Opel 1.6 SIDI – konečně přímý vstřik pro masy

Před nedávnem Opel představil dvě zcela nové pohonné jednotky. Mají stejný zaokrouhlený zdvihový objem 1,6 litru, ale jinak jsou naprosto odlišné. Jedna spaluje benzín a druhá naftu. Té se budeme věnovat později. Jejich prvním nosičem je kabriolet Cascada.

Nová 1.6 SIDI je zároveň také prvním motorem z nové generace agregátů této značky a potažmo i GM.

Jedná se o zástupce takzvané střední řady zážehových motorů MGE (Middle Gazoline Engine). V budoucnu dorazí ještě menší řada SGE (Small Gazoline Engine) o objemu 1,0 až 1,5 l a také větší LGE (Large Gazoline Engine). V jejím případě se počítá s objemy od dvou do 2,5 litru.

V plánu jsou pouze tří a čtyřválce, víceválcové motory jsou sice skvělé, avšak příliš se nehodí do dnešního obrazu doby, takže se s nimi do budoucna nepočítá.

Pokud se zaměříme na právě uvedenou 1.6 SIDI, tak ta je od začátku nabízena ve dvou výkonových provedeních. Jako základní, pojmenovaná Eco Turbo a výkonnější nazvaná Performance Turbo. Technické řešení obou je ale úplně stejné a v řadě ohledech nekonvenční.

Tím hlavním, čím se obě verze odlišují, je hodnota maximálního plnicího tlaku. Právě z toho důvodu byl u výkonnější verze snížen kompresní poměr z 10,5:1 na 9,5:1.

Rozvody řetězem

Hlavní novinkou motoru je přímé vstřikování benzínu SIDI (Spark Ignitron Direkt Injection). Cílem vývoje nového motoru bylo snížit emise CO2 o 10 procent a zároveň zvýšit točivý moment o 30 procent. Motor je už nyní připraven pro emisní normu Euro6, či americkou LEV2.

Z hlediska údržby zaslouží chválu pohon rozvodů řetězem, s nimiž Opel nemá na rozdíl třeba od PSA či VW žádné problémy.

V této třídě neobvyklá je nabídka dvojice vyvažovacích hřídelů principu Lanchester. To znamená, že rotují přímo v bloku vzájemně v opačném smyslu a poháněny jsou samostatným řetězem umístěným ze strany setrvačníku. Blok motoru je kupodivu litinový zespodu vyztužený hliníkovým rámem klikové skříně (bed plate).

Turbo chlazené vodou

Obě verze mají stejné turbodmychadlo, které se však liší výtlačnou částí. K zajištění maximální životnosti jsou jeho ložiska chlazená kapalinou. Nechybí ani dvoustupňový proměnný zdvih výfukových ventilů, který má zajistit takzvaný Scavenging, tedy vyplachování spalovacích prostor.

Použité přímé vstřikování údajně umí pracovat jak s vrstvenou, tak i homogenní směsí, což je zajímavé. Naprostá většina výrobců motorů přešla už před lety u přímého vstřiku výhradně na homogenní směs. Možná, že tato funkce budou závislá na cílovém trhu. V každém případě si Opel od nové 1.6 SIDI hodně slibuje a snad i právem.

Technické údaje:

motor1,6 SIDI EcoTurbo1,6 SIDI Performance Turbo
rozvod/počet ventilů/pohonDOHC/16VDOHC/16V
zdvihový objem (cm³)15981598
vrtání x zdvih (mm)79,0 x 81,579,0 x 81,5
kompresní poměr (x:1)10,59,5
maximální výkon (kW/min-1)125/4250-6000147/4700-5500
max. točivý mom. (N.m/min-1) 280/1650-4250300/1750-4700 
vyvažovací hřídele ano ano 
přímé vstřikování  ano ano 
max. vstřikovací tlak (bar) 200 200 
emisní norma Euro6 Euro6 
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků