Ohlédnutí za Lipským autosalonem

Ohlédnutí za Lipským autosalonem

Šest roků neznamená z pohledu tradice zhola nic. Nicméně, když se v dubnu 1996 slavnostně otevíraly brány velkoryse pojatého Lipského výstaviště u příležitosti mezinárodního autosalonu, bylo jeho návštěvníkům jasné, že v Lipsku to myslí s veletrhy vážně. Na Lipském autosalonu sice letos proběhly pouze dvě světové premiéry, avšak jeho potenciál se v budoucnosti nejspíš značně rozvine.

Termínem ve druhé polovině dubna se Lipský autosalon nepochybně dostává do značného stínu prestižní Ženevské autoshow. Na druhou stranu může být právě tento čas výhodou. V Lipsku je totiž s pouhým měsíčním zpožděním vidět téměř vše co v Ženevě. Z pohledu laické veřejnosti, která o desítkách ženevských světových premiér převážně jen četla, to dokonce může být velmi lákavé sousto. Například pro českého, potažmo pražského, zájemce o automobilové novinky je Lipsko čtyřikrát blíže než Ženeva. Pouhých 250 km se dá zvládnout za tři hodinky a po dokončení dálnic to bude nepochybně ještě o několik desítek minut méně. Lipsko lze doporučit také odborné veřejnosti, která v Ženevě většinou nestačí plně strávit všechny dojmy a v Lipsku je příležitost k vychutnání detailů, když jsou "celky" již známé.

Lipský areál vás zaujme ihned po příjezdu. Jeho ideální poloha mimo město při dálnici A14 vedoucí od Drážďan, a tedy rovněž od Prahy, kontrastuje s výstavišti ve Frankfurtu nad Mohanem či v Paříži, kam se návštěvník musí pracně prokousávat hustým provozem poté, co dorazil na kraj města. Dalším velkým plusem jsou přehledné gigantické parkovací plochy, což opět ostře kontrastuje s hledáním místa pro automobil při již zmíněných tradičních a prestižních autosalonech na západě Německa a ve Francii.

Tak trochu stejná restaurace

V Lipsku vyrostl na zelené louce velkoryse pojatý areál s pěti obrovskými výstavními halami a jednou centrální, do výšky se tyčící prosklenou a velmi vzdušnou "Glashalle" gigantických rozměrů. K tomu kongresové centrum a řada dalších menších hal. Především ona "Glashalle" s restauracemi, stánky a místy doprovodných programů je velkým lákadlem pro návštěvníky, kteří z ní mohou vstupovat do okolních výstavních hal buď venkem nebo v případě špatného počasí i koridory bez nutnosti opustit střechu nad hlavou třeba celý den.

Mezi spojnicemi jednotlivých hal jsou rovněž koridory, v nichž jsou umístěny restaurace a odpočinkové prostory.

Nutno říci, že jsou si všechny velmi podobné. Pokud jdete například z haly 1 do haly 2, projdete utěšeným a přívětivým restauračním "bodem", poté opustíte halu 2 a přecházíte do haly 3, míjíte shodný "punkt" a můžete získat nefalšovaný dojem, že právě tudy jste prošli před chviličkou. Prostě, tak trochu stejná restaurace… Němci jsou naštěstí ve svém smyslu pro geometrickou pravidelnost ještě pečliví v detailech a ukazatele vám všude sdělí, kde se právě nacházíte, včetně možností dalších odboček do vedlejších hal. Ze snímků exteriérů to může vypadat na nezájem návštěvníků, ale uvnitř bylo opravdu nabito.

Na fotografii se nová Alfa 156 GTA blonďaté holčicce nepochybně zalíbila. (Známý vtip: Slečno jakému automobilu dáváte přednost? Červenému!) Inu, co se v mládí naučíš… Avšak alfě sluší všechny barvy, nejen červená.

Dvě světové premiéry

Lipský autosalon je významnější než jiné regionální akce tohoto druhu. Nicméně jeho renomé je problematické pro Německo samotné. V roce, kdy se nekoná Frankfurtský autosalon, tedy letos, mohli návštěvníci téměř na každém stánku spatřit nějakou domácí premiéru. Na druhou stranu v době jeho konání Lipského autosalonu vrcholila propagační akce Volkswagenu s jejich superúsporným "litrovým" vozidlem v Hamburku a v Lipsku toto vozítko k vidění nebylo…

Přesto Opel představil dvě své novinky, modely Astra OPC a Astra OPC Caravan, které byly doplněny již dříve představenou Zafirou OPC. Sportovní dynamika vyzařovala z jednotné ostře modré barvy všech tří modelů, které pod kapotou ukrývají přeplňované dvoulitrové čtyřválce o výkonu 141 kW/192 k. ASTRA OPC s ním zrychluje z klidu na 100 km/h pod osm vteřin a třídveřový hatchback dokáže jet rychlostí až 240 km/h. Zafira je pouze o málo pomalejší a snaží se získat pověst nejrychlejšího MPV.

 

Pohled na stánky se v Lipsku od jiných autosalonů příliš neliší. Například u Fordů jsme mohli vidět ještě rozsáhlejší expozici než v Ženevě. Samozřejmě, že jí dominovaly Fiesty a vozy nové kategorie UAV (Urban Activity Vehicle) - modely Fusion. Maverick pak ukázal, že jde samostatnou cestou, která měla s Nissanem Terrano společné jen začátky.

 

Pokud se návštěvník cítí unavený a přesycený z automobilových dojmů, může svým zrakem spočinout na klidné hladině jezírka. V pozadí jedna z pěti velkých hal a koridor spojující tuto halu s centrální návštěvnickou "Glashalle" a dalšími "spojnými body" značně symetrického výstaviště.


Škodovácký Superb se těšil značnému zájmu návštěvníků i díky půvabným doplňkům


Cadillac CTS s šestiválcovým motorem objemu 3,2 l a výkonem 160 kW/218 k umí jet rychlostí 238 km/h, přičemž je vybavený automatickou převodovkou. Jeden z důkazů, že "Ameriky" se Lipsku nevyhnuly


Záď Mercedesu CLK 320 demonstruje novou designérskou vlnu zadních partií. Mírný a elegantní konkávní oblouk je v současnosti velkou módou. Konkurence nespí, pozorně se dívá a…


Zdemolovaný Mercedes vzhůru nohama. Každou celou hodinu si mohli návštěvníci stánku Mercedesu vyzkoušet pocity řidiče auta, které se převrací na střechu. Jak z něho správně vylézt, to je řešení pro odborně vycvičené instruktory


Genialita může spočívat i v jednoduchosti. Dvojitá podlážka v zavazadlovém prostoru Citroënu C3 není vynálezem značky, ale majitele nových vozidel nepochybně potěší


Lipský autosalon dává prostor i řadě úpravců automobilů. Firma Elia připravila tuto zajímavou verzi nového Nissanu Primera. Jedna z úprav: Devatenáctipalcová kola!


Toyota Corolla Verso nabízí na zadních sedadlech velmi praktické detaily. Dětský sedák integrovaný do sedačky lze jednoduchým manévrem uvolnit a uvést do pohotovostní polohy. Pro větší děti od čtyř až pěti let je to určitě praktické řešení. Věřme, že tento systém se stane standardem u všech vyspělých automobilů.


Volkswagen Golf Variant 2,0 Bifuel s integrovanými plynovými nádržemi. Původní výkon benzínového motoru 85 kW/115 k se snížil na hodnotu 75kW/102 k, točivý moment ze 172 Nm na 151 Nm, avšak hospodárnost je výrazná. Oproti benzínovému motoru jsou náklady na 1 kilometr poloviční, plyn předčí naftové agregáty o 30 procent. Slabinou je zatím dojezdová vzdálenost. Pokud by se vozidlo pohybovalo pouze na plynový pohon, muselo by nejpozději po 210 km opět tankovat

Doporučujeme

Články odjinud