Ojetiny stále drtí nové vozy

Za loňský rok se dovezlo do Česka daleko víc ojetin než nových automobilů. Ovlivňuje to kupní síla obyvatel, nekvalitní zákony a k tomu ještě zkorumpovaná a neschopná soustava kontrolních mechanismů, která by měla teoreticky hájit zájmy státu i jednotlivců.
Ojetiny stále drtí nové vozy

Takové tvrzení podporuje fakt, že spousta vozidel byla dovezena na tzv. náhradní potřebu, tedy jako šrot a zdroj náhradních dílů. Stanice technické kontroly, které mají za úkol pouště do provozu jen skutečně vozy na patřičné technické úrovni, pracují v tomto směru velmi špatně. Ostatně o kvalitě jejich práce svědčí i fakt, že dosud žádná STK nezkrachovala, naopak se jim daří velmi dobře.

Přitom samo vedení Dekra/ÚSMD přiznává, že z ekonomického hlediska není možné STK vystavět, vybavit novou technologií a provozovat při současném splácení úvěru a úroků. Nakonec případ starý několik let, kdy vůz Trabant způsobil dopravní nehodu, ačkoliv měl týden staré razítko z STK a přitom mu brzdilo jen jediné kol, hovoří za vše.

Nejsou to ale jen dovozy, které oživují automobilový trh. Překvapivě se v lednu hýbe celý obchod s ojetými vozy, třebaže v jiných letech tomu bývá jinak. Rodinné rozpočty se většinou hojí z vánočního krvácení a oživení přináší až jaro. Letos tomu ale tak není. Například jen největším bazarům AAA Auto se podařilo za jediný lednový týden zvýšit své prodeje ve srovnání s rokem minulým o 55 procent. V týdnu od 13. do 19. ledna si odvezlo své vozy celkem 804 zákazníků. Ve stejném období loňského roku prodala společnost 518 vozů.

Cenová situace nových vozidel je přitom na českém trhu velmi dobrá, zejména v kategorii levnějších automobilů. Jednotliví dovozci a prodejci se předhánějí ve výhodných nabídkách a těžko lze předpokládat, že by se vstupem do unie ceny snížily.

Vloni trh s vozidly obecně poklesl a to nutí k výraznějším snahám o podporu prodeje nejrůznějšími cestami. Prodejci některých značek jsou přitom nuceni snášet takové stlačení marže, že už se jim v podstatě ani nevyplácí vůz prodat.

Jenže každý nový majitel je zároveň i potenciální návštěvník servisu a současně zákazník dalšího vozu za pár let. Zisk prodejců je minimální zejména u nejlevnějších nejmenších vozů a přitom právě těch se prodá nejvíc. Rozumně uvažující zákazník všech těchto okolností dokáže využít. Ovšem za předpokladu, že má peníze alespoň na ten nejlevnější nový automobil.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků