Ojetiny stále drtí nové vozy

Za loňský rok se dovezlo do Česka daleko víc ojetin než nových automobilů. Ovlivňuje to kupní síla obyvatel, nekvalitní zákony a k tomu ještě zkorumpovaná a neschopná soustava kontrolních mechanismů, která by měla teoreticky hájit zájmy státu i jednotlivců.
Ojetiny stále drtí nové vozy

Takové tvrzení podporuje fakt, že spousta vozidel byla dovezena na tzv. náhradní potřebu, tedy jako šrot a zdroj náhradních dílů. Stanice technické kontroly, které mají za úkol pouště do provozu jen skutečně vozy na patřičné technické úrovni, pracují v tomto směru velmi špatně. Ostatně o kvalitě jejich práce svědčí i fakt, že dosud žádná STK nezkrachovala, naopak se jim daří velmi dobře.

Přitom samo vedení Dekra/ÚSMD přiznává, že z ekonomického hlediska není možné STK vystavět, vybavit novou technologií a provozovat při současném splácení úvěru a úroků. Nakonec případ starý několik let, kdy vůz Trabant způsobil dopravní nehodu, ačkoliv měl týden staré razítko z STK a přitom mu brzdilo jen jediné kol, hovoří za vše.

Nejsou to ale jen dovozy, které oživují automobilový trh. Překvapivě se v lednu hýbe celý obchod s ojetými vozy, třebaže v jiných letech tomu bývá jinak. Rodinné rozpočty se většinou hojí z vánočního krvácení a oživení přináší až jaro. Letos tomu ale tak není. Například jen největším bazarům AAA Auto se podařilo za jediný lednový týden zvýšit své prodeje ve srovnání s rokem minulým o 55 procent. V týdnu od 13. do 19. ledna si odvezlo své vozy celkem 804 zákazníků. Ve stejném období loňského roku prodala společnost 518 vozů.

Cenová situace nových vozidel je přitom na českém trhu velmi dobrá, zejména v kategorii levnějších automobilů. Jednotliví dovozci a prodejci se předhánějí ve výhodných nabídkách a těžko lze předpokládat, že by se vstupem do unie ceny snížily.

Vloni trh s vozidly obecně poklesl a to nutí k výraznějším snahám o podporu prodeje nejrůznějšími cestami. Prodejci některých značek jsou přitom nuceni snášet takové stlačení marže, že už se jim v podstatě ani nevyplácí vůz prodat.

Jenže každý nový majitel je zároveň i potenciální návštěvník servisu a současně zákazník dalšího vozu za pár let. Zisk prodejců je minimální zejména u nejlevnějších nejmenších vozů a přitom právě těch se prodá nejvíc. Rozumně uvažující zákazník všech těchto okolností dokáže využít. Ovšem za předpokladu, že má peníze alespoň na ten nejlevnější nový automobil.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků