických čísel ani nejsilnější verze žádná raketa není.
Opel Astra: zrychlení |
30-50 km/h (s) |
1,68 |
50-70 km/h (s) |
2,25 |
80-130 km/h (s) |
10,21 |
50-110 km/h na 3° (s) |
8,13 |
80-140 km/h na 4° (s) |
12,44 |
Brzdy ovlivněné pneumatikami?
Nízká hmotnost by měla hrát do karet i brzdám, jenže to se tak docela nepotvrdilo. Když jsme začínali s měřením, byla letištní plocha oschlá jen částečně, takže vůz chvílemi brzdil na suchu, chvílemi na mokru. To se také na brzdné dráze velmi projevilo. Později letiště zcela oschlo, jenže i tak se Astra zařadila spíše do průměru, když ze 150 km/h zastavila na dráze dlouhé téměř 104 m.
Za delší brzdnou dráhu určitě mohou i zimní pneumatiky, jenže například i takové větší a těžší Subaru Levorg rovněž postavené na zimních pneumatikách zvládalo brzdění lépe
Při prudkém zpomalení ze 150 km/h už podle pocitu v prvních chvílích vůz příliš nebrzdí a ani nejsou slyšet zásahy ABS. Až pod 100 km/h zpomalení naroste. Netvrdíme, že Astra brzdí zle, částečnou vinu na ne úplně přesvědčivém výsledku budou mít určitě zimní pneumatiky, nicméně za pozornost stojí porovnání s Levorgem. Ten totiž prošel podobným testem také už na zimních pneumatikách (navíc bylo při jeho testu na zimní pláště skutečně teplo), ještě k tomu je těžší, ale stejně zastavil dříve.
Opel Astra: brzdění |
50-0 km/h (s) |
1,65 |
50-0 km/h (m) |
10,79 |
100-0 km/h (s) |
3,25 |
100-0 km/h (m) |
44,09 |
130-0 km/h (s) |
4,29 |
130-0 km/h (m) |
77,21 |
150-0 km/h (s) |
4,97 |
150-0 km/h (m) |
103,89 |
Tahle skutečnost je zajímavější tím spíš, že pocitově jsou brzdy velmi ostré a mají velmi razantní nástup. To ovšem u testovaného exempláře platilo v rychlostech pod 100 km/h. Ze zmíněných 150 km/h se onen ostrý nástup jaksi nedostavil.
Opel Astra (červená křivka) při brzdění zrovna neukázal kdo ví jak skvělé představení. V prvních chvílích vůz pocitově zpomaluje velmi zvolna. V grafu vidíte pro zajímavost porovnání se Subaru Levorg. To jsme zvolili kvůli tomu, že se při brzdění také muselo vypořádat se zimními pneumatikami
Pro zajímavost přikládáme ještě porovnání brzdění na částečně mokré ploše a na suchu. Už podle grafu je vidět, jak snadno a rychle se s přítomností vody na silnici protáhne brzdná dráha. Po zprůměrování nejlepších pokusů vyšel rozdíl při brzdění ze 150 km/h na osm metrů. Při ostrém brzdění pak nelze úplně přehlédnout jistou nervozitu zádě. Nejde o nic strašného, snadno se s tím vyrovnáte lehkými korekcemi.
A takhle to vypadá, když Opel Astra brzdí ze 100 km/h na zcela suché silnici (v průměru 44,09 m, červená křivka) a na lehce mokrém podkladu (46,08 m, modrá křivka)
Nová Astra je sympaticky vypadající vůz, který opravdu působí významně lehčím dojmem než předchůdce. Nakonec by si ale přece jen vrcholná naftová motorizace asi zasloužila i větší příděl koní a hlavně brzdy by klidně mohly být schopnější.
Na kompletní test se těšte hned po víkendu.