Kapitoly článku:
Dejte malému dítěti papír a tužku a řekněte mu, ať nakreslí auto. Jak bude vypadat výsledek? Dost pravděpodobně jako Volkswagen Beetle, který stojí před námi. Velmi zachovalý kousek z AAA Auto pocházel z posledního roku výroby první generace (2010) a doposud ujel jen 75 tisíc kilometrů. Bazar jej oceňuje na necelých 220 tisíc korun.
Při pohledu na živo auto zaujme nejen svojí výškou, ale i celkovou rozměrností. Zajímavé je i to, že řidič sedí v podstatě přesně v polovině auta, což se pravděpodobně odrazilo i na slušném čtyřhvězdičkovém výsledku nárazového testu.
Interiér je originální, více to ale vynikne ve světlejších barvách. Prostor na zadních sedačkách je omezený, stejně jako výhled šikmo vpřed.
Také interiér je velmi specifický. Za volantem si budete připadat jako v MPV. Před řidičem je nekonečně dlouhá palubní deska, místo nad hlavou připomíná dodávku. Horší už je to se šířkou, která odpovídá spíše malým autům.
Brouky většinou lákaly na pestrý interiér. V barvě karoserie byla lakována horní část dveří, i samotná palubní deska se dělala v několika odstínech. Testovanému autu v černé metalíze se vše z toho vyhnulo a interiér tak působil trochu ponuře.
Kvalita zpracování odpovídá starému golfu - na horní části palubní desky je měkčený materiál, jinak se Volkswagen spoléhá na levnější materiály. Z pohledu ergonomie, kdy je ovládání rádia i klimatizace skvěle po ruce na vystouplém panelu, ale nemáme výtky. Nechybí ani zajímavé detaily, jako velký rychloměr s malou ručičkou otáčkoměru, nebo vázička na kytku. Tu bohužel někdo z našeho auta vyjmul, nová ale stojí pár korun.
Po nastartování není pochyb, že se pod kapotou nachází staré 1.9 TDI-PD. Proti moderním common-railům běží hrubě a hlasitě. Jenže bezprostředností reakcí dodnes vyráží dech. I když v absolutní dynamice už jsou dnes auta dále, takto okamžité reakce na plyn nezvládá nikdo. I spotřeba, která se většinou pohybuje kolem 5,5 litrů, je slušná. A předpoklady životnosti při slušné údržbě také.
Přístrojový štít je originální, chybí mu ale palubní počítač, který stejně jako automatická klimatizace nebyl v nabídce. Hodiny jsou umístěny u stropu.
Z pohledu jízdních vlastností brouk nijak výrazně nezaujme. Náš kousek, kterému majitel před prodejem dopřál novou sadu tlumičů, jezdil hezky, slušně tlumil nerovnosti a přitom zůstával stabilní. Auto je ale spíše uvolněná stylovka, od rychlejší jízdy zcela odrazuje i volant velikosti kormidla. On ostatně i výchozí golf jízdními vlastnostmi patřil ve své době spíše k průměru.
S odstupem let musíme Volkswagen pochválit. Málokdy se povede, aby auto, které má zaujmout primárně vyhraněným stylem bylo i levně udržovatelné. Ve Wolfsburgu to s New Beetlem před dvaceti lety zvládli. Od základní modelové řady se výrazně liší, přitom nepřináší žádné zásadní záludnosti.
S broukem navíc málokdo najížděl velké kilometrové porce, proto se zároveň jedná o jednu z posledních možností, jak dosáhnout na ještě relativně zachovalou starší a spolehlivější koncernovou techniku.
Technické údaje: Volkswagen New Beetle
Rok • stupeň výbavy
2010 • 1.9 TDI
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 896 cm3
Vrtání • zdvih
79,5 mm • 95,5 mm
Nejvyšší výkon
77 kW (105 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
240 Nm při 1 800 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,5 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
210 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 290 kg • 1 720 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,6 • 4,6 • 5,4 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 505 mm • 1 485 mm
Rozměr pneumatik
195/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 130 × 1 720 × 150 mm