OPEC se nedohodl na zmrazení těžby. Cena benzínu už moc neporoste

Vypadá to, že i v letní sezóně budeme tankovat za méně než 30 korun. Státy OPEC se totiž znovu pohádaly a těžbu neomezí.
OPEC se nedohodl na zmrazení těžby. Cena benzínu už moc neporoste

Představitelé států vyvážejících ropu (OPEC) a Rusko se mimořádně sešli v katarském hlavním městě Dauhá. Jejich jednání ale skončilo na mrtvém bodě a na dalším zmrazení těžby ropy na lednových hodnotách se nedomluvili. Z rozhádaného kartelu OPEC tak budou těžit především motoristé. Benzín ani nafta tak už moc zdražovat nebudou. Se zprávou přišel například web Penize.cz.

Mezi hlavní odpůrce snižování objemu těžby patří především Írán, který si chce udržet svůj podíl na trhu. Kartel OPEC před zhruba dvěma lety nastartoval zvýšení objemů klasické těžby, neboť po jeho ropě klesla poptávka. Například Amerika se naučila s ropou šetřit a je nyní víceméně soběstačná.

Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Ropa mírně zdražuje. Kdo ale vydělává (a prodělává) na levné ropě?

Získávání ropy tzv. frakováním je ale drahé, takže při cenách ropy pod 60 dolarů za barel nemá moc smyslu. I to je možná důvod, proč OPEC drží cenu níže, aby si zajistil odbyt. Nyní sice cena ropy po nervozitě kvůli jednání kartelu OPEC na začátku roku stoupla, ale už zase začíná klesat. Očekává se, že cena se bude v dalším období stabilně pohybovat pod 50 dolary za barel, spíše někde okolo 40 dolarů.

Stabilní ceny ropy ocení motoristé, kteří budou snad i toto léto tankovat za méně než 30 korun za litr benzínu, nafta by se mohla udržet pod 28 korunami za litr. Pumpaři obvykle nastaví v létě vyšší marže, roste i cena paliv na burze, ale nijak výrazně.

OPEC se hádá o ropu. Benzín mezitím spadl pod 25 korun za litr

OPEC se hádá o ropu. Benzín mezitím spadl pod 25 korun za litr

Ještě je důležité připomenout, že největší podíl z ceny benzínu na našem trhu mají daně. Stát si vezme zhruba 60 % z ceny, marže pumpařů se pohybují do dvou korun na litr. Budgetové pumpy drží marži dokonce jen okolo koruny za litr. Levný benzín a nafta pak moc nenahrávají zavádění nových typů pohonu tržní cestou. Motoristé i dnes tankují litr pohonných hmot o zhruba deset korun levněji než před čtyřmi lety, kdy ceny benzínu a nafty atakovaly několik měsíců čtyřicetikorunovou hranici.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků