Odstranění obrubníků podle Britů zvýší bezpečnost provozu

Odstranění obrubníků podle Britů zvýší bezpečnost provozu

Oproštění pozemních komunikací od zvýšených obrubníků zvýší bezpečnost dopravního provozu. Nevěříte? Nic nenaděláte, jde o závěr studie britské univerzity v Newcastlu.

Z tohoto průzkumu plyne, že se až 31 % řidičů za volantem svých vozů nudí, což údajně vede k překračování povolené rychlosti nebo agresivnímu stylu řízení. Podle autorů výzkumu má k vyššímu stupni soustředění, a tím i ke zvýšení bezpečnosti provozu, přispět osazení vozovek větším počtem umělých překážek, neboť s ohledem na zvýšenou míru nebezpečí prý roste také koncentrace řidičů. Odstranění obrubníků zní v tomto kontextu jako protimluv, vždyť obrubník je překážka. Jenže to je příliš krátkozraký pohled, podle studie je totiž lepší překážkou člověk-chodec, který je jinak obrubníkem zbytečně chráněn...

Vedoucí tohoto výzkumu Joan Harvey tvrdí: „Oproti očekávání může riziko na silnici zvýšit naši pozornost při řízení, což je důležitá informace pro stavitele. Zvláště ve městech by měla být zvažována nová řešení přinášející vyšší dávku nebezpečí včetně odstranění zvýšených obrubníků, které přivede chodce do těsné blízkosti automobilů. Náš výzkum potvrdil, že právě tato opatření zvýší kvalitu řízení.“

Není to skvělé? Pokud by snad studie měla prokázat, že jakékoli překážky provozu, zejména pak ty zcela umělé, jsou nesmyslné a rozptylující, dalo by se s tím snad ještě souhlasit. Pokud je ale snahou počet těchto nesmyslů na silnicích zvýšit a za „překážku” použít i nechráněného chodce coby symbol vyššího rizika, je to naprostý nonsens. Kromě bizarního slalomu kolem umělých ostrůvku na vjezdech do některých obcí (často opepřeného třeba náledím) v rámci „tréninku“ již nebudeme mít vůbec potuchy o tom, kde končí vozovka a kde začíná chodník. Ve velkoměstech si snad něco takového ještě představit lze, ale v malé obci, kde neexistuje nic jako proud pomalu jedoucích aut a zástup kráčejících lidí motoristé leda splynou s chodci v dokonalé symbióze skřípějících zipů bund a praskajících kostí. Vždyť na to máme „studii“. Jen doufejme v to, že ji Joan Harvey neprotlačí až do Bruselu...

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků