Oficiální statistiky počtu dopravních nehod nereflektují realitu

Oficiální statistiky počtu dopravních nehod nereflektují realitu

První měsíc nového silničního zákona přinesl řadu debat, které se týkaly faktického přínosu nejen bodového systému, ale zákonu jako celku. Oficiální policejní statistiky pak hovořily jasnou řečí. Počet nehod meziročně klesl o desítky procent a počet usmrcený téměř o padesát procent (celá zpráva).

Ovšem s příchodem nového zákona přišla i nová metodika výpočtu počtu dopravních nehod a usmrcených účastníků. Již v odkazovaném článku jsme zmínili, že na výslednou statistiku bude mít velký vliv hlášení dopravních nehod. Před novým zákonem byla povinnost hlásit nehodu pouze v případě zranění, nebo úmrtí osoby a také v případě, že škoda přesáhla 20 000 Kč. Po novele se limit pro hlášení zvednul na 50 000 Kč, a tak velká část nehod zůstává policejním statistikám utajena. Navíc není pochyb o tom, že i mnohé nehody s vyšší škodou zůstanou policii skryty. Účastníci nehody se ve strachu z bodového postihu a velké finanční pokuty u banální nehody (škodu přes 50 000 Kč způsobíte na lepším autě klidně jen neobratným parkováním) budou snažit "domluvit" a věc vyřešit bez policejního šetření.

Naše domněnky nyní povrdily statistiky pojišťoven. Právě pojišťovny přišly se zcela jinými čísly, než hlásá policie a příslušná ministerstva. Je zřejmé, že nehody s velmi malou škodou (do 50 000 Kč) budou tvořit velký díl, a tak přesný počet nehod budou znát pouze tyto společnosti. To samé platí i u zmiňovaných neohlášených nehod.

Po průzkumu mezi všemi velkými pojišťovnami, které tvoří více než 80 procent trhu s pojištěním motorových vozidel (ať už havarijním, nebo zákonným) vyplývá, že se počet hlášených škod mírně zvýšil. U některých pojišťoven tento počet vzrostl o téměř 10 procent, proti stejnému období minulého roku. U samotných nehod tak situace zjevně nebude tak růžová, jak by se z policejních statistik mohlo zdát, podle pojišťoven se počet nehod ani trochu nesnížil

U následků nehod na zdraví osob je situace jistě lepší, i zde však zůstává jedna pochybnost. V době platnosti starého zákona byl totiž do statistiky usmrcený počítán člověk, který zemřel do 72 hodin od dopravní nehody. Dnes se počítá do statistiky pouze ten, kdo zemře do 24 hodin. Tento fakt zřejmě nebude mít na výsledky klíčový vliv, ovšem určitý posun zde bude.

Je jasné, že co se týká čísel ohledně usmrcených a zraněných, budou ta oficiální zveřejněná policií blízko pravdě, ovšem co se týká čísle v počtu dopravních nehod, budou oficiální čísla velmi nadnesená a vzdálená od reality. Dopravní nehody bez zranění a se škodou do 50 000 Kč totiž tvoří opravdu velkou část nehod. Krásná čísla o dramatickém snížení dopravních nehod tak trochu ztratila na lesku...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků