Omezíme rychlost na 180 km/h, i kdyby to mělo zachránit jediný život, říká Volvo

Švédové jsou ochotni udělat pro bezpečnost provozu opravdu cokoli. Nově tvrdí, že klíčem k silnicím bez zraněných a mrtvých od roku 2020 ve vozech značky Volvo je omezení maximální rychlosti.

Ve světě automobilů dochází k radikálním a dosud asi největším a nejrychlejším změnám od chvíle, co člověk přesedlal ze zvířete na stroj. Informace o postupné hybridizaci osobních aut, novém modelu poháněném čistě bateriemi či odstranění konkrétního spalovacího motoru z nabídky kvůli emisím dnes už asi nikoho nepřekvapí. A přesto jsou zde výrobci, kteří nejenže jdou současným trendům na ruku (protože musí), ale snaží se být takříkajíc papežštější než samotný papež a jdou restrikcím přímo naproti.

Volvo reagovalo na těžkou nehodu XC70. Proč se řidiči nic nestalo?

Volvo reagovalo na těžkou nehodu XC70. Proč se řidiči nic nestalo?

Vezměte si třeba takové Volvo. Skandinávská značka nejdříve zlikvidovala všechny své víceválcové motory a posléze oznámila, že přestane prodávat naftové agregáty. Pravdou je, že dieselové Volvo pořád mít můžete, protože ani tato firma si nemůže dovolit tak extrémní škrty, jako navenek prezentuje, respektive ne ve chvíli, kdy vznětové jednotky tvoří nemalou část prodejů. Nepochybujeme ale o tom, že když začnou být diesely opravdu na černé listině, Volvo půjde v předvoji firem, které je ze svého portfolia vymýtí jako první.

Touto iniciativou poněkud kontroverzní pionýrské myšlenky Volva však nekončí. Naopak se zdá, že se Švédové teprve zahřívají. Jak jinak si lze vysvětlit jejich snahu omezit od roku 2020 maximální rychlost všech svých aut na 180 kilometrů v hodině.

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Evropský parlament chce nouzové brzdění a další, jako povinnou výbavu

Automobilka ve svém prohlášení tvrdí, že technologie na definitivní vymýcení smrtelných dopravných nehod či havárií s těžce zraněnými nestačí, takže se konstruktéři Volva začnou soustředit na chování řidiče. Přesněji řečeno začnou zasahovat do jeho chování tím, že paušálně sníží konstrukční rychlost svých produktů na uvedený limit.

„Volvo vždy bylo, je i bude lídrem v oblasti bezpečnosti,“ říká šéf automobilky Håkan Samuelsson. „Pokud jde o snížení smrtelných i vážných zranění až na nulu, z našich výzkumů víme, kde jsou největší problémy. A přestože omezení rychlosti není lékem na vše, stojí za to, i kdyby to mělo zachránit jediný život,“ dodává Håkan Samuelsson a ani v následujících větách si nebere servítky.

Nejbezpečnější auto roku 2018? Podle hodnocení Euro NCAP je to Volvo XC40

Nejbezpečnější auto roku 2018? Podle hodnocení Euro NCAP je to Volvo XC40

„Rychlost zabíjí, takže není důvod jít za hranici 180 km/h. Volvo není pro tunery a závodníky. Naše produkty jsou zde pro lidi, kteří uznávají jiné hodnoty. Očekáváme otázky i kritiku, jsme si ale jisti, že tímto více zákazníků získáme, než ztratíme,“ vysvětluje rozhodnutí Volva Samuelsson.

Automobilka doufá, že tento krok vyvolá diskusi o rychlosti jako takové a považuje za logické, že s touto iniciativou přichází jako první značka, která považuje bezpečnost za prioritu číslo jedna. „Chceme zahájit debatu o tom, jestli výrobci aut mají právo nebo i povinnost instalovat do svých aut technologie, které změní chování řidičů tak, aby nepřekračovali rychlost a při jízdě se nerozptylovali. Na tyto otázky prozatím nemáme jasné odpovědi, ale věříme, že bychom měli vést tyto debaty a být zároveň průkopníkem,“ připomíná Samuelsson.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo začne omezovat maximální rychlosti svých aut již ve druhé polovině příštího roku a bude se týkat všech vozů modelového roku 2021. Zajímavé přitom je, že se vztahuje pouze na Volva a nikoli na sesterské značky Geely, Polestar a Lynk & Co.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

včera | Vladimír Kadera | 17 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků