Opel 1.6 SIDI – konečně přímý vstřik pro masy

Před nedávnem Opel představil dvě zcela nové pohonné jednotky. Mají stejný zaokrouhlený zdvihový objem 1,6 litru, ale jinak jsou naprosto odlišné. Jedna spaluje benzín a druhá naftu. Té se budeme věnovat později. Jejich prvním nosičem je kabriolet Cascada.

Nová 1.6 SIDI je zároveň také prvním motorem z nové generace agregátů této značky a potažmo i GM.

Jedná se o zástupce takzvané střední řady zážehových motorů MGE (Middle Gazoline Engine). V budoucnu dorazí ještě menší řada SGE (Small Gazoline Engine) o objemu 1,0 až 1,5 l a také větší LGE (Large Gazoline Engine). V jejím případě se počítá s objemy od dvou do 2,5 litru.

V plánu jsou pouze tří a čtyřválce, víceválcové motory jsou sice skvělé, avšak příliš se nehodí do dnešního obrazu doby, takže se s nimi do budoucna nepočítá.

Pokud se zaměříme na právě uvedenou 1.6 SIDI, tak ta je od začátku nabízena ve dvou výkonových provedeních. Jako základní, pojmenovaná Eco Turbo a výkonnější nazvaná Performance Turbo. Technické řešení obou je ale úplně stejné a v řadě ohledech nekonvenční.

Tím hlavním, čím se obě verze odlišují, je hodnota maximálního plnicího tlaku. Právě z toho důvodu byl u výkonnější verze snížen kompresní poměr z 10,5:1 na 9,5:1.

Rozvody řetězem

Hlavní novinkou motoru je přímé vstřikování benzínu SIDI (Spark Ignitron Direkt Injection). Cílem vývoje nového motoru bylo snížit emise CO2 o 10 procent a zároveň zvýšit točivý moment o 30 procent. Motor je už nyní připraven pro emisní normu Euro6, či americkou LEV2.

Z hlediska údržby zaslouží chválu pohon rozvodů řetězem, s nimiž Opel nemá na rozdíl třeba od PSA či VW žádné problémy.

V této třídě neobvyklá je nabídka dvojice vyvažovacích hřídelů principu Lanchester. To znamená, že rotují přímo v bloku vzájemně v opačném smyslu a poháněny jsou samostatným řetězem umístěným ze strany setrvačníku. Blok motoru je kupodivu litinový zespodu vyztužený hliníkovým rámem klikové skříně (bed plate).

Turbo chlazené vodou

Obě verze mají stejné turbodmychadlo, které se však liší výtlačnou částí. K zajištění maximální životnosti jsou jeho ložiska chlazená kapalinou. Nechybí ani dvoustupňový proměnný zdvih výfukových ventilů, který má zajistit takzvaný Scavenging, tedy vyplachování spalovacích prostor.

Použité přímé vstřikování údajně umí pracovat jak s vrstvenou, tak i homogenní směsí, což je zajímavé. Naprostá většina výrobců motorů přešla už před lety u přímého vstřiku výhradně na homogenní směs. Možná, že tato funkce budou závislá na cílovém trhu. V každém případě si Opel od nové 1.6 SIDI hodně slibuje a snad i právem.

Technické údaje:

motor1,6 SIDI EcoTurbo1,6 SIDI Performance Turbo
rozvod/počet ventilů/pohonDOHC/16VDOHC/16V
zdvihový objem (cm³)15981598
vrtání x zdvih (mm)79,0 x 81,579,0 x 81,5
kompresní poměr (x:1)10,59,5
maximální výkon (kW/min-1)125/4250-6000147/4700-5500
max. točivý mom. (N.m/min-1) 280/1650-4250300/1750-4700 
vyvažovací hřídele ano ano 
přímé vstřikování  ano ano 
max. vstřikovací tlak (bar) 200 200 
emisní norma Euro6 Euro6 
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky