Oficiální statistiky počtu dopravních nehod nereflektují realitu

První měsíc nového silničního zákona přinesl řadu debat, které se týkaly faktického přínosu nejen bodového systému, ale zákonu jako celku. Oficiální policejní statistiky pak hovořily jasnou řečí. Počet nehod meziročně klesl o desítky procent a počet usmrcený téměř o padesát procent (celá zpráva).

Ovšem s příchodem nového zákona přišla i nová metodika výpočtu počtu dopravních nehod a usmrcených účastníků. Již v odkazovaném článku jsme zmínili, že na výslednou statistiku bude mít velký vliv hlášení dopravních nehod. Před novým zákonem byla povinnost hlásit nehodu pouze v případě zranění, nebo úmrtí osoby a také v případě, že škoda přesáhla 20 000 Kč. Po novele se limit pro hlášení zvednul na 50 000 Kč, a tak velká část nehod zůstává policejním statistikám utajena. Navíc není pochyb o tom, že i mnohé nehody s vyšší škodou zůstanou policii skryty. Účastníci nehody se ve strachu z bodového postihu a velké finanční pokuty u banální nehody (škodu přes 50 000 Kč způsobíte na lepším autě klidně jen neobratným parkováním) budou snažit "domluvit" a věc vyřešit bez policejního šetření.

Naše domněnky nyní povrdily statistiky pojišťoven. Právě pojišťovny přišly se zcela jinými čísly, než hlásá policie a příslušná ministerstva. Je zřejmé, že nehody s velmi malou škodou (do 50 000 Kč) budou tvořit velký díl, a tak přesný počet nehod budou znát pouze tyto společnosti. To samé platí i u zmiňovaných neohlášených nehod.

Po průzkumu mezi všemi velkými pojišťovnami, které tvoří více než 80 procent trhu s pojištěním motorových vozidel (ať už havarijním, nebo zákonným) vyplývá, že se počet hlášených škod mírně zvýšil. U některých pojišťoven tento počet vzrostl o téměř 10 procent, proti stejnému období minulého roku. U samotných nehod tak situace zjevně nebude tak růžová, jak by se z policejních statistik mohlo zdát, podle pojišťoven se počet nehod ani trochu nesnížil

U následků nehod na zdraví osob je situace jistě lepší, i zde však zůstává jedna pochybnost. V době platnosti starého zákona byl totiž do statistiky usmrcený počítán člověk, který zemřel do 72 hodin od dopravní nehody. Dnes se počítá do statistiky pouze ten, kdo zemře do 24 hodin. Tento fakt zřejmě nebude mít na výsledky klíčový vliv, ovšem určitý posun zde bude.

Je jasné, že co se týká čísel ohledně usmrcených a zraněných, budou ta oficiální zveřejněná policií blízko pravdě, ovšem co se týká čísle v počtu dopravních nehod, budou oficiální čísla velmi nadnesená a vzdálená od reality. Dopravní nehody bez zranění a se škodou do 50 000 Kč totiž tvoří opravdu velkou část nehod. Krásná čísla o dramatickém snížení dopravních nehod tak trochu ztratila na lesku...

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků