Odtažení automobilu se v Praze již brzy prodraží

Odtažení automobilu se v Praze již brzy prodraží
Městská rada Prahy schválila záměr, který povede ke zrušení maximální ceny za odtažení vozidla. Tento cenový výměr platí již od roku 2001 a dle vedení radnice neodpovídá skutečným nákladům na odtažení a parkovné. V nynější době zaplatí majitel, příp. řidič odtaženého vozu poplatek 1300 Kč. K tomu je třeba připočítat ještě parkovné ve výši 150 Kč za první den a 200 Kč za každý další.

Tyto náklady však dle radnice neodpovídají skutečným a tak hodlá zrušit horní hranici těchto poplatků. Navíc v letošním roce došlo k velkým změnám, místo Technické správy komunikací má odtahy na starosti správa městské policie, která je příspěvkovou organizací zřízenou městem. Záměrem radnice je to, aby se provoz této organizace zaplatil z vybraných pokut, tedy aby vybrané pokuty a parkovné uhradily všechny náklady s odtahem společné a město tak nemuselo z rozpočtu dotovat provoz odtahové služby. Reálné a veškeré náklady by tak měl nést ten, kdo se dopustí přestupku a nemá být pouze spoluúčastníkem.

Těžko říct o kolik hodlá zvednout ceny odtahové služby hlavní město Praha, protože denně je odtaženo okolo 36 vozů, což by vzhledem k zveřejněným nákladům znamenalo, že ceny za odtah a parkovné by musely stoupnout na více než dvojnásobek. Tím by se Praha dostala na vrchol cenového žebříčku za odtažení mezi českými městy.

Je otázkou, zda jsou poplatky za odtah opravdu nízké, nám přijdou být spíše nehorázně vysoké. Běžná odtahová služba vám na kŕatkou vzdálenost (např. při nehodě) odveze vozidlo za cenu okolo 15 Kč na kilometr, což znamená, že paušál 1300 Kč za odtah skýtá cca 87 km jízdy běžné odtahové služby. To je 43 km tam a 43 km zpět, tak vzdálené místo od odtahového parkoviště v Praze zcela jistě ani není, natož pak aby šlo o průměrný nájezd. Druhou věcí je cena za parkování, 200 Kč denně znamená 6 000 Kč měsíčně. Rovněž to je cena za hlídané stání naprosto nehorázná, obdobnou službu pořídíte v Praze okolo 1 000 Kč měsíčně nebo za maximálně 100 Kč denně. Že magistrát nedokáže stejné služby provozovat s obdobnou efektivitou jako jiné firmy na trhu, to nás jako občany ani trochu nezajímá, magistrát by za tuto nevyžádanou službu neměl účtovat jinou cenu než na trhu obvyklou. A tou 1300 Kč za několikakilometrový odtah nebo 200 Kč za den stání na hlídaném parkovišti opravdu není.

Otázkou také je, zda zrušení cenového stropu nepovede k absurdním situacím. Pokud má radnice plán, aby se provoz odtahové služby zcela pokryl z vybraných peněz, může se stát, že v "okurkové sezóně" tato služba odtáhne méně vozidel a poté náklady rozpočítá mezi menší počet hříšníků. Nebo po slabším měsíci navýší v dalším své ceny. Navíc, pokud má takový řidič zaplatit reálné náklady na odtah, je nutné, aby byla suma placena od ujetého kilometru, protože je jasné, že náklady na odtažení vozidla vzdálené od hlídaného parkoviště 1 km jsou jiné, než u takového, pro které musejí jet přes půl Prahy. Od věci by také nebylo zvážit, zda je každý odtah opravdu nutný, tj. ne jen možný z hlediska zákonem daných možností, ale zda je opravdu jediným možným řešením vzniklé situace. Aspektů je celá řada, se zrušením cenového stropu ale nesouhlasíme, jistě by se našlo mnoho firem, které by byly ochotné dělat tuto službu pro magistrát ještě levněji. Ale proč to dělat, když víme, že sebevětší náklady nám občané tak jako tak budou muset uhradit...

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků