Okruhový Rapid 130 R/H, co umí 260 km/h

Legendy oslaví světovou premiéru renovovaného unikátu okruhové Škody Rapid 130 R/H, který dokázal vyvinout až 260 km/h! Rapidu budou dělat společnost další originální závodní Škodovky: jedinečná okruhová Škoda 130 LR/H coby vývojový předchůdce Rapidu, rallyová Škoda 130 LR skupiny B z Tour de Corse nebo první vyrobená tréninková Škoda 130 LR posádky Sibera-Gross. Vše na jednom stánku a v doprovodu originální servisní Avie týmu Škoda Motorsport. A nebudou chybět ani živoucí legendy jako Svatopluk Kvaizar nebo John Haugland, kteří s vybranými exempláři dokonce budou provádět exhibiční jízdy!
Okruhový Rapid 130 R/H, co umí 260 km/h

Nejen nové, ale také historické vozy Škoda táhnou a letošní LEGENDY jdou v tomto směru dopředu. Vstříc milovníkům sériových a hlavně závodních Škodovek se vydala zbrusu nová expozice vozů továrního týmu Škoda Motorsport, čítající kromě doprovodného servisního vozu Avia hned několik skvostů jak z tratí světových i domácích rallye, tak z okruhových vytrvalostních závodů.

Tím nejzajímavějším exponátem bude čerstvě zrenovovaná Škoda Rapid 130 R/H, slavící na motoristické show LEGENDY svoji premiéru. Jde o takřka zapomenutý, přesto interesantní vůz německého týmu Obermann Racing. Ten ve třídě H závodil  na německém Nürburgringu a byl úzce spojen s výrobcem AZNP, který vůz společného týmu postavil v Mladé Boleslavi. Kromě plastového bodykitu zaujme hlavně mohutný zadní spoiler ukrývající chladič oleje – za celý závod ho Rapid 130 H spotřeboval jen litr! Pod kapotou se tehdy ukrýval upravený prototypový motor objemu 1300 cm3 s osmikanálovou hlavou a pětkrát uloženou klikovou hřídelí ze soutěžní Škody 130 LR skupiny B, jenž dosahoval výkonu 101 kW/8000 min-1 a točivého momentu 138 Nm/5500 min-1. V kombinaci s hmotností 675 kg přesně na předepsaném váhovém limitu to znamenalo dynamiku 0-100 km/h pod 7 sekund a maximální rychlost z říše snů: 260 km/h! Díky tomu se posádka tvořená Willi Obermannem a Peterem Samohýlem, k níž se ještě dostal Svatopluk Kvaizar, v tvrdé konkurenci prokousala na první místo ve třídě do 1300 cm3 a jen prakslý závěs znamenal v závěru závodu pokles na stříbrnou příčku. Škoda Rapid 130 R/H byla tehdy naprosto konkurenceschopný vůz s auty západní provenience, jenže se o tom u nás příiš nemluvilo…

V dobové expozici se návštěvníci dále můžou těšit na setkání se soutěžní Škodou 130 LR po Pierru Lartiguovi (několikanásobný vítěz Rallye Paříž-Dakar), který s „el-erem“ jel například slavnou korsickou soutěž Tour de Corse a John Haugland s ní absolvoval Rallye Bohemia 1986. Chybět nebude ani okruhová Škoda 130 LR/H, která stejně jako v případě Rapidu závodila ve společném týmu AZNP a Obermann, tehdy nejvýznamnějšího prodejce vozů Škoda v NSR. Za volantem vozu technicky vesměs totožném s Rapidem 130 R/H figuroval i náš závodník Samohýl. Proti Rapidu 130 R/H měla „stotřicítka“ místo ocelového hliníkový rám, přičemž karoserie obou vozů byly vyrobeny z tenčích plechů než sériové Škodovky -  tehdy se kvůli tomu muselo zasáhnout do sériové pásové výroby, kterou v Mladé Boleslavi museli v podstatě pozastavit, což je z dnešního pohledu nepředstavitelné. A na stánku věnovanému části historie Škody Motorsport ještě bude tréninkový vůz Škoda 130 LR, aktuálně jediný na světě v tomto originálním provedení. První vyrobené LR svého času sloužilo jako tréninkové auto posádky Sibera-Gross.

Celému zázemí týmu Škoda Motorsport bude asistovat originální servisní vůz Avia včetně „rychlého“ doprovodného vozu Škoda 120 L, vozícího na střeše například náhradní kola a v útrobách díly pro akutní opravy. Obojí společně dovtoří atmosféru rallye z osmdesátých letech minulého století, na kterou všichni rádi vzpomenou. Expozice propracovaná do detailu tak navodí atmosféru éry soutěží před třiceti lety, kde se ještě tolik nehledělo na bezpečnost a preferovány byly hlavně zážitky. LEGENDY však spojí obojí, když na trati improvizované rychlostní zkoušky budou moct návštěvníci sledovat vybrané závodní Škodovky s Hauglandem či Kvaizarem za volantem v bezpečí zajištěné trati pod patronátem Autoklubu ČR včetně traťových komisařů a činovníků.

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků