Odpadní teplo: každá ušetřená kapka se počítá

Velké množství energie uvolněné spalováním uvnitř válců opouští motor bez užitku v podobě tepla. Na to se nyní zaměřili vývojáři.

Ve snaze snižovat spotřebu paliva, a tím i emise, se nyní vývojáři zaměřují na vývoj zařízení schopných využívat teplo z výfukových plynů. I u těch nejúčinnějších spalovacích motorů totiž přichází zhruba 60 % energie získané z paliva vniveč.

Klepněte pro větší obrázek

Polovina této nevyužité energie odchází z motoru v podobě horkých výfukových plynů, druhou polovinu tepla pohltí chladicí soustava motoru. Mezi vyvíjená zařízení, která mají tuto nelichotivou bilanci vylepšit, patří mimo jiné takzvaný turbosteamer a termoelektrický generátor.

Návrat parních strojů

Turbosteamer je založen na stejném principu jako parní stroj, případně tepelná elektrárna. První prototyp turbosteameru představený značkou BMW v prosinci 2005 byl parním strojem používaným k mechanickému pohonu klikového hřídele. Současná vývojová varianta je však menší a jednodušší a slouží k výrobě elektrické energie.

Klepněte pro větší obrázek

Ke své činnosti využívá pouze jeden vysokoteplotní okruh (původní verze měla okruhy dva – vysokoteplotní a nízkoteplotní). Výměník tepla v něm přebírá teplo od výfukových plynů, jímž je ohřívána kapalina udržovaná pod vysokým tlakem. Vznikající pára pak pohání expanzní turbínu, která vyrábí elektrickou energii.

Celý systém bude v sériovém provedení vážit jen 10 až 15 kilogramů a bude schopen pokrývat veškerou spotřebu elektrické energie během jízdy mimo město. Průměrná spotřeba paliva na delších cestách má poklesnout až o 10 %.

Tento systém se již zkouší v prototypu sedanu řady 5 a v sériové výrobě by se mohl objevit již v letech 2013 až 2015.

Klepněte pro větší obrázek

„Kosmická technologie“ míří do aut

Termoelektrický generátor přeměňuje teplo na elektrický proud přímo a jedná se o zdokonalenou techniku používanou agenturou NASA pro umělé družice. Princip činnosti spočívá ve vzniku elektrického napětí mezi dvěma termoelektrickými polovodiči s rozdílnými teplotami.

V posledních letech se podařilo výrazně zvýšit účinnost tohoto zařízení. První systém pro automobilové aplikace podával v roce 2008 výkon 200 W, ale dnes je to již trojnásobek a v blízké budoucnosti bude termoelektrický generátor schopen dodávat z výfukových plynů výkon 1 kW.

Další možností je integrace tohoto systému do chladiče EGR, která má kromě výkonu 250 W přinést 2% snížení spotřeby paliva a emisí. Cílem je dosáhnout úspory až 5 %.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků