OPEC se nedohodl na zmrazení těžby. Cena benzínu už moc neporoste

Vypadá to, že i v letní sezóně budeme tankovat za méně než 30 korun. Státy OPEC se totiž znovu pohádaly a těžbu neomezí.
OPEC se nedohodl na zmrazení těžby. Cena benzínu už moc neporoste

Představitelé států vyvážejících ropu (OPEC) a Rusko se mimořádně sešli v katarském hlavním městě Dauhá. Jejich jednání ale skončilo na mrtvém bodě a na dalším zmrazení těžby ropy na lednových hodnotách se nedomluvili. Z rozhádaného kartelu OPEC tak budou těžit především motoristé. Benzín ani nafta tak už moc zdražovat nebudou. Se zprávou přišel například web Penize.cz.

Mezi hlavní odpůrce snižování objemu těžby patří především Írán, který si chce udržet svůj podíl na trhu. Kartel OPEC před zhruba dvěma lety nastartoval zvýšení objemů klasické těžby, neboť po jeho ropě klesla poptávka. Například Amerika se naučila s ropou šetřit a je nyní víceméně soběstačná.

Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Získávání ropy tzv. frakováním je ale drahé, takže při cenách ropy pod 60 dolarů za barel nemá moc smyslu. I to je možná důvod, proč OPEC drží cenu níže, aby si zajistil odbyt. Nyní sice cena ropy po nervozitě kvůli jednání kartelu OPEC na začátku roku stoupla, ale už zase začíná klesat. Očekává se, že cena se bude v dalším období stabilně pohybovat pod 50 dolary za barel, spíše někde okolo 40 dolarů.

Stabilní ceny ropy ocení motoristé, kteří budou snad i toto léto tankovat za méně než 30 korun za litr benzínu, nafta by se mohla udržet pod 28 korunami za litr. Pumpaři obvykle nastaví v létě vyšší marže, roste i cena paliv na burze, ale nijak výrazně.

OPEC se hádá o ropu. Benzín mezitím spadl pod 25 korun za litr

OPEC se hádá o ropu. Benzín mezitím spadl pod 25 korun za litr

Ještě je důležité připomenout, že největší podíl z ceny benzínu na našem trhu mají daně. Stát si vezme zhruba 60 % z ceny, marže pumpařů se pohybují do dvou korun na litr. Budgetové pumpy drží marži dokonce jen okolo koruny za litr. Levný benzín a nafta pak moc nenahrávají zavádění nových typů pohonu tržní cestou. Motoristé i dnes tankují litr pohonných hmot o zhruba deset korun levněji než před čtyřmi lety, kdy ceny benzínu a nafty atakovaly několik měsíců čtyřicetikorunovou hranici.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

včera | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků