Oficiálně: Policie bude trestat i použití pasivních "antiradarů"

Oficiálně: Policie bude trestat i použití pasivních "antiradarů"

Zákonu se nepříčí, panu Bambasovi ano

Téma pasivní radarové detektory (u nás označované nesprávným, ale zažitým pojmem "antiradary") a nový silniční zákon problesklo médii již mnohokrát. Oblíbený zákon 411 v §3, odst. 4 o této problematice říká, že "Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen antiradar)."

Definice je to vcelku jednoznačná a jen selským rozumem z ní lze vyvodit, že zakazuje použití zařízení, která činí radary policie nefunkční v tom smyslu, že nezměří popř. nepřesně změří rychlost měřeného vozidla. Radar totiž žádnou jinou funkci nemá, jeho jedinou funkcí je změřit rychlost. Na stejném výkladu se shodl i nespočet renonomovaných právníků, někteří představitelé policie ale stále zůstavali přesvědčeni o své pravdě.

Nejčastěji ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas, který se v poslední době "proslavil" mnoha přinejmenším svéráznými výklady zákonů. Ten koncem června v médiích opakovaně prohlásil věty typu " Jsou zakázány všechny radary, včetně pasivních detektorů, protože i detektor ovlivňuje technické prostředky používané policií tím, že kontrola pak není funkční." (rozhovor Aktualne.cz z 20.6.2006)

Závěr je to zjevně hloupý a nesprávný a ani přitom nemusíme zabíhat do diskuse, zda je smyslem práce policie nachytat přestupce při činu a vyndavajíc pokutový blok sledovat, jak řidič nedobrzdí před předchodem plným lidií, nebo spáchání přestupku předejít, nechat si bločky v kapse a chodce nechat přežít. Pasivní detektor totiž v žádném případě nemůže učinit kontrolu nefunkční, technické prostředky jím nejsou nijak ovlivněny a vždy naměří vozidlu vybavenému pasivním detektorem přesně tu rychlost, kterou právě jede. Kontrola je stoprocentně funkční.

Nelegální i pro celou policii

Mysleli jsme si, že vyjádření pana Bambase je buď po médiích kolující polopravdou nebo jedním z jeho soukromých názorů, kterému se i jeho kolegové akorát zasmějí. Proto jsme se obrátili na policejní prezidium s dotazem, zda je vyjádření pana Bambase o týkající se pasivních radarových detektorů autentické a zda jde o výklad, kterým se budou řídit orgány Policie ČR.

Reakci prezidia naleznete níže. Vyplývá z ní překvapivě především to, že jde pro Policii ČR o závazný výklad, kterým se bude řídit. Pokud tedy používáte pasivní detektor, připravte se na to, že se policistům líbit nebude. A to ne jen omezené skupince uniformovaných fanoušků seriálu Walker, Texas Ranger, ale patrně všem. Výhrůžka pokutou až 100 tisíc Kč pak bude nasnadě. Policista naštěstí není soudce, a tak se v takovém případě nedejte a žádejte projednání věci ve správním řízení. Nemůžete prohrát.

V přiloženém dopise si všimněte posledního odstavce s povedenou modifikací teorie pana Bambase potažmo ministerstva dopravy. Ta říká, že funkce technického prostředku není pouze technická, ale především kontrolní. A tuto kontrolní funkci prý pasivní detektor ovlivňuje popř. znemožňuje. Tak tomu opravdu nemohu přijít na kloub. Technická funkce radaru je samozřejmě zkontrolovat (rychlost), v "rozšíření funkce" radaru o funkci kontrolní nic nového nespatřuji, to je totéž řečeno jinými slovy. A především, žádný pasivní detektor ještě nikdy neovlivnil (natož pak aby znemožnil) kontrolu reálné průjezdové rychlosti měřeného vozidla.

Obrátíme se nyní na ministerstvo dopravy s žádostí o informaci, zda je opravdu autorem takového výkladu zákona a po policii chce, aby byl takto vymáhán. Na svých stránkách novapravidla.cz totiž od začátku jasně hovoří o aktivních rušičkách a mj. uvádí: "Přestože se rozšířil okruh osob, kterých se zákaz týká, nemění se nic na samotné podstatě zákazu. V České republice je zakázáno používat aktivní rušičky radarů...." Na reakci policie zkrátka něco nesedí...

Klepněte pro větší obrázek

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků