Nový průzkum se zabýval průměrným počtem škodných událostí a jejich výší. Srovnání značek přineslo zajímavé výsledky.
Provoz na silnicích každým rokem houstne. I když jsou moderní vozy vybaveny nespočtem bezpečnostních asistentů, každý den se stane nějaká ta nehoda. Zatímco řešení pojistné události je skoro běžnou záležitostí, při nákupu ojetého vozu hraje čistá historie důležitou roli.
Společnost carVertical má ve svém portfoliu 2 miliony zpráv o historii (nájezdy kilometrů, poškození, počty vlastnictví…) vozů na sekundárním trhu, což poskytlo dostatečně obsáhlý základ pro nedávno provedenou analýzu. Ta se zabývá četností pojistných událostí podle značek a jejich průměrnou výší.
Prvním impulzem ke zvýšení pozornosti je zjištění, že škodnou událost má za sebou 52,4 % všech prověřených vozů. To znamená, že řada automobilů přijde k újmě už krátce po výrobě. Zvláště ostražití byste měli být při nákupu ojeté Tesly, protože 74,3 % z nich má historii se záznamem o poškození. Pravdou však je, že většina zápisů pocházela z USA. Je to paradox, protože Tesla disponuje jedním z nejsofistikovanějších systémů autonomního řízení. Tím pádem si možná spousta majitelů myslí, že za volantem nemusejí tolik dávat pozor, ale ani vyspělá technika není všespásná. Nebo třeba nejsou zvyklí na okamžité reakce a zrychlení výkonného elektrického pohonu.
Velký pozor byste si měli dávat u modelů značky Hyundai, kde míra v minulosti poškozených vozů dosahuje 69,1 %. Trojici uzavírá Subaru se skóre 68,7 %. Naopak nejlépe si vedou značky Renault (40,8 %), Alfa Romeo (40 %) a Fiat (39,5 %).
V kontextu celosvětových údajů činí průměrná výše škody 3574 eur (88.000 Kč). Pro doplnění, průměrná poškození na vozech BMW činí 3994 eur (98.000 Kč), u Volkswagenu je to 3539 eur (87.000 Kč) a Toyoty 3011 eur (74.000 Kč).
Asi není překvapením, že na vrcholu žebříčku najdeme luxusní a supersportovní značky. Nejdražší škody byly na vozech Ferrari a to za 94.149 eur (2.307.000 Kč) následované nabouranými Lamborghini v průměru za 64.608 eur (1.583.000 Kč). Je to pochopitelné, protože obě značky jsou nejen drahé, ale také oblíbené. Navíc Ferrari má mnoho modelů vhodných ke každodennímu užití, k čemuž se hodí i SUV Lamborghini Urus. Pro srovnání, Porsche také není zrovna levnou značkou, ale průměrná částka škody ve výši 8588 eur (211.000 Kč) je nesrovnatelně nižší.
Jenže Porsche získalo jiné nelichotivé prvenství. Automobily této značky mají v průměru 1,71 škodné události na vůz. Na druhém místě je Tesla s hodnotou 1,58 a třetí místo obsadil Hyundai s 1,52 pojistnými událostmi. Naopak nejlépe si vedly Peugeoty (0,75), Renaulty (0,73) a Fiaty (0,7).
Možná to vypadá strašidelně, ale je třeba mít na paměti, že průměrné stáří hodnocených vozů bylo 9,5 roku. Za tu dobu se dají nějaká poškození v historii předpokládat.