Oldtimer Festival 2007

Veteránská sezóna je v plném proudu, každý víkend u nás probíhá řada zajímavých akcí. Bohužel paralelně. Tu asi nejvýznamnější už ale máme za sebou.
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Premiéry
  2. Udílení cen, Závěrem, Další snímky

Úvodem 

Již počtrnácté uspořádalo nakladatelství AGM spolu s Historickým muzeem zámku ve Slavkově a dalšími partnery velkolepou přehlídku historie dopravy. Proběhla ve dnech 29. a 30. června tohoto roku v nádherném prostředí zámku ve Slavkově u Brna. Zúčastnilo se jí i letos přes 600 starých automobilů a motocyklů, na které se přišly podívat tisíce návštěvníků. Oldtimer Festival 2007 tak potvrdil svůj statut jedné z nejvýznamnějších veteránských akcí v České republice. Historická vozidla do parku slavkovského zámku najížděla od pátečního odpoledne. Téměř všechna přijela po vlastní ose, pouze ta nejstarší byla přivezena na podvozcích. Po parku se však již všechna bez rozdílu pohybovala vlastními silami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Největší nápor účastníků a návštěvníků však nastal v sobotu po sedmé hodině ranní. V tu chvíli se ve vjezdu do zámku vytvořila nekončící a pomalu vpřed postupující kolona automobilů a motocyklů, která na chvíli způsobila dopravní kolaps ve Slavkově a jeho okolí. Akreditaci a umísťování vozidel na plochu zahrady zajišťovaly desítky pořadatelů, v jejichž dobře organizované práci bylo vidět, že jde již o čtrnáctý ročník této akce. Kolona vozidel zanikla horečným úsilím organizátorů teprve po poledni a další automobily a motocykly od té doby přijížděly již jednotlivě. V té době byl zaplněn celý zámecký park až do posledního místa a vozidla se jako hustý koberec rozkládala od zámku samotného přes jezírka v horní i spodní části parku až daleko ke golfovému hřišti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Letošní slavkovský Oldtimer Festival se stal také místem setkání klubů. Největší zastoupení zde měly samozřejmě tuzemské vozy značek Tatra, Škoda a Praga. Milovníci novějších vozů si pak přišli na své třeba díky poměrně husté koncentraci klasických vozů Ford Mustang ze šedesátých let. K vidění zde byly nejrozmanitější historické samohyby včetně prvních traktorů, součástí akce byla burza dílů a motoristických relikvií, která bývá pro spoustu veteránistů jedinou příležitostí jak nalézt některý vzácný díl.

Premiéry

Rozhodně však ve Slavkově nevítězila kvantita nad kvalitou. Bylo ohlášeno 32 výstavních či porenovačních premiér, na místě jsme jich napočítali zhruba 20. Největší skvosty byly rozmístěny okolo hlavní kašny přímo před vchodem do zámku. Hned u hlavní brány bylo připraveno několik vozů Bugatti v původním stavu, včetně nesmírně cenného závodního speciálu typu 35 A, vystavených u nás vůbec poprvé. Žlutý americký Franklin z roku 1910 byl dokončen pouze několik hodin před Festivalem. Jeho majitel Libor Jelínek zapojil do dokončovacích prací většinu svých kolegů, aby dostál slibu a do Slavkova svůj unikátní stroj přivezl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Překvapením se stal prvotřídně zrenovovaný Mercedes-Benz 190 SL Zdeňka Žaroského, jenž bydlí přímo ve Slavkově u Brna. Další významnou premiérou byla červeno krémová Tatra 52 se zakázkovou otevřenou karosérií Sodomka, takřka identická s vozem, který si před válkou pořídil Jan Werich.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přímo v expozici pořádajícího nakladatelství se poprvé objevilo zajímavé Maserati Biturbo v původním stavu, vyrobené roku 1982 v první sérii. Mezi další pozoruhodné exponáty, které se letos ve Slavkově představily v premiéře, patřily Fiat 127 s pětidvéřovou karosérií, NSU Ro80 s Wankelovým motorem, Tatra 13 s karosérií omnibus nebo béžový Talbot Lago. Dále zde bylo možno poprvé vidět Hotchkiss M 201 z roku 1949, Pragu Alfa z roku 1928, Aero 1000 z roku 1933 nebo klasický britský MG B z roku 1972. Také milovníci jedné stopy si přišli na své. Připravena pro ně byla expozice strojů Harley – Davidson, za pozornost stály také české stroje Praga BD, ČZ 500 se sidecarem nebo ČZ 350 Walter.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Mezi raritní stroje novějšího data vzniku, představené v Slavkově vesměs opět jako premiéry, patřily Simaca 1501 Break z roku 1977 s neobvyklou karosérií kombi, sportovní švédské vozy Volvo P 1800 S z roku 1967 a Saab Sonett z roku 1973, Porsche 911 z roku 1976, řada verzí Fiatu 850 včetně unikátních kreací Moretti a Lombardi nebo neprávem opomíjená Škoda 1100 MB-X, dvoudveřové provedení obligátního “embéčka”. Oldtimer Festival byl okořeněn přítomností dvou legend československého motorizmu. Pozvání přijal legendární Frankie Mrázek, několikanásobný šampión USA v motocyklových závodech, a slavný konstruktér sportovních vozů Julius Kubinský, který byl přítomen obnovené premiéře svého bílého speciálů JK Sport.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Premiéry
  2. Udílení cen, Závěrem, Další snímky
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků