Ojetý Sharan, Galaxy, Alhambra: Jak fungují poslední prostorná MPV?

V Portugalsku vyráběné MPV, které se objevilo hned se třemi jmény, vydrželo na trhu předlouhých 15 let. Jak po letech funguje?
Seznam kapitol
  1. Ojetý VW Sharan: Na co si dát pozor
  2. Ojetý VW Sharan: Jak jezdí

Velkoprostorové vozy nemají na evropském trhu kdovíjakou tradici. Jako jejich prapředka můžeme snad označit VW Transporter, v současném pojetí bychom ale asi za první evropské MPV označili až Renault Espace, který po příchodu na trh v roce 1984 rychle zákazníkům dokázal, že ani auto s přepravní kapacitou dodávky nemusí přinášet kompromisy v oblasti komfortu.

Renault Espace (1984): zakladatel evropské tradice

Renault Espace (1984): zakladatel evropské tradice

Odpověď na rychle rostoucí segment musely rychle začít hledat také německé automobilky. Volkswagenu se do rozvíjejícího segmentu nechtělo samotnému, proto se do projektu připojil také Ford. Nezaměnitelný klínovitý design Grega Greesona byl hotov už v roce 1990, dalších pět let trvalo, než auta skutečně začala vyjíždět z nově vybudované společné továrny AutoEuropa nedaleko portugalského Lisabonu.

Z počátku nebyla kvalita nového produktu právě příkladná – trápily jej rozličné závady a překvapivě také ve větší míře kolísavá kvalita laků. Nejen proto, ale také kvůli velkým nájezdům už dnes zachovalé vozy z takzvané první fáze prakticky nenajdete.

Test ojetiny: Citroën Berlingo II stojí polovinu co srovnatelné MPV. Proč?

Test ojetiny: Citroën Berlingo II stojí polovinu co srovnatelné MPV. Proč?

V roce 2000 vůz prodělal modernizaci: palubní deska se více přiblížila Volkswagenům a její kvalita ve všech trojčatech ve složení Sharan, Galaxy a Alhambra stoupla. Dále se zvýšila odolnost karoserií, rozšířil rozvor i rozchod a některé bezpečnostní prvky se dostaly do sériové výbavy.

Měnily se i motory. O další čtyři roky později přišla poslední výrobní fáze, která přinesla další designové úpravy. Tou dobou už Ford chystal vlastního nástupce, kterého na platformě mondea představil v roce 2006. Sharan a Alhambra ukončily svou kariéru patnáct let po premiéře, v srpnu 2010.

Hlad po obrovském a variabilním autě je dodnes velký. Pojízdné kusy z počátku výroby stále stojí kolem třiceti tisíc. Týká se to i aut z konce výroby: ceny zachovalých aut klidně atakují hranici čtvrt milionu korun. Není divu, přepravní kapacitou už se následující generace té první nevyrovná. A to platí nejen u VW, ale i Fordu.

Na co si dát pozor se dočtete v galerii.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý VW Sharan: Na co si dát pozor
  2. Ojetý VW Sharan: Jak jezdí
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků