Oficiálně: Policie bude trestat i použití pasivních "antiradarů"

Oficiálně: Policie bude trestat i použití pasivních "antiradarů"

Zákonu se nepříčí, panu Bambasovi ano

Téma pasivní radarové detektory (u nás označované nesprávným, ale zažitým pojmem "antiradary") a nový silniční zákon problesklo médii již mnohokrát. Oblíbený zákon 411 v §3, odst. 4 o této problematice říká, že "Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen antiradar)."

Definice je to vcelku jednoznačná a jen selským rozumem z ní lze vyvodit, že zakazuje použití zařízení, která činí radary policie nefunkční v tom smyslu, že nezměří popř. nepřesně změří rychlost měřeného vozidla. Radar totiž žádnou jinou funkci nemá, jeho jedinou funkcí je změřit rychlost. Na stejném výkladu se shodl i nespočet renonomovaných právníků, někteří představitelé policie ale stále zůstavali přesvědčeni o své pravdě.

Nejčastěji ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas, který se v poslední době "proslavil" mnoha přinejmenším svéráznými výklady zákonů. Ten koncem června v médiích opakovaně prohlásil věty typu " Jsou zakázány všechny radary, včetně pasivních detektorů, protože i detektor ovlivňuje technické prostředky používané policií tím, že kontrola pak není funkční." (rozhovor Aktualne.cz z 20.6.2006)

Závěr je to zjevně hloupý a nesprávný a ani přitom nemusíme zabíhat do diskuse, zda je smyslem práce policie nachytat přestupce při činu a vyndavajíc pokutový blok sledovat, jak řidič nedobrzdí před předchodem plným lidií, nebo spáchání přestupku předejít, nechat si bločky v kapse a chodce nechat přežít. Pasivní detektor totiž v žádném případě nemůže učinit kontrolu nefunkční, technické prostředky jím nejsou nijak ovlivněny a vždy naměří vozidlu vybavenému pasivním detektorem přesně tu rychlost, kterou právě jede. Kontrola je stoprocentně funkční.

Nelegální i pro celou policii

Mysleli jsme si, že vyjádření pana Bambase je buď po médiích kolující polopravdou nebo jedním z jeho soukromých názorů, kterému se i jeho kolegové akorát zasmějí. Proto jsme se obrátili na policejní prezidium s dotazem, zda je vyjádření pana Bambase o týkající se pasivních radarových detektorů autentické a zda jde o výklad, kterým se budou řídit orgány Policie ČR.

Reakci prezidia naleznete níže. Vyplývá z ní překvapivě především to, že jde pro Policii ČR o závazný výklad, kterým se bude řídit. Pokud tedy používáte pasivní detektor, připravte se na to, že se policistům líbit nebude. A to ne jen omezené skupince uniformovaných fanoušků seriálu Walker, Texas Ranger, ale patrně všem. Výhrůžka pokutou až 100 tisíc Kč pak bude nasnadě. Policista naštěstí není soudce, a tak se v takovém případě nedejte a žádejte projednání věci ve správním řízení. Nemůžete prohrát.

V přiloženém dopise si všimněte posledního odstavce s povedenou modifikací teorie pana Bambase potažmo ministerstva dopravy. Ta říká, že funkce technického prostředku není pouze technická, ale především kontrolní. A tuto kontrolní funkci prý pasivní detektor ovlivňuje popř. znemožňuje. Tak tomu opravdu nemohu přijít na kloub. Technická funkce radaru je samozřejmě zkontrolovat (rychlost), v "rozšíření funkce" radaru o funkci kontrolní nic nového nespatřuji, to je totéž řečeno jinými slovy. A především, žádný pasivní detektor ještě nikdy neovlivnil (natož pak aby znemožnil) kontrolu reálné průjezdové rychlosti měřeného vozidla.

Obrátíme se nyní na ministerstvo dopravy s žádostí o informaci, zda je opravdu autorem takového výkladu zákona a po policii chce, aby byl takto vymáhán. Na svých stránkách novapravidla.cz totiž od začátku jasně hovoří o aktivních rušičkách a mj. uvádí: "Přestože se rozšířil okruh osob, kterých se zákaz týká, nemění se nic na samotné podstatě zákazu. V České republice je zakázáno používat aktivní rušičky radarů...." Na reakci policie zkrátka něco nesedí...

Klepněte pro větší obrázek

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků