Olejotvorná bakterie spasí svět, vyrobí palivo i z fekálií

Vědci opět ukázali, že ropné krize se není třeba bát. Představili geneticky modifikované bakterie, které dokáží přeměnit biologický odpad na palivo schopné nahradit ropu.

Ale k věci. Vědci ze společnosti LS9 si vzali do parády bakterie Escherichia coli (tedy běžné průmyslové kvasinky), kterým upravili DNA, aby místo tradičních mastných kyselin produkovaly olej, použitelný ve spalovacích motorech. Výsledek procesu je tedy surový olej s názvem Oil 2.0, který můžete takřka ihned nalít do nádrže svého auta. A co víc: tento materiál neobsahuje uhlík, takže při jeho hoření ho tolik neuniká do atmosféry. Při současné technologii vznikne z 1 000 litru odpadu za jeden týden zhruba 150 litrů produktu Oil 2.0.

Bakterie nejsou nijak vybíravé a mohou se živit širokou škálou biologického materiálu od politicky citlivé kukuřice přes cukrovou třtinu až po slámu nebo hobliny a spokojí se i téměř s jakýmkoli biologickým odpadem, který lidé vyprodukují. Zbytky jídla, obsahy septiků a další libůstky jsou též na jejich jídelníčku.

Podle dostupných informací nestojí spuštění velkovýroby nic v cestě. Ale Oil 2.0 se bude muset poprat s řadou předsudků, mezi které patří genetická úprava bakterií. Ty by se mohly v některých  ústech změnit v předpovědi o miliardách zmutovaných příšerek, které budou strašit děti. Skutečností je, že by se za jistých okolností mohlo jednat o solidní a cenově dostupný základ k náhradě současného paliva pro spalovací motory.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků