Ohlédnutí za účastí Jolly Club WRC Teamu na Acropolis rallye 2001

Acropolis rallye patří mezi nejobtížnější podniky čtrnáctidílného seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Ohlédnutí za účastí Jolly Club WRC Teamu na Acropolis rallye 2001
Acropolis rallye patří mezi nejobtížnější podniky čtrnáctidílného seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích. Čím je tato rallye specifická a jaké jsou její nevětší nástrahy, které všechny týmy, vozy a jejich posádky musí překonat?

„Zastávám takový názor, že s výjimkou keňské Safari rallye ve střední Africe je Acropolis rallye nejtěžší šotolinovou soutěží na světě. Po všech stránkách se jedná o velmi speciální soutěž. Například současný systém tréninku před rallye, který v dnešní době povoluje posádkám pouze dva průjezdy k tomu, aby si mohly připravit přesný rozpis, vyžaduje obrovské nasazení a neskutečné nároky obzvláště na mladé, nezkušené jezdce a spolujezdce, které v tak náročné soutěži ve světovém nebo alespoň evropském šampionátu ještě nikdy předtím nejeli. Tuto skutečnost mi potvrdilo nejen několik předních týmových manažerů, ale i řada špičkových jezdců. Podívejme se například na šotolinové a kamenité cesty vložek této řecké soutěže. Jejich povrch se během třiceti minut diametrálně změní. Průjezd těchto erzet během tréninku je jedna věc, během soutěže, kdy se jede na čas, je jejich charakteristika však velmi odlišná. I toto byl samozřejmě handicap Kresty s Tománkem, kteří si takovou situaci nemohli vůbec představit. Změnu charakteristiky terénu rychlostních zkoušek během soutěže je třeba umět předvídat a k tomu jsou pochopitelně potřeba velké zkušenosti. Ty musí mladí jezdci nejdříve nasbírat a následně analyzovat. Bez takovýchto zkušeností a jisté dávky štěstí nelze nikdy dosáhnout dobrého výsledku. Další výzvou je charakteristika terénu ve vztahu k technice, tedy soutěžnímu vozu. Velké atmosférické rozdíly tlaku a extrémní výkyvy tlaků a teploty vzduchu kladou maximální nároky na nasazenou techniku i její ovládání v podobě používaného softwaru….“

Získané zkušenosti z každé rallye jsou k nezaplacení. Jaké poznatky si Váš tým přivezl z Acropolis rallye 2001?

„Největším přínosem pro tým vidím v samotném startu v podniku Mistrovství světa FIA, protože jsou nám předávány zkušenosti na té nejvyšší úrovni. Spolupráce s továrním týmem Ford M-Sport na základě dohody a maximální angažovaností jeho ředitele Malcolma Wilsona, nám pro celý projekt účasti v mistrovství světa s Romanem Krestou v kokpitu Focusu WRC dává opravdu nezvyklé možnosti a podmínky pro další růst a zlepšování. Za týden na mistrovství světa jsme získali takový rozsah znalostí o vývojových novinkách Focusu WRC, které bychom normálně získávali minimálně půl roku. Trvalá přítomnost a cenná asistence M-Sportu nám pomohla k realizaci řady dalších vylepšení na voze takovým způsobem, že jsme získali nejnovější komponenty, které dnes Ford používá na svých továrních vozech. Myslím, že jsme během tří dnů udělali 10 až 20 dílčích zlepšení. I proto vidím naši účast v Řecku jako velký přínos. Přestože jsme ze závodu předčasně odstoupili, jsem přesvědčen, že to byla dobrá investice.“

Péče o Focus WRC, jeho příprava a hlavně „údržba“ během rallye jsou pro všechny mechaniky a techniky týmu nezbytnou prioritou. Jak tomu bylo v případě nejnáročnější šotolinové soutěže světového šampionátu?

„Víme, že jsme se kvalitativně posunuli asi o rok vpřed a to především v oblasti podvozku a elektroniky. V tomto směru jsme se dokonce přiblížili současnému vozu tovární provenience. Trvalý kontakt s M-Sportem byl a je pro náš tým obrovským přínosem a výbornou školou. Takovým způsobem Ford nikomu v současné době neasistuje, čímž zároveň jasně ukazuje jejich zájem na vývoji našeho současného programu i celého projektu. Prokazatelně chtějí, abychom dosáhli slušných výsledků. Hlavním mottem Malcolma Wilsona je pro tým i Romana Krestu: „JUST KEEP HIM GOING!“ Ford nás bude v našich aktivitách i nadále podporovat.“

Mnoho odborníků a lidí se ptá proč jste tento program připravili?

„Tento projekt děláme, protože jsme chtěli pomoc Krestovi v jeho dalším profesionálním rozvoji. Myslím, že v jeho věku je takováto asistence hodně důležitá. Na Acropolis rallye jsem byl společně s celým týmem pod velkým tlakem z celého světa. Za cenné asistence továrního týmu Ford M-Sport, týmové komunikace a Enrica Bertoneho, který celému programu hodně fandí a až s neskutečným zaujetím projektu pomohl a pomáhá, se Kresta dostal do povědomí téměř všech lidí ve velkém světě automobilových soutěží. Díky výše uvedeným subjektům dáváme Romanovi šanci, kterou doposud neměl. Továrnímu týmu Škoda Motorsport držíme v jeho programu pevně palce s vědomím, že pokud podle úvah FIA budou v příští sezóně startovat tři tovární vozy, tak by pro Krestu mohlo být jedno místo v mladoboleslavském továrním voze pro celý seriál. Protože tomuto postupu a projektu věříme a Kresta tuto příležitost třeba mít bude, jsme připraveni mu v těchto měsících co nejvíce pomoci. V budoucnu pak budeme připraveni do světa uvést někoho jiného. Konečné rozhodnutí o zařazení Kresty do továrního týmu Škoda Motorsport padne v Mladé Boleslavi. Pokud se sejde vhodná konstalace všech potřebných elementů a Krestovi se podaří zajet dobrý výsledek na mistrovství světa, pro tým Škoda Motorsport to může být ten správný signál k tomu, aby jeho schopností využil. Jak jsem již jednou řekl, v příští sezóně bude každý továrním tým moci bodovat se třemi továrními vozy a do jednoho z nich by mladý Kresta rozhodně mohl patřit. Pokud tomu tak nebude, budu já i celý tým připraven Krestovi nabídnout kvalitní program pro Mistrovství světa FIA 2002. Pro jeho další vývoj jsme připraveni udělat maximum.“

Jak bude vypadat nejbližší program Jolly Club WRC Teamu?

„Program je v těchto dnech jasně stanoven. Na druhou polovinu července máme připravené dvoudenní testování Focusu WRC ve Finsku v rámci příprav na srpnovou Finskou rallye. O týden dříve bude Kresta pravděpodobně trénovat na Safari rallye. Plán pro druhou polovinu roku 2001 je jasně daný. Od vedení továrního týmu Škoda Motorsport nyní očekáváme rozhodnutí ohledně potenciálního startu Kresty se třetí Octavií WRC V Itálii a Velké Británii. Pak budeme schopni potvrdit jeho start s naším Focusem WRC i na těchto dvou klasických soutěžích.“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků