Olejotvorná bakterie spasí svět, vyrobí palivo i z fekálií

Vědci opět ukázali, že ropné krize se není třeba bát. Představili geneticky modifikované bakterie, které dokáží přeměnit biologický odpad na palivo schopné nahradit ropu.

Ale k věci. Vědci ze společnosti LS9 si vzali do parády bakterie Escherichia coli (tedy běžné průmyslové kvasinky), kterým upravili DNA, aby místo tradičních mastných kyselin produkovaly olej, použitelný ve spalovacích motorech. Výsledek procesu je tedy surový olej s názvem Oil 2.0, který můžete takřka ihned nalít do nádrže svého auta. A co víc: tento materiál neobsahuje uhlík, takže při jeho hoření ho tolik neuniká do atmosféry. Při současné technologii vznikne z 1 000 litru odpadu za jeden týden zhruba 150 litrů produktu Oil 2.0.

Bakterie nejsou nijak vybíravé a mohou se živit širokou škálou biologického materiálu od politicky citlivé kukuřice přes cukrovou třtinu až po slámu nebo hobliny a spokojí se i téměř s jakýmkoli biologickým odpadem, který lidé vyprodukují. Zbytky jídla, obsahy septiků a další libůstky jsou též na jejich jídelníčku.

Podle dostupných informací nestojí spuštění velkovýroby nic v cestě. Ale Oil 2.0 se bude muset poprat s řadou předsudků, mezi které patří genetická úprava bakterií. Ty by se mohly v některých  ústech změnit v předpovědi o miliardách zmutovaných příšerek, které budou strašit děti. Skutečností je, že by se za jistých okolností mohlo jednat o solidní a cenově dostupný základ k náhradě současného paliva pro spalovací motory.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

dnes | Miro Mihálik | 3 příspěvky
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků