Oficiálně: čtyřválce BMW nastupují

Koncem letošního roku začne BMW nahrazovat své řadové, atmosféricky plněné šestiválce. A čím? "Foukanými" čtyřválci...

S vozy BMW to není jinak než s jinými automobily současnosti. Mohou se vám líbit, nebo nelíbit, ale co jim upřít zpravidla nelze to jsou kvalitní pohonné jednotky. Zážehový řadový šestiválec s objemem 3,0 l a atmosférickým plněním v sobě spojuje jedinečný zvuk, pružnost a výkon a je ztělesněním těch nejlepších mnichovských tradic, v závislosti na konkrétním modelu nyní dosahuje výkonu 258 koní (190 kW). Jeho čas se však nachýlil a bude nyní muset uvolnit místo zcela nové čtyřválcové jednotce. Podle vyjádření automobilky BMW dorazí například do USA první sériové vozy s tímto motorem již „koncem letošního roku“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pro naše čtenáře není tento krok ničím novým a psali jsme o něm již několikrát, naposledy v souvislosti s instalací tohoto čtyřválce do kompaktního SUV BMW X1 xDrive28i (ano, dosavadní značení zůstanou zachována). Zatím není zcela jasné, jaké další modely budou následovat, v Evropě by se mělo podle zákulisních informací jednat v první fázi také o roadster Z4 a sedan řady 5. Lze však předpokládat, že během následujících několika měsíců nový čtyřválec stávající šestiválec vytlačí ze všech typů, do nichž se v současnosti montuje (jejich seznam najdete níže).

Odklon od řadových šestiválců s atmosférickým plněním je pro většinu fandů automobilů značky BMW smutnou zprávou, ale pravdou je, že nový čtyřválec s objemem 2,0 l bude patřit k nejmodernějším motorům dneška. Konstruktéři na něm kombinují použití dvojitého přeplňování s vysokotlakým přímým vstřikováním benzínu a proměnným časováním a zdvihem ventilů Valvetronic. Například v modelu BMW X1 xDrive28i má být naladěn na 245 koní (180 kW) při 5 000 ot./min., což je o 1 500 ot./min. méně než u dosavadního třílitru. Točivý moment 352 Nm je podle tvrzení automobilky o nějakých 30 % vyšší a nový čtyřválec ho dosahuje o nějakých 1 500 ot./min. dříve než šestiválec.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A proč to BMW vlastně dělá? Důvody jsou jasné, srazit v laboratorních podmínkách spotřebu paliva a emise CO2, jejichž hladiny jsou mají v tomto případě sníženy zhruba o 16 %, nicméně praxe bude zřejmě opět poněkud jiná. Níže naleznete modely, v nichž se nový motor nakonec zřejmě objeví. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 128i / BMW X3 / BMW 328i
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 528i / BMW Z4 sDrive30


 

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků