Kapitoly článku:
Udílení cen
Jak se na správnou přehlídku vysoké úrovně sluší, bylo jejím vyvrcholením udílení cen, a to v podobném duchu, v jakém kdysi i u nás probíhaly prestižní soutěže elegance. Hlavní cenu získala právě unikátní expozice vozů Bugatti, kterou na přehlídku vyslal legendární automobilový podnikatel a sběratel Alois Samohýl ze Zlína. Pohárem pro nejstarší automobil byl oceněn americký automobil Oldsmobile Curved Dash z roku 1903, zaparkovaný ve společnosti čtyřválcového motocyklu Laurin & Klement typu CCCC z roku 1905, který jsme ve Slavkově poprvé obdivovali vloni, a Franklinu. Oldsmobile Curved Dash (zahnutá palubní deska) vystihnul hned po svém uvedení na trh v roce 1901 výhody auta nad čtyřnožci: “Tento elegantní a praktický Automobil obstará práci celých šesti koní v průměru jen za 35 dolarů ročně… Poplatky za jediného živého koně vás přitom za rok vyjdou na 180 dolarů, takže úspornost tohoto stroje je zcela zřejmá”, stálo v tehdejší reklamě. Jiný inzerát vysvětloval přednosti vozu ještě jednoznačněji: „Tichá síla tohoto vozidla je měřitelná, spolehlivá a přirozená. Výkon generovaný ovsem a senem je naopak proměnlivý, nejistý a nepředvídatelný.”
Oldsmobile byl perfektně navržen pro zemi, kde tehdy mělo zpevněný povrch všeho všudy jen něco pře 300 km silnic. Měl jednoduchý rám a vodou chlazený motor s objemem 1 557 ccm uložený pod podlahou. A ten byl dostatečně výkonný. Podle dobové inzerce uvezl vůz až dvanáct dospělých lidí. Unikátní auta tohoto typu jsou v našem regionu pouze dvě, obě se shodou okolností nacházejí ve Vídni. Ve Slavkově přítomný vůz pana Franze Hofera byl vyroben v roce 1903. Titul nejstaršího stroje přehlídky si odvezlo parní kolo, které vzniklo rekonstrukcí amerického stroje z roku 1867. Nejedná se však o repliku, ale spíše o opakovanou stavbu podle dochovaného torza a dobových výkresů a fotografií.
Diváckou soutěž elegance vyhrál mezi automobily překrásný černý roadster Alfa Romeo Giulietta Spider z roku 1961 Marka Novotného, z motocyklů se nejvíce líbil JKB 450 SV z roku 1930 Vladimíra Míčka. Pohár pro nejlepší sportovní a závodní vůz právem získal již zmíněný speciál J. K. 2000 Sport, postavený původně pro brněnskou Velkou cenu v roce 1949. Jeho prezentace se ve Slavkově zúčastnil také jeho někdejší konstruktér Julius Kubinský. Podvozek vozu včetně jeho hliníkového motoru vychází z BMW 328 a zadní náprava pochází z vozu Horch 830. J. K. 2000 Sport prošel dosud pouze opravou laku a jako takový byl ve Slavkově k vidění vůbec poprvé po takřka půl století. Zvláštní pohár připravený ke stoletému výročí založení automobilky Praga získala ve Slavkově v premiéře představená Praga Piccolo Business Coupe z roku 1933 Josefa Záhoře. Za nejlepší dobové oblečení byla odměněna posádka Huberta Grmely a jeho paní, titul nejvzdálenějšího účastníka převzal Michal Hipp za svůj klub Motorkare Club ze slovenského Trebišova.
Závěrem
Sobotní odpoledne patřilo právě slavnostnímu vyhlašování a předávání cen, následovanému postupným návratem všech účastníků a návštěvníků k domovům. Také letošní Oldtimer Festival se vyznačoval precizní organizací a slunečným, i když nijak vražedně teplým počasím, a stal se místem zábavy pro celou rodinu. Každý kdo je pravidelným návštěvníkem této přehlídky potvrdí, že Oldtimer Festival má rok od roku větší rozsah a vyšší úroveň. To, že se skutečně jedná tradičně o jednu z vůbec nejvýznamnějších veteránských akcí sezóny, potvrzují její dobrá organizace a vysoký počet diváků a účastníků, kteří se i letos postarali o mimořádnou koncentraci unikátních a mimořádně drahých strojů, jejichž první veřejné uvedení si často nechávají právě na tradiční Oldtimer Festival. Za rok se ve stejný čas a na stejném místě můžeme těšit na jubilejní 15. setkání.
Další snímky