Oldsmobile Delta 88 Royale Diesel (veterán)

Není mnoho vozů, za kterými se na ulici otočí téměř každý. Ovšem americký Oldsmobile Delta 88 Royale Diesel určitě mezi tyto vozy patří. Jak vypadá a jezdí "amerika" s velkým naftovým motorem?
Oldsmobile Delta 88 Royale Diesel (veterán)

Svět automobilů je stále plný zajímavých, někdy i významných novinek. Na místě, kde obvykle najdete test nějakého nového modelu, vám tentokrát nabídneme specialitu z jiného soudku. Nabízíme vám totiž malý, poněkud odlehčený test vozu, za nímž se na ulici otočí opravdu každý. A to i přes to, že byl vyroben již v roce 1978. Je to klasický křižník z americké highwaye, jeho plné jméno zní Oldsmobile Delta 88 Royale Diesel a patří panu Jiřímu Sigmundovi z Oslavan poblíž Brna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Americká klasika

Přednosti klasického sedanu v hnědé metalíze vyniknou zvláště výrazně v porovnání se stejně starými škodovkami či ladami. Velmi zajímavý je fakt, že ve srovnání se svými vrstevníky vyrobenými na opačné straně někdejší železné opony jsou prý náklady na provoz a údržbu této klasické „ameriky“ takřka srovnatelné. Ale o tom až za chvíli. Mohutné teleskopické „osmimílové“ nárazníky uchycené v hydraulických segmentech jen zvýrazňují mohutnost auta. To proto, že podle přísných amerických předpisů musí automobil i z nárazu v 8 mil/hod., tedy asi v 13 km/h, vyjít bez sebemenšího poškození.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozy značky Oldsmobile bývaly ve středu cenové nabídky vozů koncernu General Motors. Levnější byly Pontiacy a Chevrolety, dražší už jen Buick a samozřejmě Cadillac. Zkoušený „Olds“ 88 má doplňkové označení Royale, kterým byly opatřeny zvlášť luxusně vybavené varianty. Důkazem toho jsou bohaté chromování a ozdobné zlaté linky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Prostorný interiér

Rozložitá karosérie pohodlně pojme celkem šest cestujících, díky dvoudílné přední lavici nepřerušené středovou konzolí mohou totiž vpředu vedle sebe bez potíží sedět tři pasažéři. Interiér ze všeho nejvíce připomíná obývací pokoj. Na podlaze tlusté koberce, kam ruka dosáhne a oko dohlédne jen ty nejvybranější materiály jako kůže či leštěné dřevo, nekonečný prostor do všech stran. Bohatá elektronická výbava hlídá kromě nezbytné klimatizace dokonce i případnou přítomnost vody v palivovém systému. O samozřejmostech, mezi které patří elektrické ovládání oken, zrcátek nebo sedadel není snad třeba ani hovořit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Pod kapotou

V mohutné přídi velikosti škuneru pracuje, jak jinak, velkoobjemový vidlicový osmiválec, který startuje ze dvou akumulátorů. Oproti očekávání však spaluje naftu, což je mezi americkými osobními vozy skutečná rarita. V době svého uvedení na trh šlo o poněkud opožděnou reakci koncernu General Motors na ropnou krizi počátku sedmdesátých let. Nepřeplňovaný motor o zdvihovém objemu 5,7 litru dává při poměrně vysokém kompresním stupni 23 slušný výkon 120 koní, točivý moment však vrcholí hodnotou 298 N.m, která je navíc k dispozici již při 1 600 ot./min! Stejný motor se tehdy montoval i do vozu Oldsmobile Regency a v roce 1980 se nakrátko stal dokonce základní pohonnou jednotkou v luxusním voze Cadillac Seville.

Klepněte pro větší obrázek

Za volantem

Jízda oslavanským Oldsmobilem je neobyčejně plavná a pohodlná. Extrémně měkké pérování s přehledem pohltí každičkou nerovnost na silnici, o sportovních jízdních výkonech si však jeho majitel díky tomu může nechat jen zdát. Posilovače řízení i brzd pracují na evropský vkus možná až příliš horlivě. Motor si ve spojení s třístupňovým „automatem“, ovládaným pákou vpravo pod volantem, s autem pohrává jako s papírovým modelem a i při razantním zrychlení si stále jen tak mimoděk brouká tu svou. Díky svému enormnímu tahu a pružnosti jezdí auto většinou jen na přímý záběr. Řazení probíhá bez jakýchkoli rázů.

Náležitost k první generaci aut reformujících americké pojetí klasických vozů zdůrazňuje i pérování kol zadní nápravy vinutými pružinami s kapalinovým tlumením. A jak že je to s provozními náklady tohoto obra? Podle pana Sigmunda je továrnou deklarovaná hodnota spotřeby nafty 13 l/100 km realistická a vzhledem k charakteru vozu i více než přijatelná. Motor totiž pracuje pouze na zlomek svého výkonu, což se projeví i v jeho téměř nekonečné životnosti. Jeho majitel upozorňuje, že ačkoliv na svém voze používá zásadně originální díly dovážené zpoza oceánu, nejsou náklady na údržbu nijak přemrštěné. Například brzdové destičky na přední kola přišly v přepočtu jen na 700 Kč!

Stručné technické informace:

Zdvihový objem

5 740 ccm

Výkon (dle SAE)

88 kW (120 k) 

Točivý moment

298 Nm při 1 600 ot/min

Pohotovostní hmotnost

1 805 kg 

Spotřeba nafty

13l/100km 

Zrychlení 0-100 km/h

17,5 s 

Nejvyšší rychlost

153 km/h 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků