Odpadní teplo: každá ušetřená kapka se počítá

Velké množství energie uvolněné spalováním uvnitř válců opouští motor bez užitku v podobě tepla. Na to se nyní zaměřili vývojáři.

Ve snaze snižovat spotřebu paliva, a tím i emise, se nyní vývojáři zaměřují na vývoj zařízení schopných využívat teplo z výfukových plynů. I u těch nejúčinnějších spalovacích motorů totiž přichází zhruba 60 % energie získané z paliva vniveč.

Klepněte pro větší obrázek

Polovina této nevyužité energie odchází z motoru v podobě horkých výfukových plynů, druhou polovinu tepla pohltí chladicí soustava motoru. Mezi vyvíjená zařízení, která mají tuto nelichotivou bilanci vylepšit, patří mimo jiné takzvaný turbosteamer a termoelektrický generátor.

Návrat parních strojů

Turbosteamer je založen na stejném principu jako parní stroj, případně tepelná elektrárna. První prototyp turbosteameru představený značkou BMW v prosinci 2005 byl parním strojem používaným k mechanickému pohonu klikového hřídele. Současná vývojová varianta je však menší a jednodušší a slouží k výrobě elektrické energie.

Klepněte pro větší obrázek

Ke své činnosti využívá pouze jeden vysokoteplotní okruh (původní verze měla okruhy dva – vysokoteplotní a nízkoteplotní). Výměník tepla v něm přebírá teplo od výfukových plynů, jímž je ohřívána kapalina udržovaná pod vysokým tlakem. Vznikající pára pak pohání expanzní turbínu, která vyrábí elektrickou energii.

Celý systém bude v sériovém provedení vážit jen 10 až 15 kilogramů a bude schopen pokrývat veškerou spotřebu elektrické energie během jízdy mimo město. Průměrná spotřeba paliva na delších cestách má poklesnout až o 10 %.

Tento systém se již zkouší v prototypu sedanu řady 5 a v sériové výrobě by se mohl objevit již v letech 2013 až 2015.

Klepněte pro větší obrázek

„Kosmická technologie“ míří do aut

Termoelektrický generátor přeměňuje teplo na elektrický proud přímo a jedná se o zdokonalenou techniku používanou agenturou NASA pro umělé družice. Princip činnosti spočívá ve vzniku elektrického napětí mezi dvěma termoelektrickými polovodiči s rozdílnými teplotami.

V posledních letech se podařilo výrazně zvýšit účinnost tohoto zařízení. První systém pro automobilové aplikace podával v roce 2008 výkon 200 W, ale dnes je to již trojnásobek a v blízké budoucnosti bude termoelektrický generátor schopen dodávat z výfukových plynů výkon 1 kW.

Další možností je integrace tohoto systému do chladiče EGR, která má kromě výkonu 250 W přinést 2% snížení spotřeby paliva a emisí. Cílem je dosáhnout úspory až 5 %.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků