Ojetiny stále drtí nové vozy

Za loňský rok se dovezlo do Česka daleko víc ojetin než nových automobilů. Ovlivňuje to kupní síla obyvatel, nekvalitní zákony a k tomu ještě zkorumpovaná a neschopná soustava kontrolních mechanismů, která by měla teoreticky hájit zájmy státu i jednotlivců.
Ojetiny stále drtí nové vozy

Takové tvrzení podporuje fakt, že spousta vozidel byla dovezena na tzv. náhradní potřebu, tedy jako šrot a zdroj náhradních dílů. Stanice technické kontroly, které mají za úkol pouště do provozu jen skutečně vozy na patřičné technické úrovni, pracují v tomto směru velmi špatně. Ostatně o kvalitě jejich práce svědčí i fakt, že dosud žádná STK nezkrachovala, naopak se jim daří velmi dobře.

Přitom samo vedení Dekra/ÚSMD přiznává, že z ekonomického hlediska není možné STK vystavět, vybavit novou technologií a provozovat při současném splácení úvěru a úroků. Nakonec případ starý několik let, kdy vůz Trabant způsobil dopravní nehodu, ačkoliv měl týden staré razítko z STK a přitom mu brzdilo jen jediné kol, hovoří za vše.

Nejsou to ale jen dovozy, které oživují automobilový trh. Překvapivě se v lednu hýbe celý obchod s ojetými vozy, třebaže v jiných letech tomu bývá jinak. Rodinné rozpočty se většinou hojí z vánočního krvácení a oživení přináší až jaro. Letos tomu ale tak není. Například jen největším bazarům AAA Auto se podařilo za jediný lednový týden zvýšit své prodeje ve srovnání s rokem minulým o 55 procent. V týdnu od 13. do 19. ledna si odvezlo své vozy celkem 804 zákazníků. Ve stejném období loňského roku prodala společnost 518 vozů.

Cenová situace nových vozidel je přitom na českém trhu velmi dobrá, zejména v kategorii levnějších automobilů. Jednotliví dovozci a prodejci se předhánějí ve výhodných nabídkách a těžko lze předpokládat, že by se vstupem do unie ceny snížily.

Vloni trh s vozidly obecně poklesl a to nutí k výraznějším snahám o podporu prodeje nejrůznějšími cestami. Prodejci některých značek jsou přitom nuceni snášet takové stlačení marže, že už se jim v podstatě ani nevyplácí vůz prodat.

Jenže každý nový majitel je zároveň i potenciální návštěvník servisu a současně zákazník dalšího vozu za pár let. Zisk prodejců je minimální zejména u nejlevnějších nejmenších vozů a přitom právě těch se prodá nejvíc. Rozumně uvažující zákazník všech těchto okolností dokáže využít. Ovšem za předpokladu, že má peníze alespoň na ten nejlevnější nový automobil.

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

dnes | Jan Mička
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků