Oficiální statistiky počtu dopravních nehod nereflektují realitu

První měsíc nového silničního zákona přinesl řadu debat, které se týkaly faktického přínosu nejen bodového systému, ale zákonu jako celku. Oficiální policejní statistiky pak hovořily jasnou řečí. Počet nehod meziročně klesl o desítky procent a počet usmrcený téměř o padesát procent (celá zpráva).

Ovšem s příchodem nového zákona přišla i nová metodika výpočtu počtu dopravních nehod a usmrcených účastníků. Již v odkazovaném článku jsme zmínili, že na výslednou statistiku bude mít velký vliv hlášení dopravních nehod. Před novým zákonem byla povinnost hlásit nehodu pouze v případě zranění, nebo úmrtí osoby a také v případě, že škoda přesáhla 20 000 Kč. Po novele se limit pro hlášení zvednul na 50 000 Kč, a tak velká část nehod zůstává policejním statistikám utajena. Navíc není pochyb o tom, že i mnohé nehody s vyšší škodou zůstanou policii skryty. Účastníci nehody se ve strachu z bodového postihu a velké finanční pokuty u banální nehody (škodu přes 50 000 Kč způsobíte na lepším autě klidně jen neobratným parkováním) budou snažit "domluvit" a věc vyřešit bez policejního šetření.

Naše domněnky nyní povrdily statistiky pojišťoven. Právě pojišťovny přišly se zcela jinými čísly, než hlásá policie a příslušná ministerstva. Je zřejmé, že nehody s velmi malou škodou (do 50 000 Kč) budou tvořit velký díl, a tak přesný počet nehod budou znát pouze tyto společnosti. To samé platí i u zmiňovaných neohlášených nehod.

Po průzkumu mezi všemi velkými pojišťovnami, které tvoří více než 80 procent trhu s pojištěním motorových vozidel (ať už havarijním, nebo zákonným) vyplývá, že se počet hlášených škod mírně zvýšil. U některých pojišťoven tento počet vzrostl o téměř 10 procent, proti stejnému období minulého roku. U samotných nehod tak situace zjevně nebude tak růžová, jak by se z policejních statistik mohlo zdát, podle pojišťoven se počet nehod ani trochu nesnížil

U následků nehod na zdraví osob je situace jistě lepší, i zde však zůstává jedna pochybnost. V době platnosti starého zákona byl totiž do statistiky usmrcený počítán člověk, který zemřel do 72 hodin od dopravní nehody. Dnes se počítá do statistiky pouze ten, kdo zemře do 24 hodin. Tento fakt zřejmě nebude mít na výsledky klíčový vliv, ovšem určitý posun zde bude.

Je jasné, že co se týká čísel ohledně usmrcených a zraněných, budou ta oficiální zveřejněná policií blízko pravdě, ovšem co se týká čísle v počtu dopravních nehod, budou oficiální čísla velmi nadnesená a vzdálená od reality. Dopravní nehody bez zranění a se škodou do 50 000 Kč totiž tvoří opravdu velkou část nehod. Krásná čísla o dramatickém snížení dopravních nehod tak trochu ztratila na lesku...

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků