Kapitoly článku:
- Krátce k Paříži 2006, Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen
- Dacia, Ford, Honda, Peugeot, Renault, Škoda, Seat, Volkswagen, Volvo, Čína
Dacia
Rumuni (byť tak trochu s francouzskou krví...) přivezli do Francie hned dvě novinky – faceliftovaný Logan ve verzi Prestige a nové kombi-MPV zvané Logan MCV. Nový Logan Prestige vypadá na poměry Dacie velmi dobře, pár „přihlouplých detailů“ zlepšuje vnímání vozu o 100 procent. Aneb stačí nalakovat nárazníky a pár dalších drobností, upravit masku, přidat hliníková kola, lehce přikrášlit interiér a rázem jsme někde jinde. Kdyby takto vypadal Logan v základu... Bohužel nevypadá.
Dacia Logan Prestige
MCV je celkem vysoké, a tak nepřekvapí, že nabídne prostor až pro sedm cestujících. Vůz vypadá solidně, Dacie ale dnes neumí oslovit čímkoli jiným než poměrem výkon/cena, a tak o úspěchu novinky rozhodne právě cena. Tu zatím neznáme, může z vozu udělat trhák i propadák, uvidíme.
Dacia Logan MCV
Ford
Ford si pro Paříž přichystal opravdovou bombu, nové Mondeo. Pouze pár dní před autosalonem překvapil tím, že se s ním vytasí právě ve Francii, a tak bylo po právu jednou z nejočekávanějších novinek. Vůz nepůsobil dojmem finální verze, šlo zjevně jen o blízký koncept, který byl k dispozici v jediném provedení. Design konceptu je povedený a ačkoli není převratný ani šokující, jde o jednoznačný odklon od konzervativnějšího designu dosadavních Mondeí. Otázkou je, co s vzhledem udělají poslední úpravy před započetím výroby a jak budou vypadat „obyčejnější“ verze, pokud ale změny nebudou zásadní, má Mondeo velkou šanci být ještě úspěšnější než doposud.
Ford Mondeo
Honda
Na stánku Hondy se podle očekávání objevily hned dvě důležité novinky – nové CR-V a ostrá verze Type-R modelu Civic. O novém „CTR“ nelze říci mnoho, navenek se projevuje pouze typickými prvky ostrých verzí běžných vozů, podobně uvnitř – jiné sedačky, jiný volant, jiné podsvícení přístrojů, to vše je takřka nutností. Svou pravou tvář ukáže nový Type-R až na silnici, snad jej budeme moci vyzkoušet co nejdříve. Naopak o Type-S říká výše zmíněné všechno podstatné, právě jen vnější a vnitřní doplňky á la Type-R jej dělají tím, čim je. Takový „japonský M-paket“.
Honda Civic Type-R a Type-S
Zásadnější novinkou byla druhé generace CR-V. I když novinkou, o jejím příchodu jsme věděli již od jara, první fotografie se dostaly ven už před několika týdny. Ale to není podstatné, za svůj nápaditý zevnějšek sklízel vůz ovace a sám se mohu přidat, vypadá velmi dobře. Zamrzí naopak trochu strohý interiér, nápadů jsem v něm mnoho nezahlédl...
Honda CR-V
Peugeot a Renault
Prezentace obou zbylých velkých francouzských automobilek se dají shrnout dvěma slovy: nic převratného. Jejich stánky sice překypují zajímavými koncepty, kterých je opravdu mnoho, ale opravdovou produkční novinkdu byste mezi nimi hledali marně. Nejblíže k ní má Peugeot 207 Pure, který sice představuje řešení technické, ale zabalené do karoserie, který bude vlastní novému coupé-cabriu 207.
Peugeot 207 Pure
Škoda
Symbolem pařížského autosalnu se v Česku stal koncept Joyster, který Škoda prezentuje jako možnou podobu nového, sportovně laděného mini. Ačkoli je od pohledu zjevné, že nepředstavuje žádný reálný model, skrývá se za ním patrně více než hrátky znuděných designérů automobilky. Škoda letos končí s výrobou současné generace svého klíčového modelu Fabia a generace nová je, krom pár nedokonalých špionážních fotek, stále v nedohlednu. Domnívám se, že Joyster odhaluje zásadní designové rysy nové Fabie a svým způsobem tak připravuje veřejnost na její přijetí.
Ostatně, Joyster nemá daleko ke „zmenšenému Roomsteru“, což je očekávaná podoba Fabie II. Dynamičtější pojetí přídě s nižšími a ostřeji zakončenými světly by mohlo být použité s minimem změn, snad jen tvarování nasávacího otvoru předního nárazníku by muselo být odlišné. Záď Joysteru vám může přijít šílená, ale jen dokud si z ní neodmyslíte horizontální pruh světel. Bez něj před sebou máme opět jakousi modifikaci Roomsteru použitelnou na produkční verzi malého vozu.
Realitu ukáže až čas, ale jsem přesvědčen, že Škoda v případě nové Fabie nemá čím překvapit a Joyster ukazuje, jakou cestou se budou ubírat modifikace designového směru nastoleného Roomsterem.
Zbylé novinky Škody opanovala nová Octavia Scout, kterou jsem již dříve označil za designově nejvyváženější Octavii, a osobní kontakt mě v tom jen utvrdil. Luxusně laděným modelovým novinkám Laurin & Klement jsme se podrobněji věnovali v sobotu.
Škoda Joyster
Škoda Octavia Scout
Seat
Seat po boku nové Altey XL tak trochu potichu prezentoval nový Leon Cupra. Podle očekávání dostal motor 2,0 TFSI naladěný na 240 koní a pohon předních kol, zřejmě aby „nelezl do zelí“ Audi S3. Přiostřený design, stovka za 6,8 s a maximální rychlost přes 240 km/h, to by měl být ten pravý Seat. Uvidíme, jak se bude chovat s takovým výkonem na „špatné“ nápravě...
Seat Leon Cupra a Seat Altea XL
Volkswagen
VW zůstává v Paříži trochu v pozadí, vedle nového CrossGolfu, což je „terénní“ verze Golfu Plus, nabízí pouze pohled na dříve představený koncept IROC, nebo-li základ možné podoby budoucího Scirocca.
Volkswagen CrossGolf
Volkswagen IROC
Volvo
Stánek Volva je jednoznačně orientovaný na novou C30, tedy třídvéřový, sportovně laděný model nižší střední třídy. Vnější dojem je stoprocentní, cé-třicítka působí dojmem uhlazené noblesy typické pro Volva posledních let. Oproti původnímu konceptu netratilo mnoho ze svého kouzla a je dobře, že se Švédi pustili do jeho výroby. Rozporuplný dojem ve mě zůstává z interiéru. Nepřesvědčil mě rozsah nastavení předních sedadel, na kterých si přerostlí nenajdou místo snadno, použité materiály i designové drobnosti mi přišly být příliš obyčejné a nehodné vozu s tak propracovaným vnějším provedením.
Volvo C30
Čínští výrobci
Na závěr trochu exotiky. Navštívili jsme i prezentace čínských automobilek Landwind a Great Wall a dojem z jejich vozů byl nesrovnatelně lepší než loni ve Frankfurtu, kde představovaly své vozy snad vůbec poprvé. Někteří novináři se loni smáli mnoha „čínským řešením“, např. imitaci zadních kotoučkových brzd, ale myslím, že šlo o omezený pohled na věc – produkty Landwindu a dalších byly mnohdy imitace aut jako takových. Letošní novinky alespoň vypadají, jak mají. Nevím, jak jezdí, ale Landwind Fashion nebo Great Wall Hover vypadají jako docela normální vozy svých tříd, kterým designově ani provedením nelze na první pohled, vzhledem k jejich cenám, nic vyčíst. Číňani kráčí vpřed mílovými kroky a uvidíme, kam až to dotáhnou...
Landwind Fashion