Okruhový Rapid 130 R/H, co umí 260 km/h

Legendy oslaví světovou premiéru renovovaného unikátu okruhové Škody Rapid 130 R/H, který dokázal vyvinout až 260 km/h! Rapidu budou dělat společnost další originální závodní Škodovky: jedinečná okruhová Škoda 130 LR/H coby vývojový předchůdce Rapidu, rallyová Škoda 130 LR skupiny B z Tour de Corse nebo první vyrobená tréninková Škoda 130 LR posádky Sibera-Gross. Vše na jednom stánku a v doprovodu originální servisní Avie týmu Škoda Motorsport. A nebudou chybět ani živoucí legendy jako Svatopluk Kvaizar nebo John Haugland, kteří s vybranými exempláři dokonce budou provádět exhibiční jízdy!
Okruhový Rapid 130 R/H, co umí 260 km/h

Nejen nové, ale také historické vozy Škoda táhnou a letošní LEGENDY jdou v tomto směru dopředu. Vstříc milovníkům sériových a hlavně závodních Škodovek se vydala zbrusu nová expozice vozů továrního týmu Škoda Motorsport, čítající kromě doprovodného servisního vozu Avia hned několik skvostů jak z tratí světových i domácích rallye, tak z okruhových vytrvalostních závodů.

Tím nejzajímavějším exponátem bude čerstvě zrenovovaná Škoda Rapid 130 R/H, slavící na motoristické show LEGENDY svoji premiéru. Jde o takřka zapomenutý, přesto interesantní vůz německého týmu Obermann Racing. Ten ve třídě H závodil  na německém Nürburgringu a byl úzce spojen s výrobcem AZNP, který vůz společného týmu postavil v Mladé Boleslavi. Kromě plastového bodykitu zaujme hlavně mohutný zadní spoiler ukrývající chladič oleje – za celý závod ho Rapid 130 H spotřeboval jen litr! Pod kapotou se tehdy ukrýval upravený prototypový motor objemu 1300 cm3 s osmikanálovou hlavou a pětkrát uloženou klikovou hřídelí ze soutěžní Škody 130 LR skupiny B, jenž dosahoval výkonu 101 kW/8000 min-1 a točivého momentu 138 Nm/5500 min-1. V kombinaci s hmotností 675 kg přesně na předepsaném váhovém limitu to znamenalo dynamiku 0-100 km/h pod 7 sekund a maximální rychlost z říše snů: 260 km/h! Díky tomu se posádka tvořená Willi Obermannem a Peterem Samohýlem, k níž se ještě dostal Svatopluk Kvaizar, v tvrdé konkurenci prokousala na první místo ve třídě do 1300 cm3 a jen prakslý závěs znamenal v závěru závodu pokles na stříbrnou příčku. Škoda Rapid 130 R/H byla tehdy naprosto konkurenceschopný vůz s auty západní provenience, jenže se o tom u nás příiš nemluvilo…

V dobové expozici se návštěvníci dále můžou těšit na setkání se soutěžní Škodou 130 LR po Pierru Lartiguovi (několikanásobný vítěz Rallye Paříž-Dakar), který s „el-erem“ jel například slavnou korsickou soutěž Tour de Corse a John Haugland s ní absolvoval Rallye Bohemia 1986. Chybět nebude ani okruhová Škoda 130 LR/H, která stejně jako v případě Rapidu závodila ve společném týmu AZNP a Obermann, tehdy nejvýznamnějšího prodejce vozů Škoda v NSR. Za volantem vozu technicky vesměs totožném s Rapidem 130 R/H figuroval i náš závodník Samohýl. Proti Rapidu 130 R/H měla „stotřicítka“ místo ocelového hliníkový rám, přičemž karoserie obou vozů byly vyrobeny z tenčích plechů než sériové Škodovky -  tehdy se kvůli tomu muselo zasáhnout do sériové pásové výroby, kterou v Mladé Boleslavi museli v podstatě pozastavit, což je z dnešního pohledu nepředstavitelné. A na stánku věnovanému části historie Škody Motorsport ještě bude tréninkový vůz Škoda 130 LR, aktuálně jediný na světě v tomto originálním provedení. První vyrobené LR svého času sloužilo jako tréninkové auto posádky Sibera-Gross.

Celému zázemí týmu Škoda Motorsport bude asistovat originální servisní vůz Avia včetně „rychlého“ doprovodného vozu Škoda 120 L, vozícího na střeše například náhradní kola a v útrobách díly pro akutní opravy. Obojí společně dovtoří atmosféru rallye z osmdesátých letech minulého století, na kterou všichni rádi vzpomenou. Expozice propracovaná do detailu tak navodí atmosféru éry soutěží před třiceti lety, kde se ještě tolik nehledělo na bezpečnost a preferovány byly hlavně zážitky. LEGENDY však spojí obojí, když na trati improvizované rychlostní zkoušky budou moct návštěvníci sledovat vybrané závodní Škodovky s Hauglandem či Kvaizarem za volantem v bezpečí zajištěné trati pod patronátem Autoklubu ČR včetně traťových komisařů a činovníků.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků