Odtažení automobilu se v Praze již brzy prodraží

Městská rada Prahy schválila záměr, který povede ke zrušení maximální ceny za odtažení vozidla. Tento cenový výměr platí již od roku 2001 a dle vedení radnice neodpovídá skutečným nákladům na odtažení a parkovné. V nynější době zaplatí majitel, příp. řidič odtaženého vozu poplatek 1300 Kč. K tomu je třeba připočítat ještě parkovné ve výši 150 Kč za první den a 200 Kč za každý další.

Tyto náklady však dle radnice neodpovídají skutečným a tak hodlá zrušit horní hranici těchto poplatků. Navíc v letošním roce došlo k velkým změnám, místo Technické správy komunikací má odtahy na starosti správa městské policie, která je příspěvkovou organizací zřízenou městem. Záměrem radnice je to, aby se provoz této organizace zaplatil z vybraných pokut, tedy aby vybrané pokuty a parkovné uhradily všechny náklady s odtahem společné a město tak nemuselo z rozpočtu dotovat provoz odtahové služby. Reálné a veškeré náklady by tak měl nést ten, kdo se dopustí přestupku a nemá být pouze spoluúčastníkem.

Těžko říct o kolik hodlá zvednout ceny odtahové služby hlavní město Praha, protože denně je odtaženo okolo 36 vozů, což by vzhledem k zveřejněným nákladům znamenalo, že ceny za odtah a parkovné by musely stoupnout na více než dvojnásobek. Tím by se Praha dostala na vrchol cenového žebříčku za odtažení mezi českými městy.

Je otázkou, zda jsou poplatky za odtah opravdu nízké, nám přijdou být spíše nehorázně vysoké. Běžná odtahová služba vám na kŕatkou vzdálenost (např. při nehodě) odveze vozidlo za cenu okolo 15 Kč na kilometr, což znamená, že paušál 1300 Kč za odtah skýtá cca 87 km jízdy běžné odtahové služby. To je 43 km tam a 43 km zpět, tak vzdálené místo od odtahového parkoviště v Praze zcela jistě ani není, natož pak aby šlo o průměrný nájezd. Druhou věcí je cena za parkování, 200 Kč denně znamená 6 000 Kč měsíčně. Rovněž to je cena za hlídané stání naprosto nehorázná, obdobnou službu pořídíte v Praze okolo 1 000 Kč měsíčně nebo za maximálně 100 Kč denně. Že magistrát nedokáže stejné služby provozovat s obdobnou efektivitou jako jiné firmy na trhu, to nás jako občany ani trochu nezajímá, magistrát by za tuto nevyžádanou službu neměl účtovat jinou cenu než na trhu obvyklou. A tou 1300 Kč za několikakilometrový odtah nebo 200 Kč za den stání na hlídaném parkovišti opravdu není.

Otázkou také je, zda zrušení cenového stropu nepovede k absurdním situacím. Pokud má radnice plán, aby se provoz odtahové služby zcela pokryl z vybraných peněz, může se stát, že v "okurkové sezóně" tato služba odtáhne méně vozidel a poté náklady rozpočítá mezi menší počet hříšníků. Nebo po slabším měsíci navýší v dalším své ceny. Navíc, pokud má takový řidič zaplatit reálné náklady na odtah, je nutné, aby byla suma placena od ujetého kilometru, protože je jasné, že náklady na odtažení vozidla vzdálené od hlídaného parkoviště 1 km jsou jiné, než u takového, pro které musejí jet přes půl Prahy. Od věci by také nebylo zvážit, zda je každý odtah opravdu nutný, tj. ne jen možný z hlediska zákonem daných možností, ale zda je opravdu jediným možným řešením vzniklé situace. Aspektů je celá řada, se zrušením cenového stropu ale nesouhlasíme, jistě by se našlo mnoho firem, které by byly ochotné dělat tuto službu pro magistrát ještě levněji. Ale proč to dělat, když víme, že sebevětší náklady nám občané tak jako tak budou muset uhradit...

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků